Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 4454 ggr
Cerrolyn
0

Fästingsskydd

Vad har ni?

Varför den?

Vad kostar den?

Hur länge håller den?

**MVH Cerrolyn

Mistle
0

Vad har ni?
- Exspot

Varför den?
- Det känns väl som det bästa efter scalibor.

Vad kostar den?
140:- för två pipetter och 331:- för sex stycken.

Hur länge håller den?
- Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge den brukar hålla, men det står fyra veckor. Jag gissar på att den brukar hålla i en 3-5 veckor på våra hundar.

TinaH
0

**Vad har ni?
**Jag kör på Tyson Bärnstenshalsband + vitlöksolja på maten.
Boy enbart Vitlöksolja på maten.

**Varför den?
**Det har funkat hela deras liv,
och kommer nog inte att ändra detta. :-)
Hade Scaibour på Boy förra sommaren, men vågar inte ha det då han har fått eksem av någt slag i pälsen. (Inte av den).
Plus att jag har sett allärgiska reaktioner från andra hundar av just Scalibours fästingshalsband, i form av småsår och och stora fält med sår….när dom har haft halsbandet på sig et tag.

**Vad kostar den?
**Vitlök 4kr i affären + matolja 15kr. så 19kr. :-)
Bärnstenshalsbandet gör jag själv. :-)

**Hur länge håller den?
**Hela sommaren

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

[Jemla]
0

ROBIN:

Vad har ni? Scalibor

Varför den? Smidigt, billigt och effektivt med halsband, han har inte fått en enda fästing än så länge.

Vad kostar den? Hm, var det 210-220 kr kanske, nånstans där?

Hur länge håller den? Enligt tillverkaren ska den väl räcka hela sommaren, men jag har hört att många byter en gång iaf. Är första gången jag testar detta så vet inte än…

FELIX:

Vad har ni? I vanliga fall Frontline, men då jag vill kunna duscha honom och låta honom bada så just nu (sen 10 dagar tillbaka) provar vi KÖAB´s fästingspray.

Varför den? Felix tål inte Scalibor (han fick sår, pälsen ramlade av runt halsbandet, han vart slö och låg och darrade inomhus…) Har hört gott om den här fästingsprayen och råkade nu få tag i en flaska, hade tänkt innan att testa den men nu blev det av! Den innehåller inget nervgift och hunden kan bada utan problem!

Vad kostar den? Vet faktiskt inte då jag inte köpte den utan fick den när jag dömde vår agilitytävling.

Hur länge håller den? Man ska spraya på hunden ca 2 ggr/vecka, vet inte än hur länge flaskan räcker… Kan återkomma ifall någon är nyfiken! Än så länge har vi inte skymtat en enda fästing, vore toppen om det skulle fungera!

[chouwa]
0

Enbart B-vitamin till Salsa.
Hon har haft två fästingar de tre senaste åren.

[chouwa]
0

#2: Förlåt att jag frågar men, hur vågar du ge dina hundar vitlök? Jag har genom både veterinärer och utbildning fått lära mig att undvika detta då det faktiskt kan leda till förgiftning, så jag blir naturligtvis nyfiken på hur det kommer sig att du ger detta till dina hundar :-)

TinaH
0

# 5

Det är en tvistad lärdom detta med vitlök.
Det beror på mängden och hur man ger.
Det är värre med rå lök.
Det finns till och med hundmat med vitlök i. (minns ej nu vilken)

Jag låter vitlöken i små delar ligga med i oljan tillsammans med lite rosmarin, skakar flaskan i ca 4-5 dagar innan jag  ger, när jag ger dom sin mask, eller 2, så ser jag till att det inte kommer någon vitlök med. har en sil i beredskap.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Tokryck
0

Vad har ni?

Vitlökspulver

Varför den?

Vill inte sätta på dem sådant gift som jag vet är dåligt för dem. Har fått elaka reaktioner på en av hundarna. Vitlök har jag, trots alla varningar över hur giftigt det är, aldrig haft några problem med (har haft fyra hundar som fått det). Jag bor dessutom i Norrland och har inte haft en enda fästing på dem under tiden jag bott här. Då vill jag inte sätta på dem expot eller liknande. Bättre för miljön också.

Vad kostar den?

Inte många kronor

Hur länge håller den?

En burk till hela sommaren.

Cerrolyn
0

Vad har ni? Fixodida

Varför den? Jag ville testa något nytt, har kört med Frontline innan och var nöjd med den. Detta är ett kosttillskott som gör att (för fästingen) luktar hundarna illa.

Vad kostar den? ca 237 kr

Hur länge håller den? Är inne på min första burk och den har hållt en månad nu men jag gissar på en ½-1 månad till.

**MVH Cerrolyn

[Empisen]
0

**Vad har ni?

**Jag har i år frontline vet till mina hundar, på sprayflaska.

**Varför den?

**Köpte den först till råttorna för att dom hade ohyra (tog en droppe på en tops) ohyran försvann direkt.
Men iaf, sen så kom jag på att den var till hundar & katter, så sprayade hundarna helt enkelt.

**Vad kostar den?

**Minns tyvärr inte..

**Hur länge håller den?

**Tror bara det är 3 veckor eller något sånt..

För övrigt tycker jag inte den är speciellt effektiv, visst, hundarna har inte haft speciellt många fästingar som suttit fast sen jag sprejade dom, Hugo har inte haft någon men Nemo har haft en tror jag..
Men det har dock krypit på dom.. Men medlet kanske inte skyddar mot det..
Aja, nästa gång ska jag nog köpa frontline på pipett, den tycker jag är bra.
Halsband skulle jag aldrig kunna ha på mina hundar som dom busar.. Halsbandet skulle gå sönder på nolltid. Tungan ute

giffan
0

Vad har ni?

Inget

Varför den?

Har inte tagit en enda fästing i år, så därför har jag inte gett något. Förra året hade jag heller inget och tog typ 3 fästingar på hela sommaren

Vad kostar den?

Gratis

Hur länge håller den?

hela sommaren, och lite till…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ikairutan
0

Vad har ni?

Frontline

Varför den?

För jag anser att det är den bästa + att mina hundar kan inte ha något halsband eller så då de är tävlingshundar och utställningshundar

Vad kostar den?

Frontline kostar väl runt 250 kr tror jag

Hur länge håller den?

4 veckor