Annons:
Etiketthundkapplöpning
Läst 2901 ggr
Jossangizmo
2010-08-03 03:05

Vad skulle ni rekomendera?

Vad skulle ni rekomendra av Whippet och Greyhound?

tacksam för svar.


Annons:
Rafflan
2010-08-03 03:23
#1

vad vill du göra med hunden?

Jossangizmo
2010-08-03 03:49
#2

#1 kapplöpningshund


Rafflan
2010-08-03 13:30
#3

Då funkar väl båda?

Whippet är nog mer lämpad som sällskap och kapplöpningshund, då dem verkar enklare att ha även bara för sällskap och kräver bara mycket motion.

Greyhound funkar också som sällskap och kapplöpning, men för att ha som bara sällskap måste man ge dem enormt med motion.

Och det är ju viktigt att tänka på då dem kommer behöva motion även under sina pensionärs år när dem inte kan springa längre ;)

[bebba]
2010-08-03 14:03
#4

Whippet

Jossangizmo
2010-08-03 14:25
#5

#3 okej, så dem är ganska lika i sättet ändån?


Rafflan
2010-08-03 14:38
#6

#5 det intrycket jag har fått är att greyhound klan vara svårare att ha som sällskaps hund ;)

Annons:
Jossangizmo
2010-08-03 15:27
#7

# okej :) Men hur beter de sig mot andra hundar? Kan dem bo i ett hus med en annan hundras?
Tycker dessa hundar är väldigt intressanta ^.^


Rafflan
2010-08-03 15:30
#8

#7 lär du den från det att den är valp att umgås och träffa nya hundar så kommer det inte vara nå problem sen, som med alla andra hundraser, man måste lära dem när dem är valpar att umgås med andra människor och hundar ;)

Jossangizmo
2010-08-03 15:33
#9

#8 okej, tack så mycket :)


[Driva]
2010-08-03 16:06
#10

Jag har haft både whippet och greyhound och jag förstår inte vad ni pratar om när ni säger greyhound är svåra sällskapshundar och kräver massa motion..

Tycker snarare whippets är knepigare, då de tenderar att vara mer stressade och mer terrier lika i sitt beetende.

Greyhounds behöver de vanliga promenaderna, sen typ två gånger i veckan så går man ned och släpper de på ett fält, så springer de i cirklar tills de stupar och sen är det bra.
Vet en greyhound som tävlade som de inte kunde ta ut på längre promenader en vecka innan race, annars vägrade hon springa…

Greyhounds är underbara, de är lätta, toleranta och roliga. Väldigt lugna och behagliga i temperamentet och väldigt tillgivna.
Sen kan de vara skillnad på utställningslinjen och kapplöpningslinjen. Jag har mest träffat hundar från utställningslinjer

Naiz
2010-10-04 17:06
#11

Greyhound är verkligen inte en dålig sällskapshund! Den är perfekt som sällskap/familjehund. Underbara hundar som helst ligger i soffan och går ut om dom måste :)

Jag har själv en greyhound som är latast i sverige ^^ Bara han får springa fritt då och då så är han nöjd. Han tycker det är riktigt kul att gå promenader, men man får dra han ur soffan innan man får ut honom :)

Jag har inte haft nån whippet men har oxå fått den uppfattningen att dom kan vara lite ettrigare och en aning mer krävande. Ska inte uttala mej för mkt men det är som sagt den uppfattningen jag fått när jag läst och pratat med andra folk som har whippet.

Vinthundar i sej är underbara :)

lottaberlin
2010-11-10 20:10
#12

Håller fullständigt med "talare" #10. Greyhounds kräver inte enorma mängder motion. Det är betydligt mer jobb att ha en retriever eller spaniel, setter, schäfer etc… De ligger på rygg i soffan när de är inne, lunkar på på promenader och tränar sin snabbhet på banan, that's it!

Whippet är en allroundhund, du kan göra allt eller inget med dem. De är lika underbara i sitt sinne, vänligt sinnade hundar med ett härligt go' om du vill.

Ställ dig frågan om du vill ha en stor eller mellanstor hund istället, för inget av alternativen är fel Skrattande.

Har själv endast erfarenhet av kappgreyisar ska jag tillägga och kan du tänka dig att ta dig an en pensionerad (pga ev. skada eller ålder)kapphund så kan du inte få bättre sällskapshund att dela livet med. Om du inte vill kappa förstås - då har du fritiden kirrad - oavsett om du väljer whippet eller greyhound. Glad

Cerrolyn
2010-11-10 22:23
#13

Jag rekommenderar att du kollar in på Vinthundar.ifokus.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Upp till toppen
Annons: