Annons:
Etiketterhälsavårdsjukdomar
Läst 2149 ggr
[chouwa]
5/17/10, 3:41 PM

Foder

Jag ber om ursäkt ifall det redan finns en sådan här tråd. Jag tittade runt lite och hittade ingen.

Efter att ha läst artikeln ang torrfoder vs BARF blev jag nyfiken på era åsikter. Jag blev upprörd ang uttalandet ang bra och dåligt foder för jag vägrar faktiskt tro att en hund kan må lika bra av Friskis som av t.ex. Standart.

Vad äter era hundar och varför?
Får era hundar något typ av tillskott?

Annons:
[chouwa]
5/17/10, 3:44 PM
#1

Jag kan börja med att säga att mina hundar alltid får äta Standart. Jag har innan jag hittat Standart givit mina hundar massa olika foder men aldrig har mina hundar varit så bra i hullet, håller vikten perfekt, magen fungerar som den skall och pälsen håller sig i fint skick. Jag tror starkt på att undvika spannmål och annan "skit" till hundarna.
Nu äter dock min Salsa Hills veterinärfoder pga att hon är sjuk. Hon kommer få fortsätta äta detta tills efter sin operation.
Förutom Standart får hon fiskolja, B-vitamin (som skydd mot fästingar) och Standart Immunförsvarstillskott.

tsset
5/17/10, 9:20 PM
#2

Otroligt nog verkar mina hundar knappt påverkas av några foderbyten… om det beror på att jag eller den som köpt maten alltid lyckats välja "bra" mat eller om de är mindre känsliga än andra hundar har jag inte funderat närmare på. De är friska och har alltid varit, lagom i hull och så vidare.

Däremot är jag rätt säker på att vilket foder som är bättre för hunden (ja, inom rimliga gränser då) än att själv ge sig på något man inte har någon kunskap om, att börja komponera hundens mat själv utan insikt om vad hunden behöver och tål kan nog lättare ta död på den snabbt än en lite sämre foder.

Själv är jag sugen på att gå över till "riktig" mat till mina hundar, men kommer vänta med det då jag först vill få ordning och ordentlig koll på vilka behov de faktiskt har. Efter en kurs i höst hoppas jag ha den kunskapen om hundarnas mat och näringsbehov. Tills dess får de sånt de brukar få som iaf är steg åt rätt håll - lite kött, lite märgben osv.

Jag tror starkt på att bättre anpassad mat, så nära ursprunget som möjligt, är bättre för hunden än torrfodret som ju innehåller mängder spannmål. Vi äter ju också "fel" mat, eller fel balanserad mat, egentligen. Jag har själv börjat förändra min mat och sett många fördelar! Det har gett en ännu större anledning att ändra kosten för mina hundar. Kan det påverka mig så positivt kan det det för hundarna också. Glad

TinaH
5/19/10, 2:34 AM
#3

Jag har givigt mina hundar Bravo färskmat sedan min store var ca 7 månader.
Boy är uppväxt från det han kom hem ´på Bravo färskmat.

Hunden får bra hull, äter med God aptit, Väldigt lite avföring då det är täcken på att hunden tillgodoser sig fodret, innehåller inget vete då min Tyson inte tål vete, innehåller bara korn som sädeskälla, innehåller alla vitaminer, mineraler och kalk som hunden behöver ha i sig om dagen.

Det bästa med Bravo är att om jag reser bort så köper jag en torfodersäck av deras torrfoder, och hunden får inget problem med foderbytets övergång, inte åt någon riktigning.

jag ger Bravo plus till bägge mina hundar. Har 2 stora hundar, en Golden och en "rondell". Detta kostar mig ca 700kr för köttmaten.
Så köper jag oxmärgben så dom får ngot och tugga på. Det säljer bravo det med.

Jag är stört-nöjd med Bravo. Tänker inte byta foder till mina.
Tyson började på Bravo för att han fick torrfoder allergi och när jag började med Bravo så gick det över direkt.
Han hade stora öppna variga sår, och tappade päls. Då hade jag prövat både Hills (som han fick hos uppfödare) och Royal Canin. 
Nackdelen r att veterinärena TYVÄRR kan för lite om färskmats-branchen….

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: