Annons:
Etiketterhälsavårdsjukdomar
Läst 9009 ggr
Hannasjessie
2/16/11, 11:21 AM

Kastrering av tik

Jag ar länge funderat på om jag ska kastrera min tik. Mest för att slippa löpen men även för att hon inte kan eller ska avlas. Då känns det onödit. Plus att man kan tävla året om, vilket känns bra då vi tävlar endel! Glad

Men så har jag lite frågor!

1. Är det en viss tid innan/efter ett löp man ska kastrera?

2. När man har kastrerat hur länge ska man vänta med att börja med aktiviteter igen?

3. Vad kan det kosta?

4. Något mer man behöver tänka på?

Min hund ska löpa snart antagligen nästa månad, inga hanar har påverkats av henne. Har inte fått några symtom heller. Men jag kanske ändå ska vänta tills efter löpet?

För vi har tävlingar varje månad vilket känns tråkigt att missa, så den månad vi har minst tävlingar hittils är Juni. Det är ju en bit dit + att då har nästan alla tävlingar redan varit.

Vad kan vara bäst?

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Annons:
Hannasjessie
2/16/11, 12:24 PM
#1

Men det finns även en del av mig som håller tillbaka. Som vill ha sin lilla terrier precis som hon är… Fast jag tror kastrering skulle göra henne piggare…

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Hannasjessie
2/16/11, 12:40 PM
#2

Har nu fått reda på att det kostar 4900:- Det har jag tyvärr inte råd med, tror inte mamma och pappa heller vill betala så mycket. Det är ju trotsallt dom som bestämmer..

Jag kan faktiskt klara av att ha löptik, det stör mig inget trots att det stör. Vill bara att min lilla tjej ska må bra. Hon har aldrig varit sjuk och är jättepigg och frisk.

Det känns iallafall skönt. Jag får nog avvakta lite mer. Iallafall vad jag känner..

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Yessica
2/17/11, 1:51 PM
#3

**1. Är det en viss tid innan/efter ett löp man ska kastrera?
**Helst ska man göra det mitt emellan två löp. För blödningsrisken ökar ju närmare inpå löp man kastrerar.

**2. När man har kastrerat hur länge ska man vänta med att börja med aktiviteter igen?
**Jag tror jag lät Sting ta det lugnt 1 mån. Under tiden då hon hade stygnen (vilket blev lite längre än vanligt då sista stygnet gick upp och fick göras om) var det mycket lugna promenader på 15-20min några gånger om dagen. Vilket inte var så lätt. Flört Hon fick ju inte hoppa och skutta alls. När stygnen var tagna började jag lugnt öka promenaderna och även aktiviteten, lägga in lite mer trav och galopp försiktigt. Hon fick vila helt från agility minst 1 månad så allt inuti skulle ha hunnit läka också. Då började vi lågt och höjde hindrena sakta så kroppen skulle hinna komma i form för dom höga hoppen. Hon tävlade igen 2 månader efter kastreringen (och tog pinne direkt ;D Haha!). Jag tror att 2 månader kan man nog räkna med att vara borta från tävling för att man ska hinna få upp dom i något sånär rätt tävlingsform. Glad Man får ju räkna med karensen också på smärtstillandet dom får under och efter kastreringen också.

**3. Vad kan det kosta?
**Det hade du fått reda på redan. Men tänk på att försäkringsbolaget inte ersätter när man kastrerar en frisk hund. Du får stå för alla kostnader som är runt operationen. Men efter kastrering brukar man kunna få något billigare försäkring.

**4. Något mer man behöver tänka på?
**Det är ju en stor operation så man bör nog fundera på om man gör den bara för sin egen skull. Mår hunden som vanligt under löp är det ingen en onödig risk kanske. Mår den dåligt kan det vara en bra idé. Sting var okontaktbar och extremt jobbig en månad innan löp, löpte en månad och var jobbig en månad efter. Så tre månader som gick bort i träningssammanhang. Dessutom efter dom två sista löpen blev hon superhalt och konstigt. Därför kastrerades hon. Hon blev en annan hund, till det bättre, efter kastreringen! Hon är träningsvillig, pigg och glad året runt istället för att gå ner sig när löpen är på väg.

Jag hade tänkt kastrera Pippi för hon blev också halt efter förra löpet, men jag tror mer det var en sträckning då vi tränade på som vanligt. Vilket jag kanske inte skulle gjort. Så bestämde mig för att avvakta och se hur det här löpet blev och hon betedde sig precis som vanligt, mäkte inte ens att hon löpte (förutom blodet). Så hon får gå okastrerad. Vill inte riskera en operation på henne som är frisk. Dessutom så blir det ju nya regler nästa år till agilityn och i remissen tror jag det finns med att löptikar ska få tävla, så om det går igenom behöver man ju inte kastrera bara för att få tävla året runt. Freestylereglerna har ändrats i år till att löptikar får tävla. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Yessica
2/17/11, 1:51 PM
#4

Haha! Vilken historia du fick. Flört

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hannasjessie
2/17/11, 4:14 PM
#5

Vad bra att man kanske kommer få tävla agility också fast man har löptik och freestyle! Det låter ju kanon! :)

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Mickvor
2/17/11, 5:12 PM
#6

Det finns de som tycker att det kan vara bra att sterilisera sin tik i förebyggande syfte om man inte ska avla på den, då det minskar risken för t.ex. livmoderinflammation. När man väl står där med en hund som fått livmoderinflammation och måste operas akut så blir det ju både mycket farligare och dyrare…(hände min kompis hund, det var ren tur att den överlevde) så jag vet inte, funderar också på det här med sterilisering för min äldsta tik Mira då hon har ganska stora humörsvängningar pga. löpen och jag helt enkelt tror att hon skulle må bättre efter en sterilisation.. + det här med livmoderrelaterade sjukdomar. Men det finns ju förstås risker med själva operationen också…

Annons:
Yessica
2/19/11, 5:55 PM
#7

#6 Jag tror risken för livmoderinflammation ökar om dom är mycket berörda under löpen. Det känns som att det skulle kunna vara så? Sen om dom är berörda är det inte så snällt heller att låta dom gå ner sig så under löp. Men att kastrera en tik som inte bryr sig vid löp ett dugg känns det onödigt tycker jag. Även om jag var inne på förut att kastrera Pippi också för att slippa löp. Men har ångrat mig nu i den saken. Flört

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hannasjessie
2/19/11, 6:42 PM
#8

#7 Jag har också kännt sådär att det är onödigt att kastrera när hon inte lider av löpen. Jag vill inte göra det för att jag vill kunna tävla och träna när jag vill. Därföt beslöt jag att strunta i det och lägga pengar på att kolla Patella och ögonen på min JRT :)

Mvh Hannasjessie. :)
____________________________________
| - Jack russell terrier

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Upp till toppen
Annons: