Annons:
Etiketterhälsavårdsjukdomar
Läst 1275 ggr
Sherlocked
2016-05-29 20:01

Tävla med "sjuk" (atopi) hund?

Tränar tävlingslydnad och skulle vilja göra bort lkl2 i sommar, men jag har en hund med atopisk dermatit. Bl.a. gräspollen som han reagerar på. "Räknas" det som att hunden är sjuk? Givetvis tävlar man inte med en sjuk eller skadad hund, inte bara för att det står i reglerna utan för att, ja, det är väl självklart. Eller det trodde jag, men min situation känns inte självklar. Har svårt att se det objektivt längre.

Han är snart 7 år gammal och har levt med allergierna i över fyra år, så det är ju inget nytt. Han är en pigg och fräsch hund av arbetande ras, och har förhoppningsvis flera aktiva år kvar. Han blir inte värre av ansträngning men han är lite känslig mot värme - tänk pollenallergiker som blir täppt och orkar sämre. Det är bara det att vi inte haft tävlingsambitioner förut, och då har det inte påverkat så mycket eftersom det inte funnits nåt krav på att han ska "prestera" så att säga… Jag tränar ändå, han kräver den aktiveringen och mår inte dåligt.

Allergin kan dock visa sig som enstaka hostningar/nysningar och "snorklande". Inte ofta eller regelbundet, men det förekommer. Jag vill självklart inte att folk i distriktet tror att jag drar runt en sjuk hund på tävling..! Looser Vem vill ha det ryktet om sig. (Vi har givetvis uteslutit ohyra och det finns ingen misstanke om t.ex. kennelhosta, skulle såklart inte fundera på tävling då, absolut inte.)

Det kanske är superuppenbart att jag ska stryka mig, för nån utomstående. Jag hör ju själv hur dumt det kanske låter, klart han inte är 100% frisk om han har atopi. Men det ÄR svårt att avgöra var gränsen går när man själv levt med hans "till och från"-besvär under flera år (vår, sommar och höst) och dessutom inte riktigt ser det som sjukdom eftersom att han inte mår dåligt. 🤔

Det är därför jag frågar er mer objektiva. Hur tänker ni? Ska jag skippa tävlandet för tillfället?

Han  äter inga mediciner just nu - men tanken är att det ska bli hyposensibilisering, prover inskickade, hoppas sprutorna ska hjälpa men är inte överdrivet optimistisk . (Och hoppas att vi ska få dispens på det från dopingtjohejet också, såklart). Vi har inte kollat på vaccin tidigare i hans liv just för att hans besvär ändå är förhållandevis lindriga, i samråd med veterinär, självklart.

Men spontant känner jag ju att det är fel att starta nu, och att det finns en anledning till att jag velar såhär. Hade det varit solklart hade jag ju bara startat. Men det känns såklart oooerhört surt att tvingas offra tävlandet när träningskompisarna drar på tävlingar som vi planerat ihop.

Annons:
Upp till toppen
Annons: