Annons:
Etikettbruks-spår
Läst 4471 ggr
envisa
3/24/09, 3:32 PM

stress vid spår

jag undrar om de är någon som har tipps hur jag får min hund att stressa ner vid spårning. hon blir helt uppstressad när sele och allt är på och vi står kalara för att börja. det går knappt att få kontakt med henne :/ borde jag vänta enda tills hon sitter eller lägger sig ner och är helt tyst?

Annons:
Yessica
3/24/09, 8:22 PM
#1

Kan man inte sätta på selet och så, men att det inte blir något spår om hon inte är lugn? Bara en tanke, någon får gärna kommentera det jag skrev också, och i så fall beskriva varför det inte var bra, om det inte var det.. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Elmis
3/26/09, 3:22 PM
#2

Jo #1, det häller jag med om. Man kan också ta bort lite förväntan genom att ta på selen för att sen ta av den igen och åka iväg.

envisa
3/26/09, 7:49 PM
#3

joo det är bra :)men det hjälper inte på min hund för selen måste endå på vid spåret :/ och då är det lika mycket stress där

Yessica
3/26/09, 10:15 PM
#4

#3 Men om du får henne att inte ha så hög förväntan på selen. Du sätter på sele. Och så händer det inget. Någon gång ibland får hon spåra, men hon vet inte när. Du kan sätta på selen flera ggr per dag.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Zebben
3/27/09, 6:45 PM
#5

Jag skulle absolut inte släppa på henne på spåret förrän hon är lugn. En stressad hund kan inte jobba eller gör åtminstonde ett sämre jobb. Så jag skulle vackert sitta där tills hon taggar ner. En hund som stressar och far runt som en skållad råtta vid mat, skulle man ju aldrig servera förrän den var lugn. Samma sak vid träning.

Yessica
3/28/09, 6:18 PM
#6

#5 Precis så tänkte jag med. Det blir ju också som en belöning att låta hunden träna, då förstärker man ju det "dåliga" beteendet.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Annons:
HarrietKiara
3/30/09, 8:55 AM
#7

Ett tips är att du har en sån ryggsäck med stol med dig och fika i ryggsäcken. Får hunden lugn vid spårstart och börjar spåra stressar hunden igen så sätt dig ner och fika tills hunden är lugn, fortsätt spåra och om hunden stressar igen så fika. Kan bli mycket fika men till slut faller poletten ner att stress funkar inte. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

envisa
3/30/09, 6:58 PM
#8

det var en bra ide tack så mycket det ska jag prova.

MalinMalin
4/3/09, 3:19 PM
#9

Sätt på henne selen redan innan du åker iväg,så du inte tar på den precis när du tar ut henne ur bilen när du ska gå spåret.

Är hon stressad när hon går spåret med?

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Zebben
4/3/09, 4:59 PM
#10

#9 Kan fungera. Men risken är att hunden börjar stressa redan i bilen då. Eller så kan hunden även byta signal för spårträning, att stressen kommer när spårlinan åker på.

Bättre då att lära hunden att stress inte lönar sig.

MalinMalin
4/3/09, 5:06 PM
#11

Min dobbistik jagar oxå upp sig himla inför och under spåret,men jag har mkt bättre resultat att av att ta på henne selen hemma för då undrar hon bara -Vad ska vi?Och när vi då inte är i närheten av spårterräng,så varvar hon ner igen,och kopplar inte på förren hon hoppar ut ur bilen.

Sedan finns det ju mkt man kan göra för få ett lugnande spårande,vilket vi håller på med nu,låter spåret ligga länge,fler vinklar,ökar längden osv.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Elmis
4/3/09, 9:10 PM
#12

Jag tror det är bättre att använda selen som ett arbetstecken och se till att lugna ner hunden så att den är samlad och koncentrerad när den skall arbeta. Om man har en hund som är stressad kanske fokus med spårträningen en tid kan vara att lugna ner hunden med olika medel. En viktig del i det är hur man är som förare. Har man en hund som lätt går upp i varv måste men själv vara lugn för att dämpa hunden. Och envis. Grunden i all dressyr; konsekvens.

envisa
4/5/09, 12:20 PM
#13

tack för alla bra tipps. nej min hund är inte stressad under spårningen hon är helt fokuserad på att jobba så det är väldigt bra :P jag vill att selen ska visa att det är spår och inget annat som gäller och det är inte den som är själva problemet kanske skrev lite otydligt. den bryr hon sig inte om. men jag ska inte tävla med henne eftersom hon är blandras så då tyckte en ja prata med att låt henne vara som hon är hon vill bara börja för hon tycker det är skit kul. och det vet jag att hon tycker. eftersom hon går så bra på själva spåret kan jag hålla med. men jag har börjat med att inte gå spåret först hon sätter sig ner :)

Annons:
Elmis
4/5/09, 1:27 PM
#14

Det tycker jag låter bra! Att samla ihop henne med lydnad innan är ett bra sätt att lugna ner henne.

HarrietKiara
4/5/09, 8:28 PM
#15

envisa! Hur har det gått? Har du hunnit testat nåt? Du måste uppdatera oss. Jag är i alla fall nyfiken. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

envisa
4/5/09, 9:15 PM
#16

hej!! jo jag har börja sätta henne ner. och hon får sitta en liten stund sen säger ja spåra. men det tar ett litet tag innan hon är tillräckligt lugn och hon låter ju fortfarande sitter och piper lite. men vi tränar på det. så ja tycker det går framåt :P men har tänkt att träna hårt den här veckan så hon lär sig att det hjälper inte att låta och dra å hoppa fram

på tal om det om två veckor ska vi prova på viltspår finns det några nackdelar med det om det är nån som vet ?Glad eller nått jag ska tänka på det är första gången vi provar på vilt spår.

HarrietKiara
4/5/09, 10:30 PM
#17

#16 Min tik är mer spårnoga vid viltspår än personspår men har ett rätt högt tempo.

Du har väl tränat med blod innan för en del hundar kan tycka att det är lite "äckligt" första ggn. Min tik bla.

Kul att höra i alla fall att ni gör framsteg Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

envisa
4/5/09, 11:14 PM
#18

oki nä jag har aldrig provat . va gör jag om hon tycker de är läskigt ? borde jag lägga ut lite hemma innan ?

joo jag tycker hon har blivit lite bättre. men mer träning behövs Glad

HarrietKiara
4/6/09, 12:36 PM
#19

#18 Jag tycker definitivt att du ska spåra med blod och klöv innan så hon känner igen sig.

Det är ju inte riktigt likadant som personspår, här ska hon ju inte markera något annat än spåret så att säga. Här har du ju dessutom både blod och klövdoft som hon ska följa. Att hon inte vill ta klöven vid slutet spelar ingen roll däremot.

Klart att ni inte blir proffs på en gång. Färdig blir man nog aldrig och träning behövs alltid. Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

envisa
4/6/09, 8:26 PM
#20

joo. det är jag och en kompis som har tänkt att prova på vilt spår om två veckor då hon kunde :p

så får jag väl se vad stina tycker om det hela :P

Annons:
Elmis
4/13/09, 2:13 AM
#21

Lycka till!

Crappy
4/13/09, 11:05 AM
#22

Jag var på en spårföreläsning av en TJH instruktör från flygvapnent som föreslog att sela hunden hemma innan man åker ut i skogen om hunden stressar.

Själv ser jag seleningen som ett tjänstetecken!

Lycka till!

Elmis
4/13/09, 12:45 PM
#23

Det var ju intressant. Undrar hur denne instruktör tänkte lösa det om han/hon fick order "förfölj" vid spårmarkering under patrullering. Åka hem och sela på då eller? Att sela på hunden innan spårning är ju ett arbetstecken. Då är det bättre att ta sig tid att lugna ner hunden innan man börjar spårningen.

Zebben
4/14/09, 10:16 AM
#24

#22 Låter inte som ett höjdartips från TJH instruktören. Vem vet vad som hinner hända innan man satt hunden på spåret. Ett jobb för en tjänstehund kan ju avbrytas/startas när som helst. Hunden vet ju redan att den är i tjänst så fort den ser att husse har satt på sig "uniformen". Sen vad den ska utföra och när får man ju tala om via tjänstetecken så som en sele.

Nä, fungerar nog bättre som några av oss sagt innan, lär hunden att stressa ner. Det tjänar både förare och hund på.

TinaH
4/14/09, 8:41 PM
#25

Ett tips är att lägga typ tre-fyra apporter ganska tätt i början, så h*n kan få en chans att stressa ner sig,
Då bara på vanligt rak spår.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
4/14/09, 11:16 PM
#26

#25

Det hjälper inte på alla. Jag testade att göra så för att få Ceasar mer spårnoga men resultatet blev tvärt om på honom.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: