Annons:
Etiketterhälsavårdsjukdomar
Läst 3179 ggr
Hannasjessie
2010-06-22 00:08

Kastrera tik?

Jag har en jack russell tik på 2 år. Jag ska börja tävla agility nu med henne i  sommar. Men hennes löp är just vid fel tillfällen både för kurser, tävlingar osv.

Jag fick en fråga varför jag inte kastrerar henne. Men jag vet inte, jag vill att hon ska vara "naturlig", men vi ska inte ha valpar på henne.

Jag vill inte ta bort något eller hur man ska säga.

Jag vet inte riktigt, vad tycker ni om det?

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Annons:
Workingdog
2010-06-22 23:40
#1

Jag kan nästan ingenting om kastrering. Men våran äldsta hund är kastrerad och hon beter sig som hon gjorde innan. Men jag vet inte. För hon fick livmodersinflamation och fick operera akut. Så tyvär vet jag inte om hunden förlorar något eller inte

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Yessica
2010-06-24 20:08
#2

Jag kastrerade min hund Sting mars 2009. Hon hade jobbiga löp och det var 3mån borta i och med löp. Ingen träning var att tänka på. Efter kastrering har det blivit en annan hund - till det bättre! Skrattande Hon är villig att träna året runt och helt klart piggare, eftersom hon slipper sina jobbiga löp.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hannasjessie
2010-06-24 23:24
#3

Jo, jag funderar på kastrering, men är ännu osäker, hon blir väll inte värre i beteendet?

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Mistle
2010-06-27 13:55
#4

Alla ingrepp innebär ju en risk, och kastrering av tik är ändå ett ganska stort ingrepp, så det är värt att tänka på.

Ofta blir pälsen förändrad och en risk för inkontinens finns. De brukar också få betydligt lättare att lägga på hullet.
Beteendeförändringar brukar vara väldigt individuellt så det är nästan omöjligt att säga hur en hund kommer att förändras, om den ens gör det alls.

Vår yngsta tik kastrerades för lite mer än 1½ år sedan. Det var ett ganska lätt beslut med tanke på att hon hade det så jobbigt vid sina löp.
Hennes beteendeförändringar är dock positiva, dels för att hon slipper löpen och skendräktighet som hon inte mådde bra av. Hon är dessutom mycket säkrare i sig själv än tidigare, men om det beror på kastreringen är ju svårt att säga.
Hennes päls har förändrats en del, åt det sämre, den har blivit mycket ulligare och tjockare. Hon har även lagt på sig lite, men det är ju något man som ägare kan reglera Flört.

Hennes ingrepp var dock ganska jobbigt för henne. Hon mådde dåligt och hade ganska ont i flera dagar trots smärtstillande.

Upp till toppen
Annons: