Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1367 ggr
Driva
2013-10-07 21:24

Tävla som träning`?

Jag har nu senaste månaden börjat träna lydnad med min unghund på riktigt. och känner att det känns ganska bra. 

I december kommer de ha lydnadstävling på min klubb och jag funderar nu på om jag kan anmäla mig och se det som en träningstävling för oss, om vi inte kommit så långt som jag hoppats. 

Men är det taskigt mot de andra tävlanden? 

jag ser det som så att antingen ställer jag bara upp om platsen är 100% alternativt så hoppar jag platsen. 

Vad säger ni, är det okej att ställa upp fast man vet att momenten kanske inte sitter hundra (förutom platsliggningen)? Utan se det mer som att få ett facit på hur långt man kommit i träningen.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Annons:
Majken!
2013-10-07 21:52
#1

Absolut! Det är som sagt bara i platsen som du direkt påverkar de andra ekipagen, i övrigt är det din tid på planen tillsammans med din hund, och du har betalat för att någon ska titta på er just då - oavsett hur "klara" ni är.

BettySue
2013-10-08 13:35
#2

Jag tycker också det är helt ok, det är ju bara upp till dig :) men precis som du säger, platsliggningen ska sitta helt (iaf så att hunden inte går fram till de andra hundarna även om den skulle ställa sig)

BettySue
2013-10-08 13:38
#3

Jag vill dock tillägga, att det då är JÄTTEVIKTIGT att man inte glömmer att man har ställt upp innan hunden är 100% i momentena. Dvs sätt inte press på hunden för att du är nervös eller blir kompetitiv ;) kom ihåg att hjälpa hunden om den låser sig i något moment och beröm ordentligt :)

[Timantis]
2013-10-16 10:50
#4

Säger som dom andra vill du tävla/kolla av vart hunden är så visst. MEN hoppa platsen om den inte sitter. Annars så finns det träningstävlingar man kan starta på. Kostar inte så mycket. Annordnas det inga är det inga problem att vara några stycken o köra tävlingslikt. Det gör vi ofta.

Upp till toppen
Annons: