Annons:
Etikettbruks-lydnad
Läst 9371 ggr
Tixy
10/3/09, 7:17 PM

Träna in rutan?

Hur sjutton tränar man in rutan?
Jag är sugen på att testa det, "bara för att". Blir ju något helt annorlunda för hunden, så då har vi något att jobba med.

Lägg gärna upp lite olika träningsmetoder, om ni har. Vore toppen! Glad

Annons:
Cerrolyn
10/3/09, 8:57 PM
#1

När jag har tid och ork ska jag göra en artikel om detta. Jag fick detta tipset och det har gått super. Ska se om jag kan ordna det i veckan.

**MVH Cerrolyn

Tixy
10/4/09, 6:22 PM
#2

Det vore toppen, Cerrolyn! Skrattande

tsset
10/4/09, 7:46 PM
#3

Det lilla jag tränat hittills har jag gjort genom att sätta upp fyra koner i en ruta, och vänta in att han ska kliva in i den så att säga, finna ett intresse för det hade också räckt men nu gick han in så väl där: beröm och godis. Börjar lätt, nära, bredvid och gör det sedan svårare. Dock förstod han ganska snabbt(vi har tränat att springa till enskilda koner innan), så nu räcker det att ställa sig någonstans och sedan peka så går han direkt dit! Avståndet och själva stickandet dit får vi träna en annan gång - inte så noga än utan har mer varit en "styra hund"-övning :)

Tixy
10/4/09, 8:44 PM
#4

#3 Okej, det är ju en början iaf. Ska se om vi har några gamla koner här hemma, annars får jag ta och införskaffa det. :)

TinaH
10/5/09, 10:46 PM
#5

jag böjade med och lägga godis i mitten och säga "rutan" och han gick in och tog det så upprepade jag "rutan"….

Börja bara nån meter eller 2 från rutan, och öka avståndet.

I början kan man få en hund som "letar" godis på backen" MEN!!!
Det försvinner när  hunden har lärt sig att vända sig om mot föraren och då föraren är skit snabb in och belönar att hunden står och tittar på en. :)

givetvis 4korner :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
10/5/09, 11:24 PM
#6

#5

Det är tyvärr inte garanterat att hunden slutar att kolla/nosa efter godis.

**MVH Cerrolyn

Annons:
TinaH
10/6/09, 5:27 AM
#7

#6

konstigt att alla som jag har sett har gjort det. inkl. Boy och Tyson.

Det beror på hur man gör det.

Och att man är snabb på och belönar när man inte lägger godis i mitten oh när hunden vänder sig om inne i rrutan.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
10/6/09, 9:38 AM
#8

#7

Tror mig, det finns dammsugare där ute. Därför lägger jag aldrig godis på marken vid inlärning av ett moment som t ex rutan eller framförgåendet. Fick tips om det (att lägga godis på marken alltså) och sedan kom damsugaren fram i mer eller mindre alla moment (kan ju finnas). Bättre att ha mjukgodis på blompinne/grillpinne som man sätter i marken.

**MVH Cerrolyn

tsset
10/6/09, 1:25 PM
#9

Håller med om att det finns många dammsugare som gärna slår igång nosen direkt om de en gång har gjort det och det kan bli svårt att få bort det. Sen finns det många som inte slår på nosen också!

Vi har hälften hälften här, den ena kan jag nog träna in rutan med godis i, men ändå snabbt få bort dammsugarbeteendet. Den andra kommer fortsätta i en evighet att dammsuga rutan om vi tränar in den med godis i.

Det mest intressanta är väl att den första är den som har bäst luktsinne av dem och är mer envis, men jag antar att det hela beror på att den andra jobbat enbart med nosen halva sitt liv.

TinaH
10/6/09, 9:16 PM
#10

# 8

Hur kan ni få en hund till mitt i rutan om det står en pinne ivägen?

jag vet också om att du Unka höll på och lägga skydd mellan kornerna så han inte kunde springa  ut.

Där har vi genast 2 moment till och träna bort….

Jag har kört klicker och godis i mitten, och på det viset har jag inte fått en snusande hund. För jag klickar inte när han står med nosen i backen och utan när han har vänt upp mot mig.
När hunden vet vad rutan är, så behöver man inget godis skydd jämte eller något, utan då klickar man när hunden har vänt sig mot en, och är snabb som 17 in i rutan för att belöna i stående och i luften från handen till hunden.

Hålla på med massa xtra saker och sånt, ger bara mer att träna bort.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
10/6/09, 9:18 PM
#11

# 8

Visst beror det på att din hund 2 har enbart arbetat med nosen.
För det ger ju vittring till rutan om man har kört några gånger.
Där av så går hunden ner med nosen i backen.
Men det går med tålamod och vilja oh vasselin att träna bort det medFlört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
10/6/09, 9:24 PM
#12

#10

De kommer automatiskt till mitten pga av pinnen. Sedan har du uppfattat mitt med, vad du kallar skydd, helt fel. Jag skulle aldrig lägga ett skydd för att få hunden dit jag vill. Jag la en pinne på marken mellan konerna. Denna behöver inte jobbas bort. Och pinnen är lätt att jobba bort då hunden inte ser den på 10m avstånd.

Jag har kört så som du säger och resultatet blev just en enorm dammsugare. Och som jag nämnde innan så gjorde jag detsamma på framförgåendet och också blev en dammsugare på så jag blev tvungen att lära om och ta nytt kommando ("före" har nästan blivit samma som "spåra" Gråter) och detta pga godis på marken.  Detsamma gäller vid platsen, jag la en godis mellan hans ben en gång… = dammsugare…

Därför ger jag tipset inget godis direkt på marken för det blir ett h*te att jobba bort det.

Sedan så har jag 0 extra saker att jobba bort vid rutan fast jag kör både pinne och markering.

**MVH Cerrolyn

tsset
10/6/09, 9:30 PM
#13

#10 Gör inte du en massa extrasaker då, genom att först lägga godiset i rutan och sedan jobba bort det? Tycker du säger emot dig själv där ;)

Jag anser det lättare att inte lägga ner något godis alls utan berömma direkt när hunden klivit in i rutan om så bara med ena tassen och belöna sedan i luften i rutan. Sedan krävs ett par steg in, men belöning fortfarande i rutan i luften. Jag skippar alltså "gå in i rutan"-mutan för att inte behöva jobba bort det.

#11 Jo visst är det så! Däremot så gör han samma sak även om vittringen saknas, om vi byter plats på rutan nosar han också. Nu var det många år sen vi tränade rutan och tyvärr är han för gammal för att försöka träna bort det, men jag tror det hade tagit tid. Därför skippar jag som sagt mut-godiset, så har man ett problem mindre! ;)

Annons:
[Malin3033]
10/7/09, 4:55 PM
#14

Sedan beror det väl lite på vad man har för typ av hund. På platsen lägger jag godis mellan Ronja's ben just för att hon ska söka sig neråt, ger jag godis från mig på platsen så sätter hon sig för tidigt. Inte har jag någon dammsugare, som vid all inlärning måste man se till individen, och det är väl det som är knepigt med internet. Cool

En liten parantes från mig. :)

TinaH
10/7/09, 7:16 PM
#15

Håller med #14

alla hundar är olika och fungerar olika och en del fungerar den inlärningen på medans den inte funkar alls på någon annan vovve.

Du gör helt rätt med platsen.
Att ger du henne från dig ståendes så kommer hon inte sluta med sina små "dumheter".Flört

Lika så jag har en hund som ibland sätter sig för tidigt i ståendet, och gärna traskar 2-3 steg…..SUCK!Skrikandes

Jag har fått gått tillbaka med träningen och ge godis när han stannar, och jag går bara nån meter i från.
För avståndet är inte viktigt i detta fallet :-)

Men nu har jag fått pli på det med. Hoppas jag…det får vi se på nästa tävling….Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
10/7/09, 9:39 PM
#16

#14

Självklart är det från individ till individ. Men jag har bara tränat Ceasar så jag har bara honom att relatera till.

#15

Härär en artikel om hur jag lärde in ställandet och läggandet på Ceasar. Jag började med detta i klass 2 momenten men de funkar i alla moment med just ställande, läggande och sättande med gott resultat (detta är provat på många olika hundar, men passar inte alla för det).

**MVH Cerrolyn

tsset
10/7/09, 9:57 PM
#17

Måste säga att det var himla trevligt med lite diskussion och aktivitet här inne, "för en gångs skull" ;)

Jag gör skillnad i att få in hunden i rutan, och att ställa/lägga/sätta väl där. Har hunden fattat att den ska in i rutan skulle jag också kunna lägga en godisbit under för att skapa ett drag neråt(tror jag iaf, har inte testat då vi inte behövt det), men bara en gång eller två då det inte brukar behövas mer här förrän de kopplat vilket håll de "ska" åt. Dofter + mat liksom, hur mycket mer dragning kan det bli för en nosarbetande labrador? Flört

Cerrolyn
10/7/09, 10:38 PM
#18

#17

Jag håller med.

Nosning kan ge 1-1,5 i avdrag beroende på klass och hur mycket hunden nosar. Även 2 har jag sett.

**MVH Cerrolyn

TinaH
10/7/09, 11:07 PM
#19

#16

har gjort precis som du men slyngeln slarvar Skrikandes

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Yessica
10/8/09, 12:20 AM
#20

Jag har tränat med target-platta. Nu var det länge sen vi körde rutan. Det liksom rann ut i sanden. Oskyldig

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Annons:
snobben1900
5/3/10, 1:26 AM
#21

Jag har börjat med att klicka min hund på en platta (ex musmatta) (då måste man ha en "inklickad" hund först). Jag började att lära  henne att springa och ställa sig på plattan och stå still tills klicket kommer. När hon sedan förstått att hon ska gå och ställa sig över plattan har jag ställt upp rutan och lagt plattan i mitten av rutan. Då har hon på eget initiativ fått springa och ställa sig på plattan. När vi gjort det några gånger så har jag lagt in kommando ex "rutan". Jag har även då innan jag skickat henne uppmärksmmat henne på vad det är vi ska göra genom att på väg mot rutan fråga "vart är rutan"? Detta i syfte att väcka uppmärksamheten till att lokalisera konerna. (Använder mig sedan av det på tävling innan vi ställer upp för det momentet). i början ställde jag konerna lite snävare så att det skulle vara lättare att lokalisera rutan. När hon har förstått detta förberedde jag genom att ställa upp rutan och lägga ut plattan utom synhåll för hunden. Efter det ökade jag avståndet till rutan och tränade att skicka från olika håll. När hon kändes helt säker på detta så tog jag bort plattan och skickade på samma sätt. Till en början blev hon lite fundersam och var lite osäker på precis vart hon skulle ställa sig. Hon hade förstått att hon skulle stå i rutan men inte att det skulle vara i mitten. Men när klicket inte kom prövade hon att flytta lite på sig och när det då blev rätt klickade jag och kastade bollen. Nu vet hon precis vart jag vill att hon ska stå i förhållande till konerna.  När dom väl lärt sig detta har resten inte varit något problem, lägga sig på avstånd kunde hon sen innan så det var inga konstigheter. Med nogrannhet och tydlighet har jag fått en hund som rusar in i rutan och tvärnitar med uppmärksamheten riktad mot mig. Tycker det är riktigt roligt också Glad Har aldrig heller fått några problem med varken nosande eller steg i rutan eftersom det aldrig legat varken boll el godis i rutan. Utan allt fokus på mig därifrån belöningen kommer när det blir rätt. Detta funkade jättebra på min hund iaf!

Upp till toppen
Annons: