Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 1251 ggr
jonnson
0

Felsättande

Hej alla! Kan börja med att säga att jag är helt självlärd och har därför inte gått någon kurs med min hund. Vi tränar mycket utifrån vad som känns rätt för oss och vad jag anser är sunt förnuft. Nu har vi tyvärr stött på ett problem. När vi övar fotgående jag och min lille hund (ccd/chihuahua/pomeranian-mix på 4,5 kg) så funkar allt super. Han har en bra position, följer fint och har superfokus på mig. Vi kan gå fort och långsamt, springa och göra snäva svängar. Men så fort jag stannar så sätter han sig gärna ett par dm från mig. Har försökt rätta honom, flytta mig själv så vi är i rätt position igen och testat det mesta tycker jag. Men han sätter sig alltid för långt bort ändå. Ska jag dessutom börja "joxa" med positionen och/eller sättande/läggande, så hamnar han gärna framför mig, en halvmeter bort, vänd mot mig. Kan det vara så att han gör detta för att han är rädd att bli trampad på? Eller kanske att han lättare ser.mig och har fokus om han är en liten bit ifrån? Någon som har tips på hur jag ska lösa problemet?

Cerrolyn
0

Svårt att svara utan att se det. Du har ingen möjlighet att låta någon filma er?

Men en tanke som jag får är: Från vilken hand ger du godiset?

Har du provat med att med hjälp av godiset få honom att sätta sig rakt?

**MVH Cerrolyn

jonnson
1

Ska se om jag har någon möjlighet att bli filmad nu under veckan kanske.. Jag har godiset i höger hand för det mesta, men ger sällan ur handen när vi tränar sånt här, då slänger jag iväg det en liten bit på marken, för att få möjlighet att bryta fokus och släppa positionen. Men jag har också provat att ha godiset i vänster, märker tyvärr ingen skillnad. Ja, jag har försökt att visa rätt väg/vändning med godiset. Också provat att han ska ha fokus på godiset om han sitter fel, så flyttar jag mig istället. Men han flyttar bara undan hela tiden. Oftast sätter han sig vid sidan om, men vrider liksom ut rumpan lite. Men jag ska se om jag kan fixa filmning, så blir det lättare att visa/förklara när någon ser.