Annons:
Etikettagility
Läst 2289 ggr
Mia
2/24/13, 4:18 PM

Ha hunden lös

Hej!

Jag har en blandras på 7 månader och jag bor mitt i centrum så att lösträningen har varit lite sisådär. Jag har tränat det med henne när jag har kunnat ta mig iväg till platser och skogar med mindre folk och vi har gått en valpkurs där man också tränade på att ha hundarna lösa. 

Det fungerar rätt så bra sålänge det inte är andra människor eller hundar i närheten, hon springer oftast iväg då. Eller så kallar man på henne, hon kommer, men hon springer runt en eller springer iväg ett varv till och sätter sig en liten bit ifrån en. 

Jag vill jättegärna träna och kanske tävla i t ex agility och där måste ju hunden vara lös och kunna vara det med andra hundar och människor. Har ni några tips? 

Jag har försökt vara lite roligare än dem andra hundarna men det är verkligen jättesvårt för hon är verkligen intresserad av dem, hon blir nästan blind och helt låst för allt annat. Ibland fungerar det om jag springer iväg och tjoar åt andra håller, men inte alltid. Och då springer hon fort som tusan förbi mig och inte alls TILL mig.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
Cerrolyn
2/24/13, 9:18 PM
#1

Har du testat att ha henne i långlina så du kan hala in henne om det skulle behövas?

**MVH Cerrolyn

Mia
2/25/13, 8:08 AM
#2

Jo, långlina använde jag mest i början. Kanske ska gå tillbaka till långlina? Tänker främst på att hon ju faktiskt är unghund och då slår dem väl dövörat till rätt ofta..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Cerrolyn
2/25/13, 11:48 AM
#3

Oja det gör dem.

**MVH Cerrolyn

[Timantis]
2/25/13, 5:31 PM
#4

Det är bara att träna o träna. Som sagt unghundar får knäck i lurarna ibland o då funkar inget. Tänk på att du inte tjatar på honoom o att du aldrig går efter honom om han går iväg då "jagar" du honom  o det blir en rolig lek. Gå en inkallningskurs om det finns någon på bygden. Glöm inte att alltid belöna när han kommer till dej. Antingen med godis, Leksak , kamp eller klapp o kel.

Träna på korta korta avstånd. Kommer han inte på 2 meter gör han garanterat INTE det på 20. Börja träna utan störning o öka sen kraven

[RMSLiners]
3/1/13, 4:25 PM
#5

Skvallerträning kan man också köra.

Cerrolyn
3/1/13, 7:44 PM
#6

#5

Är du bra på det? Skulle du då kunna skriva ihop en artikel om det?

**MVH Cerrolyn

Annons:
[RMSLiners]
3/1/13, 8:05 PM
#7

#6 skvallerträning är inte de minsta svårt, enda man behöver är godis och klicker. Vet inte huruvida jag skulle hinna skriva en artikel om det, finns säkert någon annan som har tid till det. :)

Cerrolyn
3/1/13, 11:06 PM
#8

Går väl att fixa utan klicker hoppas jag.

**MVH Cerrolyn

[RMSLiners]
3/1/13, 11:12 PM
#9

Mening är ju att man belönar när hunden uppmärksammar en annan hund. Till sist lär sig hunden att ta kontakt med sin ägare för att få den där godisen. Jag finner skvallerträning lättare med en klicker då det förstärker belöningen och en sådan kostar inte en förmögenhet att köpa. ;)

Cerrolyn
3/1/13, 11:20 PM
#10

Men om man inte gillar klicker så kan man ju lära dem utan.

Jag för min del hatar att ha yttligare en sak att hålla reda på samt att mitt "bra" alltid kommer någon sekund före klicket.

Sedan så gillar jag inte att hunden "bjuder" på beteenden, då det tar en evighet att "bläddra" fram till det jag vill träna i mappen.

Jag har testat och gett det en ärlig chans och till och med gått en kurs i det, men gillar det inte ändå.

Alla träningsmetoder passar inte alla. 😉

**MVH Cerrolyn

[RMSLiners]
3/1/13, 11:23 PM
#11

#10 nej men jag tänkte att det kanske är något för TS vilket jag utgick från att tråden handlade om. ;)

Cerrolyn
3/1/13, 11:32 PM
#12

Jo, men jag kapade tråden. 🙂

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: