Annons:
Etikettbruks-spår
Läst 7064 ggr
giffan
2010-02-03 09:58

Spåra i snö

Brukar ni spåra i snö? Om ni gör det hur mycket snö får det då ligga?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[Malin3033]
2010-02-03 11:12
#1

Nej, för jag inbillar mig att hunden bara följer mina fotspårCool

Men det kanske bara är något jag fått för mig…?

tsset
2010-02-03 11:32
#2

Tror att om hunden sen tidigare spårar väl så är inte snön något som kommer förändra hundens fortsatta spårning utan snön. Även om de självklart kan ta hjälp just när snön ligger, de är ju inte dumma ;)

Är man osäker kan man ju alltid se till att korsa någon annans fotspår, eller av älg eller vadsom, så ser man ju om den följer bara spår eller faktiskt också lukten. Eller lägga spåret på nedkörd mark, nyplogat eller nedtrampat. Det är nog enda stället jag skulle spåra på när det är snö, blir ju galet djupt i skogarna och då kommer hunden använda mattes fotspår för att ta sig fram… Sen hör man ju, eller jag iaf, om hunden nosar eller inte. Om det låter som en dammsugare i kopplet så är nosen igång! hehe.

Skulle däremot inte börja spåra i snö, så därför väntar vi med spårandet ett tag med yngsta. Sen ser jag somliga fördelar med snön, man ser att det verkligen är ett spår hunden tagit och då blir man ännu mer stolt över att kunna bryta spårandet :) Tyvärr har jag också upptäckt att de ibland låtsas ta ett spår och sedan vänder direkt för godis… fusk!

Xondah
2010-02-03 15:48
#3

Min äldsta spårar i alla väder och underlag. Det anser jag att en bra spårhund ska kunna göra. Tanken är att min lilla även han ska spåra i alla väder och underlag.

Tokryck
2010-02-04 11:44
#4

Hade det varit mindre snö så hade jag nog provat men över metern som det är här är inte så snällt Flört

Xondah
2010-02-04 11:57
#5

När de var två lager skare här så stanna vi hemma. Dels för att inte skada tassar och ben men också för inte skrämma djur i skogen som också skadar sig av att springa stressade i skare. Jag hörde om en dumskalle som jagade i skare varav rådjurets ben var så uppslitna att senorna syntes. Så när det är skare då tycker jag man ska låta bli.

#4 Ne det skulle jag inte heller göra antar ja. :) Vi har nästan metern på fält och åkrar, men i riktigt täta skogar är det helt ok att spåra i snö här.

Tokryck
2010-02-04 20:45
#6

Ja hua för jakt i skare. De som släpper sin hund på jakt då har nog inte alla hemma.

Önskar vi hade så tät skog, hundarna börjar bli rastlösa. Märks speciellt på Kiwi. Gick i skogen senast nu i em, går man på en upptrampad stig så går det bra men hamnar man vid sidan om så har man snö till låren.

Annons:
tsset
2010-02-04 21:10
#7

Skare är fruktansvärt, usch! Det är nog såna tillfällen jag också vägrar att ens gå i skogen, värst är när skaren är tillräckligt hård för att gå på och vips så går den sönder och man står med snö upp till midjan…

Min jycke släpptes på jakt av sin förra ägare när det var skare, fy farao hur tassarna och benen såg ut på hundarna efteråt…. är nog därför jag är så anti skare överhuvudtaget nu…

För kallt vägrar jag också, och för taskigt väder… men det är ju mina problem ;)

[IsabelleA]
2010-02-05 20:38
#8

Vi har testat att spåra i snö, och bara för att höja ribban lite så såg jag till att korsa harspår och rådjursspår, jag till och med gick i rådjursspåret några meter och sedan svängde av och det gick super bra!

[[Blandrasen]]
2010-08-12 16:33
#9

det spelar ingen roll om det är snö eller inte för hunden följer lukten.Bara hunden klarar av att springa ordentligt och att det inte är skare ller hur det nu stavas

Upp till toppen
Annons: