Annons:
Etikettbruks-spår
Läst 7183 ggr
India
8/27/08, 11:34 PM

Uppletande

Jag har provat uppletande av föremål med India två gånger nu och hon är jätteduktig. Jag vallar av en ruta (avlång) och lägger ut grejerna som hon skall hitta och hämta. Jag har gjort detta förut som aktivering med tidigare hundar men med India kanske det blir aktuellt att göra i tävlingssammanhang någon gång i framtiden. Vad behöver jag tänka på för att lära in uppletandet tävlingsmässigt?

Annons:
Cerrolyn
8/27/08, 11:41 PM
#1

Jag tycker att du ska fortsatta som du gör, men se till att hon går på djupet. Nu kan jag inte i huvudet hur stor rutan är men jag har för mig att den är 100*100m.

**MVH Cerrolyn

Tezza
8/28/08, 12:16 AM
#2

#1 Rutan är 50*50, både i högre och elit:)

India
8/28/08, 9:05 AM
#3

Tack för tipsen!

Cerrolyn
8/28/08, 10:16 AM
#4

#2

oki tack, blandade väl ihop det.

**MVH Cerrolyn

JessiH
1/9/09, 10:13 AM
#5

Jag har kört lite olika metoder för att bygga upp min dam. Bygger mycke kring supergott godis eller mycket rolig kampleksak.

Det jag vill ha ut av uppletandet är att hon ska rakt ut till 50m och sen jobba som hon vill in till mej. Jag flyttar mej efter baslinjen för att sen skicka henne igen ut i rutan. Då har jag bättre koll på vart hon letat och inte. Bra att tänka på är att om du riktar hunden med handen måste hunden springa ut det håller. Om den viker av ganska snart efter att du skickat minskar poängen. Om man har en lite segare hund kan det vara bra att lära hunden att springa rakt ut då hinner man med hela rutan.

Självklart kan man låta hunden jobba som den vill bara den inte rusar för det är inte bra om man ska tävla. Om den springer som den vill ska det ändå synas att den letar.

Alla mina rutor är 35-50m djupa. Bredden varierar. Använder inte synliga snittslar då min lilla dam kollar av området med synen innan hon springer iväg…Tungan ute

Metod 1: Märker upp en startpunk som är synlig på håll. Tar med Hund + belöning och går tyst ut. (Tänk dej ett rum/ruta och gå efter väggen ut.) Mittemot den synliga markeringen där har man en mys-/kamp-/ätstund. Sen går man tyst tillbaks. Riktar upp hunden och släpper den. Vill man kan man lägga till kommandot men jag har valt att inte göra detta utan håller i halsbandet och eggar lite. Sen bara släppt.

Metod 2: Har lagt ut föremål synliga för hunden på olika avstånd mest för att lära hunden att rakt ut från mej är föremålen. Samt får gratis träning att komma in till mej med föremålen. Ibörjan har jag berömt henne när hon har i munnen till att nu vänta med berömmet tills föremålet är i min hand. Det eggar henne ännu mer.

Metod 3: Vallar en ruta på 5-10m bred för att sen valla ut 35-50m lägger föremålen på 45m djup. Ibland tar jag med henne ut när jag vallat klart för att kampa med henne på djupet för att sen lämna föremålet ta henne till baslinjen för att sen släppa henne.
Sen får hon sitta kvar och jag går ut med 2st föremål som jag lägger ca 1-1,5m ifrån varandra. Går tillbaks för att släppa henne. När hon kommer in med föremålet kampar ja för att sen skicka henne igen. Då ser man om hunden är mogen för att ha fler föremål. Om hunden ej klarar detta tar man med hunden för att lägga ut 2st föremål så den ser att det är 2st föremål.

Metod 4: Vallar upp en stor(stor 20x50) till fullstor ruta (Fullstor 50x50) för att sen lägga ut föremål i varje hörn. Jag har oftast lagt ut 2st föremål i varje hörn. Men jag börjar med att ta ut hunden till varje hörn. Detta för att underlätta.

Det var lite "kort" om mitt sätt… kanske kan starta upp lite tankar.

Elmis
1/9/09, 9:46 PM
#6

#5 mycket bra skrivet. Det är viktigt att lära hunden att leta i den riktning som du ger den. I momementet bedöms hur man jobbar som ekipage och då är det bra att i inlärningsskedet arbeta med smala korridorer, ja jag vet elitförare som bara tränar i korridorer för att hunden skall arbeta rakt ut från föraren. Korridorerna skall vara vallade med hund helst. Använd olika föremål av skiftande materiel och storlek. I inlärningsskedet är det viktigt att få upp ett föremålsintresse. Enklast är att ha en träningskamrat som hjälper dig. Jag tränar så att jag tar hunden vid startpunkten, kopplar loss kopplet och tar tag i halsbandet. Kamraten visar att han/hon har föremålet och går ut i terrängen med upprepade retningar, t ex att kasta upp föremålet och göra det spännande. Vid ca 45 m lägger man föremålet så att hunden ser det och "blir tråkig", går tillbaka utan att ta ögonkontakt med hunden, det är föremålet som är viktigt. När medhjälparen passerat oss släpper jag hunden när den bjuder ut i korridoren, samtidigt som jag säger "leta" Det är inget kommando ännu utan en inlärning av kommandot.

Förhoppningsvis springer hunden ut i galopp till föremålet, när den greppar föremålet berömmer man och kallar till sig hunden och leker med föremålet/byter mot godis. Olika från hund till hund beroende på bytesmedvetenhet o s v.

Skynda långsamt!

Annons:
JessiH
1/9/09, 10:37 PM
#7

#6 Tack och mycket bra tillägg. När jag har medhjälpare kör jag oxå med att en person går ut och har lite roligt för att sen bli passiv.

Det eggar min hund en del utan att det ger ljud från henne när jag släpper.Skrattande

Elmis
1/10/09, 3:20 PM
#8

#7 Tack. Det här är ett moment som kräver mycket motivation hos hunden och då behövs mycket retning i träningen. En hund som halvslött lufsar ut i rutan men ändå lyckas hitta föremålen i tid kommer inte och skall inte heller få några högre betyg av domaren. Att ha en bra träningskompis är mycket värt. Och det är roligare att vara flera och hjälpa varandra.

Upp till toppen
Annons: