Annons:
Etikettutställning
Läst 3378 ggr
LottaLotta
1/4/14, 3:55 PM

Golden Retriever!

Hejsan!

Jag undrar om det är någon som ställer ut Golden Retriever här?

Jag har en fyrårig tik som jag börjat ställa ut på skoj på inofficiella utställningar officella utställningar. Vi har aldrig kommit upp till toppen ännu. Har nästa tappat tron på det här med hundutställningarna. Känner att min hund är utdömd. Känner mig mycker ledsen över detta. Beror dett på mig eller? Tacksam för svar!

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har samma ras som jag som jag kan få lite tips av=)

Tack på förhand!

Annons:
[Moa-]
1/4/14, 4:00 PM
#1

Utställning bedömer ju hunden mycket utseende, med utgångspunkt från rasstandarden. Att förvänta sig vitt skilda resultat på olika utställningar är därför inte rimligt, då hade det blivit fel och för mycket subjektiva bedömningar. Första utställning vid 4 års ålder låter i mina öron även sent, vilket skulle kunna påverka.

Spelar det något roll om hunden får utmärkelser som rastypisk eller ej?  Vad har du tänkt ha hunden och resultaten till?

Eftersom deltagarna rangordnas så kommer alltid någon komma först och någon längre ned i listan, detta måste man vara medveten om vid deltagande.

Du får även med omdömen från utställningar, vad säger dessa?

LottaLotta
1/4/14, 4:09 PM
#2

Jag har ställd ut henne ganska mycker sista åren. Väldig får röda roserter och placerningar. Jag härma dom andra hur man ställer ut golden retriever. Det vore ju skoj omman kom till top någon gång. DEt här är mina stora hobby. Klart man får bedömer. I bland får man bra kritik och inte. Jag tror att allt beror på mig.

[Moa-]
1/4/14, 5:09 PM
#3

Det har jag svårt att tro, det är hunden som skall bedömas i första hand. Som sagt läs vad omdömena säger. Det är ju mycket möjligt att din hund ej är rastypisk, men ändå en väldigt fin hund, då kommer hunden ej att placera sig i topp på en utställning, svårare än så är det ej. 

Vill du utveckla dig själv, så gå en kurs istället för att endast "härma andra". Öva även följsamhet hemma, så att du optimerar samspelet mellan dig och din hund.

Att som du nu gjort hålla på att spamma alla sidor hjälper ej heller.

PanPan
1/4/14, 5:24 PM
#4

Vad ska man göra när man har läst dom då? Vad är rastypisk för något? Varför kommer dom inte i top för? Träna på följsamhet ju! Köpte ju en hunden av en hunduppföddare och jag sar ju att man ska har det som sällskpshund m.m. Har ej kommit någon stans med hunden. Totalt känner jag mig misslyckas m.m.

[Moa-]
1/4/14, 5:34 PM
#5

Blir du avstängd så är det tänkt att du skall vara avstängd, ej skapa ett nytt användarnamn.

Hur gammal är du? Fråga dina föräldrar och be dem om hjälp. Rastypisk är en hund som ser ut och är byggd så som rasstandarden föreskriver.

Säger du att du skall ha en hund för sällskap så får du ej den mest rastypiska som då istället skulle kunna användas i avel i framtiden och därmed vore "bortkastad" på dig som sa att du skulle ha hunden som sällskap. En hund till sällskap skall vara trevlig, det är hela kravet. Du har sagt att du vill ha en mysig familjemedlem, ej en hund för tävling, avel eller utställning. Inte heller en uppfödare kan garantera hur en hund blir vid så pass ringa ålder som de är vid försäljning, men de kan  göra en bedömning och denna ligger som grund.

PanPan
1/4/14, 5:44 PM
#6

Ska rätta till misförståndet. Jag vill ställa ut min hund på utställningar m.m. 43 år gamla.  Så min hund är alltså rastypisk hund som inte kan når toppen då. Är det någon mening att ställa ut hennen framöver då? Ska jag sluta ställa ut min hund då? Jag är rådvillig nu. Jag  vill ej slänga ut penga i onödiga. Kan ej avla på hunden.

Annons:
[Moa-]
1/4/14, 6:12 PM
#7

Är du 43 år eller vem är 43 år? Du får gärna korrekturläsa din text innan du sänder så blir det förhoppningsvis lite mer tydligt.

Nej, jag tror inte att du kommer att placera dig högt på en utställning med en fyraårig hund om du ej gjort det hitintills. Kan du ej avla på hunden så har eventuella placeringar alltid varit "onödiga", vad var tanken från början?

Tycker du att det är kul att ställa ut så fortsätt, men nöj dig med de resultat du får.

PanPan
1/4/14, 6:55 PM
#8

Jag är 43 år gamla. Vaddå onördiga placeringar vore ju bra om du kunde förlöara dig lite bättre så man kan förstår lite bättre. Min tanke är ju att komma på toppen. Vad trodde du? Det har väl alla hundägare att komma till toppen eller hur! Varför tror du att jag ej kommer till toppen med min hund för. Är det något fel på min hund varför den inte kommer till toppen för. Det är ju flemed min hund då men bra kritik. Tycker att det är enkul hobby. Är det någonmening att ställa ut min hund eller? Känner i bland att har fått fel hund ibland.

[Moa-]
1/4/14, 7:13 PM
#9

Jag är ledsen, men din svenska är undermålig och knappt tydbar.

Nej, alla gör inte allt för att vinna, utan för att de kan tycka att det är kul, eller ha som syfte att meritera sin hund för avel. Utställningar är egentligen endast nödvändiga och "lönsamma" vid plan på avel, för en sällskapshund säger det inget.

Har hunden efter flera utställningar ej placerat sig högt så kommer den ej att göra det, detta då bedömningspunkterna är desamma och din hunds exteriör (kroppsliga utseende) ej förändras. 

Är det en kul hobby så spelar det ju ingen roll vart hunden kommer, eller hur? Då kan du helt enkelt fortsätta.

PanPan
1/4/14, 8:09 PM
#10

.

Cerrolyn
1/5/14, 6:42 PM
#11

Låser pga detta är ett troll.

Kommer snart att ta bort detta också.

**MVH Cerrolyn

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: