Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 1749 ggr
bcintresse
0

BC Kennel utomlands

Hej!

Jag vill, som många andra, ha en BC :) 
Men som jag förstått så är de svenska hundarna avlade mot vallning och det kommer inte bli min huvudsakliga sysselsättning utan jag vill tävla aktivt i agility/lydnad/flyball/freestyle. 
Är mkt aktiv i vardagen och har två hundar i dagsläget som jag tränar mkt med, en sheltie och en amstaff (som jag älskar över allt annat) men jag vill ha meeeer! En kvickare kompis, en smart border collie. Länge drömt om BC men det är först nu som jag känner att jag har tid och kunskap att uppfylla den drömmen. En hel del av mina hundkompisar har BC till agility och freestyle utan att valla och det har funkat bra för just dem.
Men som sagt, svenskar vill ha vallande renrasiga BC så därför tänkte jag vända mig utomlands. Jag vill också gärna ha en charmig färg på min blivande hund, vilket också brukar finnas utomlands vad jag har hört. Men vad är detta för kennlar som har såna hundar? :) Var kan jag söka? Vet ni någon bra kennel som säljer till Sverige? Erfarenheter? Hur går en import till? Många frågor… Hoppas någon där ute kan hjälpa!

Cerrolyn
1

Som jag ser det så funkar våra svnska BC utmärkt i lydnad och agility.

http://forthewin.se/

**MVH Cerrolyn

Stormblomma
2

Jag förvånas ständigt över att folk som vill Jobba med sina hundar bryr sig om vilken färg eller teckning hunden har. Är det inte redan tillräckligt svårt att hitta en "perfekt" arbetskamrat?

Många BCkennlar i Sverige har som krav att deras valpköpare planerar att valla med sin hund. Detta är mycket förståeligt. Jag har en hund som jag vallar med en gång i veckan (en väninnas hund) då hon börjat med problembeteenden i vuxen ålder till följd av hennes stora vallinstinkter. Hon har varit kört på hög nivå i lydnad och agility men problembeteendena har blivit svårare ju mer tiden gått. Sedan vi tände henne på får och började valla henne regelbundet är hon som en ny hund.

I MIN syn är det lite så att man bör skaffa en hund som vill göra det vi vill göra. Man skaffar inte en jakthund om man inte skall jaga, man skaffar inte en polarhund om man inte skall hålla på med drag - man skaffar inte en BC om man inte vill valla.

Finns det ingen annan ras du kan tänka dig?

Eller kanske kan du tänka dig att prova vallningen - du kanske inser hur vansinnigt kul och utvecklande det är? ;-)

Att du väljer en kennel som i sig inte har vallande BCs är ingen garanti alls på att du får en BC med mindre vallinstinkt i sig än vad du hade fått från vallande föräldrar. 

Länken du fått ovan av Cerrolyn är till Fanny Gotts kennel. Oerhört duktig tjej som jag hyser stor tillit till när det gäller hund. Men även hon vallar med sina hundar och har enbart i ett fåtal fall kunnat tänka sig att sälja hund till någon som inte skall valla - då till erfarna och mycket träning/tävlingsintresserade förare.

Om du vet att det är just en BC du vill ha, så kanske du skall prova vallningen och lära dig lite om det? Kanske kan både du och din blivande hund få vad ni vill ha? :)

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Michaela-N
0

Kolla kennlar i Finland, där finns det flera stycken som avlas för utställning.

[Bambis]1
1

Skriv "Border collie kasvattajat" så får du fram olika uppfödare. :) (Bor i Finland)

RedMonsters
2

En border collie som inte ska vallas med, med en rolig färg- låter som en aussie! Nä men seriöst. Varför ha en BC om man inte vill utnyttja deras fantastiska vallegenskaper?. Varför vill man ens ha en såpass utpräglad vallhund om man inte ska valla med den?. Det är ju vallningen som gör BCn till just BC.

Medarbetare på brukshundraser.

Eywa
2

Skaffa en aussie istället. En BC behöver få valla!