Annons:
Etikettagility
Läst 1668 ggr
aliciaa_00
3/16/14, 9:50 AM

Börja med agility?

Jag har typ två frågor ja har funderat över

1. kan min hund växa ifrån sig överbett? eftersom uppfödaren sa det men jag själv har inte sätt så mycket skillnad och jag vill värkligen tävla med honom.

2. Kan ja börja träna honom idag? (bara för ja tycker de e kul med agility)

han är en mini chihuahua på 5-6 månader och är väldigt  liten och han kostade egentligen 25.000 men vi fick honom för 9.000/10.000 för han hade överbett.

ska försöka ladda upp en video på honom från mobilen

Annons:
Fridaaaa
3/16/14, 9:53 AM
#1

Överbett påverkar ju inte när hunden kör agility.
Man bör inte börja hoppa med hunden och så före 1 års ålder. Tunnel kan man ju köra och så men vänta med hopp till runt 1 års ålder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aliciaa_00
3/16/14, 10:05 AM
#2

#1 Överbett betyder att den typ inte var renrasig eller något sånt de jag menade var att ja endå ville träna o ha en sport med honom och vill gärna tävla så ja undrade ifall de kan växlas ifrån(:

Sugar Mist
3/16/14, 10:07 AM
#3

Välkommen in till Agility iFokus, där har vi lite artiklar som kan bara bra att läsa :) Överbettet påverkar inte hunden annat än i utställningen, så att han har överbett påverkar inte er ev. tävlingskarriär i agilityn. Vid 5-6 månader hade inte jag gjort speciellt mycket i agilityn förutom att satsa på tunnlarna, och eftersom den är så liten bör du vänta med balanshindren. Du kan börja träna lite mer seriöst vid 10mån-1år, då är den så gott som färdigväxt, att gå en kurs är att rekommendera. Tänk på att alltid värma upp hunden innan träning och "värma ner" efter träning. - Edit - Överbett ska inte påverka om den är renrasig eller inte. Har den ingen stamtavla får du skaffa en tävlingslicens till hunden. Att bli medlem i en brukshundsklubb/hundungdomsklubb kan nog vara bra det med då du får använda agility hindrena på klubben "gratis".

-

odjuren
3/16/14, 10:14 AM
#4

Som #1 skriver så ska man inte låta en så pass ung hund hoppa, men de andra hi dren kan du ju testa på! Ett överbett hindrar inte hunden från att kunna köra agility, de e ju inte munnen h*n springer och hoppar med! Finns även många andra hundsporter du kan hålla på med!

//Odjuren

www.odjuren.com

aliciaa_00
3/16/14, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dethär e tiger då

Fridaaaa
3/17/14, 2:37 PM
#6

#2 Det stämmer inte. Överbett kan renrasiga få och som sagt, påverkar inte agilityn. Du kan träna med blandras ändå, också tävla.
Överbett är inget de bara växer ifrån. Troligtvis kommer din hund ha det alltid.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
taylor__lambert
6/7/14, 5:19 PM
#7

Ja som alla andra säger så förhindrar överbett inte att tävla i agility, freestyle eller andra sporter förutom Uställning, och bruks förståss. Eftersom det är en så pass ung hund kan du träna allt utom slalom, hopphinder och plattunnel. Anl är för att de fortfarande växer i sklettet. Tunnlar och även balanshinder kan du träna in, men ska du träna balanshinder så ska de vara nedsänkta till marknivå och du ska endast träna kontaktfälten så de sitter inpräntat i hjärnan så blir allt mycket enklare när du väl ska träna in balansen på hindrerna. Plattunnel kan du träna på, men kanske att du undviker att hunden får trycka upp släpet då det kan ta stryk på leder och dyl, håll hellre släpet i en sån höjd att den knappt snuddar vid hundens rygg, så att den vänjer sig vid att -vid just en sånhär tunnel kommer något att röra vid mig- så blir det mindre vägring när du ska träna in den på riktigt. Slalom kan tassarna ta mycket stryk av då det är hastiga svängar. Så det rekomenderar jag inte att du kör på, möjligtvis att du kan träna in ingången från olika håll med så långsam talt som möjligt. Jag skulle träna på Kontaktfält, tunnel och sedan att följa dig runt Hoppklass 1 bana utan hopppinnar så hunden lär sig att följa dina handsignaler. Klicker är guldvärt under agility, vad som är det bästa man kan ha är en klicker då det är mycket fokus på dig hunden ska ha. Kom ihåg: HA KUL! Det gör träningen så mycket enklare :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: