Hoppklass/Agility
Ja, jag undrar vad ni tycker är enklare/roligare skulle jätte gärna vilja testa hoppklasser men jag hör så lite om det. Tycker jag bara ser kurser om agility. För min sköthund är så rädd för det mesta men hon älskar fart och att hoppa högt. Men hon är rädd för höjder. Så tycker ni hoppklass isåfall är bättre eller ska vi testa med agility ?
Va? Skillnaden mellan agility- och hoppklass är att det inte finns balanshinder i hoppklassen,
#1 det var det jag mena är dålig på att förklara men menade som typ såhär.
Jag vill ha en enklare form av agility för min sköthund är rädd för dom höga höjderna med balanshinder,vippan. Så tycker ni jag ska testa med hoppklasser då eller satsa på agility
hoppas du förstår 
Men hoppklass är också agility!
Är hon rädd för balanshindren så är det bara att hitta ett sätt att träna dem på. Det är inte omöjligt, även om det kan verka det.
När du går en nybörjar kurs så får du lära dig hur du ska lära din hund (sköthund) alla hinder, inklusive "de läskiga".
Ceasar hatade både balansen och gungan länge men älskade A-hindret. Men efter att jag tog det lugnt och hade massor med godis så gick det bra. Tålamod.
Sedan så är det ju som så. Bara för att agilitysporten har 2 olika grenar som oftast (alltid vad jag har sett) har minst ett lopp i båda klasserna så måste du inte anmäla dig till båda.
Och som jag har förstått så i nybörjarklasser (endast inoff) är det utan balanshinder och slalom (på de flesta).
Så jag tycker att du med gott samvete kan anmäla dig och skötvovven till en agilitykurs.
I vilken del av landet bor du?
**MVH Cerrolyn
Det gör du som du vill tycker jag. Det går med största sannolikhet att träna upp så att hunden gillar även de andra hindrena. Men om du inte känner för att göra det och nöjer dig med de övriga hindrena så kan du ju satsa på hoppklassen. Agility kurs som Cerrolyn tar upp är jättebra!
#4 Bor i Finland :s
Men hon gillar slalom och hopp hinder. Testade på en lydnads kurs A:et i 1 timme och hon skulle inte över inte ens med tassen på den :P. Så det är det som är problemet hon vägrar göra nått hon inte vågar. Men hinder och slalom går galant :) Och tunnel ska jag nog köpa dit. Ägaren har haft shelties o bc i hoppklasser och hon tycker det är roligt med båda. Och hon tycker vi är så himla duktiga att hon vill att vi ska testa hoppklass. Därför hon vet själv hur Ida inte ska över A:et.
Allt jag kan göra är att rekomendera en agilitykurs. Inte så bra om du försöker för mycket själv då det kan bli fel och resultatet blir tvärt om mot det önskade.
**MVH Cerrolyn
Prova med massor med godis på dessa hinder för att locka dem. Detta samtidigt som ni prata lugnt.
Så gjorde jag. Vet även de som ta bort själva ner/upp delen av balanshindret och lägger den på marken och sedan höjer ena sidan lite i taget.
**MVH Cerrolyn
Fast om en hund tycker ett hinder är läskigt så tar det mer än en timme att få den att börja köra hindret.
Min hund tyckte balansen var obehaglig och det tog en hel vår innan hon började kunna ta den själv. Och fortfarande får vi backa ibland för att hon ska känna sig säker.
Sedan anser jag att A:et är inte något man ska börja med och öva mycket på eftersom det sliter mycket på hunden. Det finns sätt där man inte gör hela hindret utan bara övar kontakt fältet, hittar ingen bra video på det nu.
Jag tycker det är bra om amn går en kurs när man övar in de svårare hindrena eftersom skade och skrämselrisken är stor om man gör fel. Och jag har sett så¨många som inte gått kurs och gör helt fel inlärningsteknik som ökar skaderisken för hunden något enormt.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Har ännu inte börjat träna agility/hoppklass men jag tycker båda är lika roligt, agility är lite svårare men jag gillar flowet i hoppklass mer :)