Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 1192 ggr
Emelie
0

Problem med klossträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! Jag har två stycken adopterade hundar, som nu varit hos mig i 3 veckor. Vi har inte som mål att tävla i lydnad, men vi vill dock träna detta då jag tycker det verkar kul, och jag samtidigt vill ha bra "pli" på hundarna.

Idag testade jag såkallad klossträning med båda hundarna, men det gick verkligen jättedåligt, hundarna var all over the place, de förstod inte alls vad jag menade och jag tappade humöret. Därför slutade vi ganska fort, då jag inte vill träna hundarna när humöret är lågt.

Men jag tänkte på några saker medan jag försökte detta med "klossen" och har några frågor till er.

• Båda hundarna har alldeles för stor fokus på skålen med godis, och placerar sig själva på en för dom bra plats, för att hålla koll på den. Vad kan jag göra åt detta?

• Den ena hunden har en förmåga att sitta/ligga under större delen av träning. Han förstår att båda framtassarna ska upp på klossen, men samtidigt som han sätter upp andra tassen så lägger han sig samtidigt ner. Några tips? 

• Hundarna vill gärna sitta mitt emot mig, så vilket håll jag än vänder och vrider mig bredvid klossen så blir det fel och de sätter sig framför/snett framför mig. Jag vet inte hur jag ska få de att gilla positionen vid min vänstra sida.

Sen undrar jag även om det går att träna in fot-positionen genom att börja med att ställa sig i rätt position bredvid hunden, och klicka (jag klickertränar) när jag själv står i rätt position? Eller blir detta "fel" på något sätt?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Cerrolyn
0

Jag är inget bra på detta, utövar det inte alls men jag har minikoll. För det första så har du bara testat en gång, och då kan man inte räkna med att hunden tar in allt. En sida som jag rekomenderar är klickerklok.se och artiklen om bakdelskontroll tycker jag du ska läsa, särskilt det om 

Sidlänges bakdelskontroll – vänstersvängar och ingångar.

Självklart kan du lära hunden rätt poss om du ställer dig jämte och belöna.

**MVH Cerrolyn

Emelie
0

Tack för svaret! Idag ger vi oss på ett nytt försök, och ska ta ett steg i taget och lära oss detta sakta men grundligt.

Har du något tips på hur jag får Rocky till att inte vilja ligga ner med framtassarna på lådan? Kanske en lite högre låda tills han förstår vad det går ut på?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!