Annons:
Etikettutställning
Läst 3145 ggr
[Empisen]
7/26/10, 4:57 PM

Hjälp!

Jag behöver hjälp inför min första utställning, felet är då Hugo, han blir helt knäpp när han ser en annan hund, han ignorerar godis, boll, allt…
Hur kommer det då gå på utställningen? När vi är själva så går han jätte fint bredvid mig, har ögonkontakt hela tiden, ställer upp sig fint o.s.v. Men tror inte han skulle klara det nära en annan hund… Hur ska jag träna på bästa sätt?
Har bara till den 7 Augusti på mig att lösa detta om jag vill ställa ut.

Annons:
Yessica
7/26/10, 6:46 PM
#1

Ut och träna bland andra hundar. Eller åk till utställning långt i förväg så han hinner fatta att det är lugnt med alla andra hundar där. Glad Sen bara göra det bäst av situationen. Träna utställning helt enkelt. Se det inte om en tävling.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Empisen]
7/26/10, 7:54 PM
#2

#1 Okej, men ska jag bara låta honom pipa, gnälla och dra när han ser en annan hund? Enda sättet jag kan få honom att sluta är liksom att hålla fast honom i motsatt riktning, känns inte riktigt rätt…

[Ebfotograf]
7/28/10, 12:45 AM
#3

Min hund är också så men jag lovar att han kommer bli lugn i utställningsmiljö får då är det massor med hundar och människor runt om kring honom så att han kommer att lugna ner sig.

Yessica
7/28/10, 12:25 PM
#4

Just det, har du varit på utställning/tävling förut med massor med hundar? Min ena hund Pippi blir helt galen när hon ser enstaka hundar på promenaden. Men på tävlingar är hon lugn och skäller/hoppar inte mot andra hundar alls. Det är helt enkelt för mycket att hålla reda på liksom. Det är rätt vanligt att dom blir lugnare där det är mycket hundar.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Empisen]
7/28/10, 4:54 PM
#5

#3 Skönt att höra! Vill verkligen att han är koncentrerad på mig precis som han är när vi är själva, igår tränade vi dock tillsammans med en annan hund han känner, även det gick bra :)

#4 Jag har inte varit på det tillsammans med Hugo, men själv har jag ju varit :) Där är alla hundar så duktiga i ringen tycker jag, får känslan av att Hugo kommer vara den enda som drar, sliter och skäller i ringen tack vare alla hundar.. Men efter det ni berättat känner jag mig lugn igen :)

NinnaH
7/28/10, 10:36 PM
#6

Vi kan ju träna tillsammans?

Vi ska på vår andra utställning den 21/8 i Farsta.

Cool

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Annons:
[Empisen]
7/28/10, 11:16 PM
#7

#6 Det kan vi absolut göra! :)

tsset
7/29/10, 4:01 PM
#8

Min pipgris och skrikmonster var förr sån. Det var skrik, skall, gnäll, pip, drag och rätt och slätt STRESS rakt igenom. Så var han i alla träningssituationer med andra hundar, och hans första utställning var STRESS. Dock blev han lugn i ringen, förmodligen då han fick arbeta ochh visa upp sig vilket han fullkomligen älskar att göra. Allt fokus ska vara på honom…

Sen skulle vi titta på en utställning i våras och jag bestämde mig för att försöka få honom lugn.

Det som fungerade för oss var
* att GÅ dit, så att han fick gå av sig lite energi innan - att komma fulladdad till en plats med massa aktivitet gör inte förutsättningarna bättre
* att GÅ dit, så att vi fick ett långt avstånd att jobba på. Att ta bilen och hamna direkt på platsen ger för många intryck på en gång för en hund som blir stressad av det, eller skapar för hög förväntan
* att belöna honom för alla hundar han såg, han klickades för alla hundar och så länge han vände sig mot mig för belöning/arbete kunde vi gå närmare. Blev han osäker/ofokuserad/gnällde/skällde/pep så klickades han igen för de hundar han såg, och när han blev lugnare, fokuserade mer på mig och självmant skvallrade så fortsatte vi framåt.

Det tog oss 15-20 min för oss att gå från det att han uppmärksammade utställningen tills det att vi var på plats. Väl där såg jag till att han la sig och gav honom massa lugnande signaler. De hundar som gick förbi honom väldigt nära klickades han också för där ett tag, sen klarade han av att ligga kvar medan hundar gick bakom ryggen på honom.

Och han låg faktiskt tyst! Och lugn, braaaa mycket lugnare än första utställningen. Det enda som var va gnäll direkt riktat mot mig - och det hänger ihop med hans andra problem (som vi också håller på att jobba bort) med att hela tiden behöva göra något. Passiviteten också.

Men jag är nöjd, jag har hellre en hund som man kan hålla lugn med lite "sitt-ligg" än en som är sönderstressad och totalt ofokuserad. Och snart är han färdig med passivitetsbiten också Glad

Börja med detta redan nu, men se också till att ha gott om tid till detta nnan ni går in i ringen. För vår del hade vi tränat detta en hel del innan men vi mötte sällan så många hundar, och när vi kom dit fick vi direkt hundratals tillfällen att träna och göra om det. Kändes som att det var då det fastnade, dagen efter ignorerade han faktiskt mötande hund helt!

Och blir han upp i varv så ta större avstånd, jätteviktigt! Är han okontaktbar så börja om från början, med fokus och utan stress alltså.

Eftersom att det är eran första - fokusera på att miljön runt omkring ska blir rätt. Har han bara ögonen för dig innan kommer han garanterat ha det inne i ringen också :) Lycka till!

[Empisen]
7/29/10, 4:06 PM
#9

#8 Tack för tipsen!
Jag är rädd att jag kommer vara jätte nervös, men ska försöka inte vara det för då kommer allt gå åt pipsvängen…. När jag är stressad/nervös är Hugo också det..

tsset
7/29/10, 4:27 PM
#10

#9 Sant det du säger, de påverkas lätt… därför är det bra att ta ett stort avstånd från början - både för dig och för Hugo Flört

saandrra
7/31/10, 7:11 PM
#11

Som vissa har nämt innan - Min hund kan total skälla ut en människa eller hund ute på promenad. Men är vi bland jättemycke folk å hundar, så skäller han på dom första människorna, men sen blir det alldeles för mycket att hålla reda på. Men när han ser hundar, kan har vilja fara dit, och så skäller han lite, men det blir bättre ju mer man är där, tillslut sitter han bara och kollar, ev ligger. Och är helt lugn! :)

//Sandra - http://www.tokhunden.blogg.se

Aleeexandra
1/2/12, 8:08 PM
#12

Min hund är likadan, blir tokstressad när han ser en hund på promenaden, drar, gnäller, skäller, ställer sig på bakbenen, helt tokig. Hur har ni fått bort detta beteende? har testat att vända, belöna när han går fot och sen vända mot den andra hunden igen, drar han då så vänder vi igen osv. tills den andra hunden har passerat, har också testat att sätta honom ner och ha ögonkontakt hela tiden medans den andra hunden går förbi. Men intressant att höra hur ni gör och få ny inspiration.

Lolly
1/3/12, 1:32 AM
#13

Tack för tipset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: