Annons:
Etikettutställning
Läst 4076 ggr
Ellenfyrkant
2014-03-15 16:24

Ställa ut schäfer, tips?

Hej! Jag har fått frågan om jag kan tänka mig att visa en väns schäfer. Och det vore en jättekul utmaning! Men Schäfrar är ju så speciella… Jag har vana av att ställa Shetland sheepdog. Först och främst försvinner bordet, individuell bedömning på marken. Men uppställning, hur fanken gör man? Och i varvet, alla schäfrar ser ut att mer eller mindre släpa handlern, helst med en extra handler som gör sig hysterisk utanför ringen. Ska såklart träffa hunden och öva om jag tackar ja till förfrågan. Men att ställa ny ras kräver ju endel kunskap av mig. Så nu vill jag ha era bästa råd! 😄😁

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Cerrolyn
2014-03-15 18:03
#1

Jag tror att du får bättre svar i Hundutställning än här. Jag har schäfer och ska ställa för första gången om en månad. Men jag är ur usel på att förklara.

**MVH Cerrolyn

Nikkis
2014-03-15 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En schäfer ska stå uppställd med parallella framben och det inre bakbenet (det mot domaren sett) ska från hasen och neråt vara i en 90 -gradig vinkel. Det yttre bakbenet ska vara i vilande naturlig ställning. Man vill ha ett vaket och uttrycksfullt huvud.

Schäfern ska springa med ett kraftfullt och markvinnande trav, och detta gör sig oftast bäst med att hunden travar före handeln. Men det går lika bra att hunden springer vid ens sida också, jag iddes aldrig lära min hane springa före eftersom jag enbart ställde ut enstaka gånger för skojs skull. :P

Dubbelhandling är strikt förbjudet, men av någon anledning verkar det finnas ett stort överseende med detta i just Schäferringen.  

Bjuder på min förra Schäferhane, korrekt uppställd.

Joelkihl
2014-04-06 15:16
#3

Snygg hane i mina ögon.

Hur gick det för honom i utställnings sammanhang ?

Nikkis
2014-04-06 15:48
#4

#3
Tack, han blev endast ställd 3 gånger officiellt och blev även KORAD.

På Circuit i Sthlm 2008 i juniorklass fick han ett Very good, 4e bästa hane.
På Världs i Sthlm 2008 i junior fick han ett Good och åkte ut med huvudet före. :P

Sen ställdes han också i unghundsklassen på Stora sthlm där han fick en 2:a och åkte ut där med. ^^

För min del spelade det ingen roll, Världs och circuit ställde jag enbart för att få vara med på en sån utställning när det hölls å min ort, den tredje så ställdes han av en kompis som ville ställa ut en hund och fick då låna honom.

Upp till toppen
Annons: