Annons:
Etikettpresentation
Läst 1544 ggr
[RMSLiners]
2012-06-27 20:34

Halloj i stugan

Hittade hit någon dag sedan, visste inte ens att ett forum för tävlingshundar fanns. 

Hur som helst, jag är en vuxen kvinna och inbiten draghundsports nörd som hållit på med drag i så många år, då främst barmarksdrag. Vid min sida har jag en Alaskan Husky tik på 1 år. Hon tränas i Freestyle, lydnad, spår och drag och planen eller önskan är att hon i framtiden när hon blivit förståndigare ska tävla i drag liksom sina föräldrar och eventuellt freestyle, draget kommer dock först.

Jag tränar henne för det mesta på egen hand av enkelhetens skull. Men är medlem i en draghundsklubb samt brukshundsklubb utifall att jag skulle behöva mer kompetens för jag kan inte direkt kalla mig själv full lärd eller proffs. Har även snälla draghundspersoner med längre erfarenhet runt mig som mer än gärna svarar på eventuella frågor jag skulle ha eller hjälper mig att träna henne, lika så gäller freestyle men inte i samma utsträckning. 

Började träna henne för drag vid 7 månaders ålder och freestyle starta vi med redan vid 5 månaders ålder. Freestylen skedde med bara farten i samband med lydnad efter att jag upptäckte hennes enorma vilja till att lära sig saker.

Min tik är en sådan hund, får hon inte jobba blir hon tokig. Man märker rätt fort på henne när hon är villig att göra bra ifrån sig men också när hon har fått nog av träning. Hon är mycket noga med att säga vad hon vill. 

Jag tror inte hon kan komma speciellt långt i en dragtävling då hon saknar en del egenskaper en bra draghund ska ha, den enorma glöden är en, men draget är ämnat som en kul grej och jag har inga krav på att hon ska komma långt, det var inte mitt syfte till att jag skaffa just henne.

Nåja, nu ska jag inte göra detta inlägg till en längre bok än vad det blivit. Har ni frågor så är det bara att ställa dem. Svarar mer än gärna. Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: