Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 4218 ggr
[Sthlmshundarna]
3/29/15, 8:34 PM

Vad tror ni?

Planerar mina mål för mig och vovven just nu. Målet är att starta lydnad klass 1. Min hund kan just nu gå fot, sätta sig korrekt (ni vet snurren den gör när den sätter sig på vänster sida) och ligga, dock inte på röstkommande ännu. Tänderna kan hon också visa….hon är snart 8 månader och planerar att ha som mål att starta henne när hon är 12 månader (finns en tävling lite efter hennes födelsedag) Så just nu har vi typ fyra och en halv månad på oss..

Hon måste fortfarande lära sig att stanna på kommando, ligga/sitta på röstkommando, hoppa över hindret (vi har skuttat lite i skogen och hemma så tror inte det blir svårt) samt lära sig hålla apporten.

Tror ni vi kan hinna med allting på fyra och en halv månad eller är det för tidigt? Tycker det är kul att kunna sätta upp mål. Blir vi inte klara så finns det såklart fler tävlingar…

Annons:
AnneN
3/29/15, 9:11 PM
#1

Beror väl alldeles på hur pass lätt din hund lär sig de olika momenten, har du en någorlunda lättlärd hund så ser jag inga hinder för att kunna starta i lk1 om 4½ månader.
Önskar dig lycka till 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sthlmshundarna]
3/29/15, 9:16 PM
#2

Tack! Hon är lättlärd och tycker det är kul att jobba! Planerar att filma lite då och då när jag tränar så kan ni kanske ge mig lite tips här, hon är min andra hund men har inte tävlat något med min gamla så det är lite nytt för oss…:)

AnneN
3/29/15, 9:23 PM
#3

#2 Jag håller också på och tränar för att starta i lk1 i maj. Min hund är 2½ år men har bara haft han ca 1år. Har haft hund hela mitt liv men aldrig tävlat i lydnad med någon så kanske vi kan peppa varandra i träningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sthlmshundarna]
3/29/15, 9:27 PM
#4

Det låter jättebra :D Känner många hundägare men ingen som tränar eller tävlar så blir super att ha någon att bolla lite ideer och peppa varandra, helst eftersom vi nästan ligger lika långt i träningen (eller du kanske ligger ganska mycket före mig men ändå :P ) Du kanske också kan be någon filma då och då, tror det är lärorikt att se hur andra tränar in moment :))

AnneN
3/29/15, 9:36 PM
#5

#4 Jag har kanske kommit lite längre, men har bara tränat just lydnadsmomenten ca 1 månad då jag nyss börjat en tävlingslydnadskurs.
Dock har jag dels en sjukt lättlärd och arbetsvillig labrador och dels så ingår många av momenten i vad jag anser vara vardagslydnad, bara att jag ställer högre krav på precision i tävlingslydnaden gällande positioner.

Behöver finslipa positionen i linförigheten lite till, säkrare ställande/läggande under gång (inte alltid han lägger sig/stannar då jag säger det) och att han ska kunna sitta ner och hålla i apporten samtidigt för i sann labradoranda så blir han lycklig och vill gärna vandra runt och visa vad han har i munnen 😃

Tränar och tävlar även i rallylydnad och retrieverjaktprov B med han.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sthlmshundarna]
3/29/15, 11:10 PM
#6

#5 låter duktig :)) Vi tänkte först börja med agility så därför började vi just med lydnaden nu…när hon var lite valpis så tränade vi bara på att ha henne lös, annars ingeting annat :P Men jag tror också det är viktigt att hunden lär sig och vara lös bland andra hundar, för kan den inte det så är det ju svårt att lära in allt annat på tävling :P Men även fast vi har mkt kvar tycker jag det går framåt hela tiden :D Ska be att bli filmad nästa helg så kan jag få lite tips då :D

Annons:
AnneN
3/29/15, 11:24 PM
#7

#6 Ja han är verkligen duktig och lär sig nya saker snabbt med rätt motivation (gör allt för en godis).

Ja det är absolut viktigt i lydnaden att hunden kan vara lös bland andra hundar/människor eftersom de flesta momenten utförs med lös hund och det kan finnas mycket folk och hundar runt planen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jaxination
4/2/15, 5:31 PM
#8

Jag har väl tanken att starta min snart 3 åriga jack russell.. Han har kunnat momenten i evigheter, men de är platsliggningen vi inte har fått till riktigt. Inte tränat de så mycket.. 

Här har ni lite filmer hur vi ligger till!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

[Sthlmshundarna]
4/2/15, 6:17 PM
#9

Vad duktiga ni är :D Ska försöka bli filmad i helgen, kul att lägga upp och kunna titta på andra :)

Fick hem min apportbock idag, 150g…tror den är för stor för att råttan ska kunna ha den i munnen men vi får se…började träna lite med den idag, så idag lärde hon sig bara att nuddar hon den med nosen får hon godis. Förhoppningsvis kommer hon kunna börja bita på den i helgen och då får vi se. Inte alltid lätt med en liten vavva….

Jaxination
4/2/15, 9:59 PM
#10

Tack! Om du undrar något så svarar jag gärna på frågor eller bollar ideer, bara att skicka PM! :)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

LuLeLo
4/5/15, 9:44 PM
#11

Det känns tajt måste jag säga. En del moment kan ta ganska lång tid att lära in, så du får nog ligga i som tusan om ni ska hinna träna in allt till tävlingsnivå. Men det är kul att du har ambitioner, och tror du att ni hinner så kör hårt! Tränar själv lydnad med min cocker med förhoppning om att starta nån gång, bollar gärna videos och tankar :)

Tass Josephine

Carro107
4/13/15, 9:16 PM
#12

Det enda jag kan säga är avstå platsen om du är det minsta tveksam

http://carro107.blogspot.se/

Upp till toppen
Annons: