Annons:
Etikettbruks-lydnad
Läst 1791 ggr
Marylojs
2009-07-30 15:16

Bakslag i apporteringen, hjälp!

Sitter och kliar mig i huvudet och förstår inte riktigt hur detta kommer sig.

I förrgår tog vi ett jättekliv med apporteringen, hon satt och höll den i ca 10 sek innan hon fick klick och belöning.

Igår kväll ville hon inte ens se åt apportbocken när jag plockade fram den, och att ta den i munnen var det inget snack om. Tänkte att hon var trött efter en i intensiv dag och gav upp. Försökte i morse igen och i stort sett samma sak.

Hur kan detta komma sig? Jag har aldrig korrigerat, endast klickat in apporten, så jag tycker inte att hon borde kunna koppla ihop den med obehag.

Annons:
HarrietKiara
2009-07-30 15:31
#1

Kan det vara så att jätteklivet kom för fort. Jag hade backat lite i träningen och gjort det lättare igen.

Min hund kan också göra så på träning, sitter och tittar på en och förstår ingenting men eftersom hon är en CO-hund så kan jag säga till henne.

På tävling så har hon 10 på apportering. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Marylojs
2009-07-30 16:39
#2

Ja det är väl så att det helt enkelt bara är att backa… suck vad irriterande.

Tack för ditt svar!

Cerrolyn
2009-07-30 16:54
#3

Hoppas att det är så "enkelt" att backa. Lycka till!

**MVH Cerrolyn

Yessica
2009-07-30 18:52
#4

Jag tror som #1 att det kanske kom för snabbt det där jätteklivet. Hoppas att det går att få hunden att gilla apporten igen genom att backa och minska kraven. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Marylojs
2009-07-30 20:52
#5

Fast som sagt, jag har aldrig ställt några krav på henne gällande apporten, det gör jag aldrig på moment som jag vet inte sitter. Under inlärning jobbar jag endast med klicker och "tänk själv".

Undrar om det helt enkelt kan vara så att hon är trött, vi har tränat rätt intensivt nu under ett par veckor efter att hon blivit igångsatt efter skada. Idag har hon i alla fall fått vilodag och bara prommisar och lek med hundkompisar.

Yessica
2009-07-30 22:41
#6

#5 Okej, ja huvudet kanske blev trött, någon dags vila, och sen testa igen bara så kanske det funkar då. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Annons:
tsset
2009-08-01 00:51
#7

Hur gammal är hon? Kan ju vara någon försenad(?) tonårsperiod, min idiot/hund fick för sig att all träning var läskig helt plötsligt bara och det var väl en liknande situation för oss. Allt gick kanoners och helt plötsligt gick han och la sig så fort han såg att det var träning på g… lyckligtvis är han nu tillbaka, men jag blev också frustrerad. Det hade ju inte hänt något?! Jag ställde inga krav utan vi gjorde som vanligt….

Eller, så var det ett för stort kliv. Eller ett missförstånd, en felkoppling av signaler, eller något… tror att i vilket fall så är det bäst att backa ett par steg. titta på apporten är ju kanoners! ;)

Upp till toppen
Annons: