Annons:
Etiketttävlingar
Läst 6222 ggr
Jetaime
2013-08-28 18:28

Tävla med löptik?

Hmm.. hur var det nu igen.. Får man lov att tävla på officiella tävlingar med en löptik? Tänker framförallt på lydnad, agility, rally osv. Man får lov att delta i utställningar.

Hoppas någon kan svara, gärna länka om det står på SBK's eller SKK's Hemsida eller så, för jag kan inte hitta det.

Annons:
gylleneschappen
2013-08-30 09:23
#1

Internationellt får man tävla med löptik, tror det är på G i flera grenar att löptikas ska få tävla även nationellt

Sugar Mist
2013-09-01 11:41
#2

I agility får man tävla med löptik så vitt jag vet.

-

Jetaime
2013-09-01 14:09
#3

"rally och agility får man tävla med löptik, ej brukset och lydnaden." fick jag som svar av en som håller på och tävlar inom alla grenarna..

SmileyMalin
2013-09-17 14:15
#4

I agilityn startar du som vanligt.

I freestyle får du starta men sist på tävlingsdagen eller i egen ring. Det är på gång en regeländring där och ett förslag var att löptikar ska starta på sin vanliga plats mitt i klassen men förhoppningsvis går det inte igenom efter protester. 

Det är ju dock sjysst att visa respekt mot sina medtävlande och inte gå omkring precis vid tävlingsbanan utan hålla sig på avstånd med löptiken fram tills starten och tex inte rasta i närheten av tävlingsbanan. Sen tycker jag man måste fundera på om det verkligen är rimligt att starta hunden. Vet inte hur många gånger jag hört folk säga "nä det gick dåligt idag men det vissta jag redan innan att det skulle göra. Hon löper ju nu och blir alltid seg/låg vid löp"

Vet man att ens hund mår dåligt vid löp så släpar man väl för fasiken inte med den på tävling???? sånt gör mig riktig arg.

Sen vet jag ju att det finns tikar så mår prima hela löpet och då är det ju en helt annan sak 😉 Bar jag som hanhundsägare har en ärlig chans att hålla mig undan!

BettySue
2013-09-24 15:09
#5

Till agility kan jag tillägga att man dock ska starta på en matta :) Så där ska man inte glömma att säga till innan man går på att tiken löper!

vallhund
2013-09-29 04:08
#6

På vallhundsprov/tävlingar startar man i lottad ordning, enda inskränkningen är att löptiken inte får komma till väntrutan före start innan hunden innan är på väg, samt att den inte får drälla runt på tävlingsplatsen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
CelsiusT
2013-10-06 17:16
#7

#5 Man ska inte glömma att säga till innan start om man har löptik, precis som du skriver, men det är absolut inte säkert att det finns matta. Det står i regelboken att matta får lov att användas. Så det är upp till arrangören om dom fixar en matta eller inte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: