Annons:
Etikettbruks-lydnad
Läst 2253 ggr
Jetaime
2013-08-22 14:13

Har ett par frågor...

Har ett par frågor inför debuten i Lydnadsklass 1.

* Vid läggande under gång, får man en nolla om man stannar till/saktar ner när hunden ska lägga sig, eller är det bättre att hunden inte lägger sig alls? Och undrar samma vad det blir för typ av avdrag om man både (råkar) använder handtecken och röst?

* Vid tandvisning blir min hund superglad och får ibland för sig att hoppa upp på domaren (/den peronen vi tränat med). Är det okej att man håller i hunden medan domaren kollar på tänderna? Eller vad är det bästa att göra om hon hoppar? (hon har förövrigt absolut inga problem att visa tänderna, hon bara älskar människor och blir lite överdrivet glad ibland).

* Får man lov att berömma dom under momenten eller får man bara lov att säga vad dom ska göra?

Tror det var allt jag undrar just nu, haha. Lite konstiga frågor kanske, meen jag hoppas någon ska kunna svara på dom :)

Annons:
gylleneschappen
2013-08-30 09:40
#1

1. Det beror på hur mkt du stannar till, stannar du till och vänder dej om mot hunden skulle jag inte bli förvånad om det blev en nolla, gör du dock en  "halvhalt" borde det bara bli DK, beroende på hur bra hunden utför momentet men oftast drar domaren 1-2 poäng för ett DK.

Om du är osäker tycker jag det är bättre att dra till med ett DK så att hunden utför momentet och kanske ändå nolla om det är ett kraftigt DK, vinsten är ju att hunden gör som du säger.

ÄR du säker på att hunden inte gör momentet utan dk har du ju noll ändå.

Vid tandvisningen är det så olika vad domaren tycker och tänker, vissa vill att hunden ska sitta vid sidan och andra vill att hunden kommer fram.

Jag hade tränat väldigt väldigt mkt på att hunden ska kunna sitta stilla när ngn kommer fram och tittar den i munnen om den nu är så överglad

Du ska bara säga dina kommandon, berömmer du hunden under mimentet får du neddrag, mellan momenten får du klappa och berömma din hund.

Jag skulle inte gå ut och tävla förrän hunden kan alla mommenten på träning, helst utan dk, för på tävling kommer det en massa extra störning, kanske är matte lite nervös och inte så tydlig som på träning, då kan man nog ha hjälp av de där DK

Ellenfyrkant
2013-10-27 19:35
#2

Måste man välja handtecken eller röstkommsndo under hela tävlingen/ samma inom samma moment, eller är det fritt att variera smålägenheter de inte används samtidigt?

Mvh Ellenfyrkant

Cerrolyn
2013-12-20 20:11
#4

Jag är säker på att om du stannar till när du säger momentet så blir det noll, eller i bästa fall en 5a. Personligen så tycker jag att du ska träna mer på detta innan du börja tävla. Låt någon filma så du ser hur det ser ut.

Vissa domare kan ge en 5a för att hunden hoppar men ajg har personligen inte hört någon som nollar en. Men försök att göra ett moment av det så hon inte hoppar upp.

Du ska var atyst under hela momentet, förutom att ge direktiv. Mellan momenten får du berömma lite. (På rallylydnad får du berömma hela tiden).

#2

Ett handtecken får aldrig vara längre än ordet. Det finns moment högre upp där du får använda båda. Men i de lägre klasserna är det antingen eller. Du kan t ex inte säga fot och nästa gång klappa mot benet. Eller jag är inte säker på detta men jag misstänker att det inte är godkänt. (Om jag nu tolkade din fråga rätt.)

Mitt förslag är att du filmar dina pass så du ser hur det går. Träningstävling är bra för då får man ett kvitto på hur det är.
Men om du ska tävla vill jag att du ska tänka på en sak.
Är du osäker på att din hund ligger på platsen, avstå. Det är sjystast mot din hund och medtävlanden.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: