Annons:
Etiketterhälsavårdsjukdomar
Läst 2331 ggr
Hannasjessie
2010-06-26 22:40

Foder förändringar?

Jag ger min Jack russell tik på 6 kg 2 dl Royal Canin Mini Adult per dag. Men sen komplementerar jag det med belöningsgodis vid träning och Denta Stix från Pedigree för att hålla tandstenen borta.

Då måste jag ju minska fodret eller hur, märker att det bli för mycket att hon inte äter sin mat då?

Men hur vet jag hur mycket jag ska ge? Hur gör ni med era hundar?

Tacksam för svar :)

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Annons:
[Ebfotograf]
2010-06-26 23:36
#1

Jag ger Diablo runt 2 dl varje morgon och kväll. Han äter Doggy, ganska stora bitar. Han äter godis nästan varje dag då vi tränar ganska mycket. Jag minskar inte på maten, då min hund är ett matvrak och vi håller på mycket.

Hannasjessie
2010-06-27 00:18
#2

Min hund är ganska kräsen och äter inte spciellt mycket, det beror helt på hur mycket motion hon fått under dagen

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Mistle
2010-06-27 13:47
#3

Du kommer ju att märka om hon blir mer hungrig, så länge hon håller sig fin i hullet så är det ju bra.
Var dock ändå noga med att hon får så mycket som möjligt av matintaget från sitt foder och inte från annat, just för att hålla näringsintaget rätt. Även en överviktig hund kan ju ha näringsbrist då den inte får den näring som den behöver ifrån det som har gjort den överviktig, om du förstår vad jag menar?

tsset
2010-06-28 20:33
#4

Vi kör på en konstant mängd mat varje dag, minskar alltså inte ner för att vi tränar mycket. Belöningsbitarna ska ju bara vara i smak-storlek, det ska smaka och inte mätta, så mängden mat det är i belöningsbitarna ökar ju inte matmängden mer än det diffar från dag till dag. Du vet, ibland blir det något gram mer och ibland något mindre.

Så håll bara den normala kollen på hullet och hur hon står sig ppå den mängd mat ni ger henne, och tänk på att belöningsbitarna ska vara småååå! En köttbulle ska gott och väl räcka en hel dag ;)

Katti
2010-06-29 16:17
#5

Huvudsaken är väl att belöningsgodiset är av bra kvalité, d v s lämpligt för hundar att fötära. Många av de sorter som finns på marknaden är inte det! Mina hundar får korv i ytte-pytte-små bitar som "kvalitetsgodis", d v s vid klickerträning och liknande. Det jag har i fickorna (i plastpåse!) på promenaderna är kattungemat. Det innehåller inte så mycket säd och annat krafs och är vitaminberikat som vanligt foder. Så att det ersätter en del av hundmaten ibland gör inget. Små kulor är det också, så det blir inte så mycket!

2 dl mat för en 6-kiloshund tycker jag låter mycket. Mina 15-18-kilos får bara lite mer än så! Men självklart beror det på vad det är för mat och även på hunden.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: