Annons:
Etikettutställning
Läst 2836 ggr
Mutal
2015-05-31 17:14

Nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Tänkte bara höra mig lite för. Hur går en utställning till, mer detaljerat tänker jag nu. Man ska gå/springa i ringen och sen ställa upp hunden. Någon som kan berätta nåt mer???

Lilla Lily och jag ska ställa ut med Springer Östgöta på Norrköpings Open Show 2015 på söndag och det skulle vara bra att veta om det är något man måste tänka på :) 

Vi är helt och hållet nybörjare, aldrig ringtränat eller liknande. Kanske rasparaden på skolan räknas lite som ringträning och där var hon superb!

Men som sagt, detaljer detaljer!

Och: Är det något jag som hundägare ska tänka på? Ska dom ha speciella halsband eller koppel? Jag har inget sånt, och inga pengar för sånt nu heller men till nästa gång kanske man kan tänka på det :) 

Tacksam för svar!
Mvh Lily och Mutal

Annons:
Nervöst Skall
2015-05-31 22:54
#1

Jag har vart på en del inoffare och en officiell utställning.

Du får en nummerlapp så du vet när det är din tur, i programmet kan du se vilka hundar/raser/klasser som är före och efter dig.
Du tas in i ringen med de andra hundarna i din klass och ni får gå runt några varv för att visa upp hundens rörelse. Sen tar dom er en och en efter era nummer, de andra står vid sidan av och väntar på sin tur.
Domaren vill sen se din hunds rörelser från olika vinklar och instruerar dig hur du ska gå.
När domarn är nöjd så ställer du upp hunden och han/hon kommer fram och klämmer på hunden, kollar munnen, huvudet, kroppen, och testiklar hos hanhund mm. Sen går domarn till sitt lilla "gömme" och instruerar sekreteraren vad som ska skrivas i bedömningen, hunden ska fortfarande stå uppställd och domaren fortsätter att granska den från håll.
När alla i klassen är klara så får ni än en gång gå runt i ringen och domaren placerar er. 

Det finns speciella utställningskoppel som de flesta använder. Det är som riktigt tunna retriverkoppel (stryp) i en färg som matchar hunden så det syns så lite som möjligt. Så ett tunt halsband som inte syns är att rekommendera. Du kan även tänka på att klä dig så att hunden inte smälter in i dina kläder, inga svarta kläder för en svart hund ;)
Gör det så lätt som möjligt för domaren att se hunden ordentligt^^

Det är vad jag kom att tänka på, men jag är ingen erfaren ställare utan har endast gjort det några gånger på skoj. Jag är rätt säker på att jag fått ordningen rätt för momenten men jag är inte helt hundra.
Mitt tips är att kika på hundarna som är inne innan dig och se lite vad dom gör. Och domaren är där för att berätta vad du ska göra^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Mutal
2015-06-02 11:47
#2

Tack för hjälpen!
Vi ställer ju ut för bara springer spaniel, med Spaniel Östgöta, så det kanske är ju bara en grupp då, men eftersom det är en två dagars utställning kommer jag gå och titta dagen innan :) 

Men tar ditt tips och kollar på de andra hundarna :) Vi blev nummer 25 så det finns ju några hundar att titta på innan ;)

Men som sagt: Tack så jättemycket för hjälpen :D

Nervöst Skall
2015-06-02 12:44
#3

#2 De är ändå indelade i grupper valp, unghund, vuxen, senior eller liknande^^

Lycka till på utställningen! Berätta gärna hur det gått sen :D

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Mutal
2015-06-02 13:09
#4

#3 Åh…då är hon vuxen (det är ca. 50 vuxna och två valpar ^^ ) 

Tack! Det ska jag göra :D

Kelin
2015-06-03 00:15
#5

Om du har några fler frågar kan du kika in på hundutstallning.ifokus.se, eller skriva P M :)

[vattenhunden]
2015-07-01 02:04
#6

Har ställt ut på några inofficiella, men främst offeciella & nationella utstälningar. Ett tips är att ta med sig något att sitta på, om inte det finns sittplatser där, samt se till att ni har något att fästa fast nummerlapparna i, brukar dock finnas att köpa på utställningarna ifall man inte har tagit med själv. I många fall får man köpa ut rosetterna/priserna själv när man fått hundens utlåtande. Ps, kom ihåg att hunden alltid ska vara på vänster sida om föraren ( vilket ni antagligen redan vet) :-) Och kom-ihåg… Ha roligt tillsammans med era hundar & en stressad matte/husse blir en stressad vovve, så ta det lugnt & var positiv är mitt absoluta råd :-) Lycka till :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: