Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 3457 ggr
joheck
1

Kingpins lydnads träning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Jag har planer på att tävla lydnad med min papillon pojk Kingpin. Så jag tänkte skapa en tråd om vår träning, där jag kan lägga upp bilder/filmer och ni kan tipsa och kommentera^^. Pin är min allra första hund och jag har ingen tidigare erfarenhet av att träna hund, så vi är riktigt gröna. Vi försöker träffa ett gäng åtminstone en gång i veckan och träna lydnad. Då får vi mycket tips och hjälp. Men jag skulle verkligen uppskatta era synpunkter också! Även fast jag kanske inte alltid gör på "ert" sättOskyldig.

Lite om hunden:

Kingpin Papillon ~16 månader Väldigt lättärd och älskar att träna. Godis och leksak är de bästa belöningarna, beröm funkar också. Osäker med främmande människor, men mycket bättre efter en hel del träning. Väldigt kontaktsökande.

Hoppas ni vill följa och hjälpa oss!Skrattande

joheck
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Platsliggande

Här är en liten film på när vi tränar platsliggande. Poängen med träningen just nu är att han ska förstå att han ska ligga tills dess att han får frikommando. I lördags tränade vi tillsammans med en annan hund.

Cerrolyn
1

Mina första tankar när jag läser är:
* Åh vad roligt Skrattande
* Bra att beröm också funkar, men försök att förstärka dem då du bara kan använda det på tävlingar.
* Om han är osäker vid främmande så hade jag börjat så snart som möjligt med momentet tandvisningen.

Om filmen.

Varför inte köra med den andra samtidigt?

Varför ligger han på en kudde? Är svaret så enkelt att det är pga kamerans placering?

Bra att du placerade godisen mellan benen, det förstärker läggandet. Du kan samtidigt gärna säga "Bra ligg" för att förstärka yttligare. Bra att berömer lugnt med rösten under tiden också, behöver alltså inte alltid vara godis.

(Allt detta efter bara 20 sek, vart ska detta sluta…)

Bra med störningen.

Den andra kan du också ge mellan benen…

Du behöver inte låta dem ligga så länge. Glöm heller inte på att träna läggandet och sättandet jämte dig och att du går ifrån.

Försök också att ta bort handkommandot.

Bra att du la om och gjorde om övningen när han gick upp.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Oj vad glad jag blir över så mycket positiv respons! Stolt som en tupp känner jag mig just nuSkrattande.

Tandvisningen kommer verkligen vara vår akilleshäl…. Har tyvärr inte kommit så långt att folk faktiskt får titta han i munnen. Tyvärr så bits han när han pressas för hårt.

Jag hade egentligen inte tänkt träna lydnad överhuvudtaget med tiken. Men hon hoppade upp och la sig så snällt så hon fick belöning också^^. Kanske jag ska ta och träna med henne också ändå!

Han ligger på soffan, anledningen är för att han tidigare snabbt ställde sig upp när jag böjde mig ner för att ge godisen, det blev alltså lättare ju högre upp han är. Ska ta och flytta ner det till golvet genast! Det klarar han av nu.

Ska tänka på att förstärka mer! Och även på att de inte ska behöva ligga så länge.

Handkommandon måste jag verkligen arbeta på att få bort i allmänhet!

Tack så jätte mycket för att du tog dig tiden att hjälp oss!

joheck
0

Utgångsposition

Här är en film på när vi tränar in utgångspositionen. Anledningen att jag står på knä är för att det blev lättare för både mig och Pin. Nästa steg är tänkt bli att jag ställer mig upp. När bör jag lägga på kommandot?

Cerrolyn
1

Ta det lugnt tandvisningen, börja med att du ska titta (handlar oftast om att de lyfter ena läppen), hitta på ett kommando så han VET vad som händer. När det funkar som du vill ha det på tävling så tar du någon/några han verkligen känner och litar på t ex familjen, sedan går du utåt dvs när han klarar av en svårighet perfekt går du till en lite mer osäker person (ha gärna många personer av samma svårighetsgrad) så får de börja om med att bara stå bredvid, gå ner på knä eller att du ställer honom på ett bord, de klappar honom , petar på läppen och så vidare. Det är personen som utför detta som ska ge honom den absolut bästa favvis godisen han vet.

Om du ändå ska träna en kan du träna två, men du kan ha olika avsikter ändå. Tiken mår bara bra av att få aktiveras med nya saker.

Nu ska jag kolla filmen, kommentarer från den i nästa ruta. Flört

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
1

Jag förstår din tanke med att stå på knä, men för varje hjälp/lättsamhet du gör har du yttligare en sak att jobba bort.

Om du tycker det är jobbigt att böja dig ner, kasta godisen till honom.

Detta med kommandot är så olika, endel lägger på det med en gång, och andra (oftas klickertränare) lägger på det när momentet är 100%. Jag väljer att döpa det dvs lägga på kommando, både från början och lite senare. (Jag har inte sett filmen än utan svara bara på dina frågor.)

Jag sätter hunden, ställer mig jämte hunden i den possition (pos) jag vill ha den och säger "Bra fot" med lugn röst. Då jag säger något så tittar hunden på mig och den får godis.

Vad gäller när jag ska gå med hunden använder jag mig av namnet på hunden för att den ska följa mig och belöna när den är där jag vill ha den. När den gör detta bra så döper jag det och samtidigt kräver jag mer av hunden.

Hoppas du förstår mitt svamel.

Nu ska jag se filmen.

Han har lite svårt att hitta rätt. Om du för fram handen lite till och samtidigt ta den lite uppåt så kanske det gå bättre. Du bör redan här tänka på dina axlar och överkropp, du vrider på den vilket kommer sedan göra att du får ett snett sättande (sn) när du väl står rakt. Jag VET att detta är jätte svårt, men försök att tänka på det.

Vid 0.18 belönar du fast han har en tass uppe, detta kan medföra att du får det så, alla tassarna i marken är önskvärt.
Måste du placera handen som du gör? Det blir som ett kommando och en sak att jobba bort. Du kan säkert ta bort godiset i din vänsterhand också. Varför inte ha det i en skål jämte dig.
Tänk också på att han tittar på din hand, inte på dig. Det bästa är om han tittar på dig så han ser vart du ska göra härnest. Gå framåt, åt sidan, svänga eller bakåt.

Lycka till!

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Hade jag orkat hålla på att filma, redigera film mm så skulle jag göra en tråd om daghunden som jag ska tävla med så småningom. Men vi har inte alls kommit långt.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Tack så mycket för alla tips!

Det där med att jag vrider mig har jag inte tänkt det lilla minsta på. Ska försöka få bort det.

Jag hade tänkt höja kriterierna genom att ta bort godishanden och kräva kontakt. När jag ställer mig upp blir det ju naturligt så att handen "försvinner" lite. Han är väldigt bra på det här med kontakt i allmänhet så jag tror att det kommer komma rätt så lätt.

Men du tror att han är redo för ökade kriterier?

Jag slänger in första filmen på när vi tränar så kan du se hur vi har utvecklats (då satt jag ner till och med^^). Jag har redan lyckats få bort att jag måste visa in honom i positon. Han var även värre på det här med att lyfta tassarna tidigare.

joheck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi vart iväg och tränat med ett gäng super duktiga hundar och ägare. Gick jätte bra torts massvis med störning (bla en löptik). Vi har inte riktigt kommit lika långt som de andra men lyckades få till platsliggningen hyfsat tillslut.

Cerrolyn
0

Oavsett störning så är det viktigt att utgå från hur långt man kommit med hunden.

**MVH Cerrolyn

joheck
1

Utgångsposition

Nu har vi kommit längre. Denna unga herren lär sig verkligen extremt snabbt! La in kommandot idagFörvånad

Cerrolyn
0

Tänk lite mer på ljuset nästa gång så det inte blir så mörkt på filmen.

Ser bra ut men jag tycker att han sitter lite för långt bak, men det är mitt tycke.

Försök att filma så man ser hela dig, för som det är nu så syns det inte om du göra några dk eller inte.

Jag vet inte vad du planera som nästa steg, men ett tips är stegförflyttningar och vändningar på stället. Dessa kommer i klass 3 men det är en toppen övning för just positionsträningen.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#12 Vi har väldigt dåligt väder idag så det naturliga ljuset är kasst. Ska tänka på att tända lampan näste gångFlört.

Tycker det är väldigt svårt det där med positionen, är liksom svårt att se riktigt hur han sitter när han är så långt ner. Har du kanske nått tips om nån riktlinje jag kan använda för att få till positionen bra?

Ska se vad jag kan göra med filmandet, svårt när man måste filma själv….

Tack för tipset! Ska ta och träna på det.

Cerrolyn
0

Har du någon spegel du kan ställa ner så du ser i den? Jag har en större hund och därför lite lättare, men ett sätt att "lära sig att se" är att du sätter hunden och sedan ställer dig själv i rätt pos med knät vid bogen eller huvudet (personligen tycker jag det är snyggare vid bogen) och träna ögat på att se att det är rätt. Speglen hjälper dig också att se om han sitter rätt och rakt.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#14 Vet inte om jag vågar ta ner spegelnTyst. Ska testa det där med att ställa mig i rätt position brevid honom och lära mig hur det ser ut.

Tack för alla din hjälp, jag uppskattar det verkligen! Hoppas på att kunna börja tävla nästa sommar/höst. Får se hur långt vi kommit då. Men det går i en rasande fart verkligen. Han är så smart min pojke! <3

Cerrolyn
0

Vad jag vet så är det platsen och lf du börjat med. Har du varit på några av de andra momenten också?

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#16 Nej inte än. Många av momenten kräver ju att han kan lf så vill att det ska sitta ordentligt först. Vill inte gå för snabbt fram. Jag skulle ju kunna börja träna med apporten också. Vill liksom inte ha för många bollar i luften….

Cerrolyn
0

Jag har skrivit en artikel om läggandet och ställandet.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#18 Perfekt! Ska kolla igenom den!

Imorrn är det dags för ännu en träningsträff i lydnad. Så kul!!!

Cerrolyn
0

Kan du inte be en kompis filma dig då?

Ställandet har jag lärt min daghund med det sättet (testade mig fram till massor innan detta på Ceasar men detta var bäst) och han lärde sig att stanna snabbt och utan steg på ca 3 ggr. Dock inte i rätt pos utan i baklängesmarsch.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#20 Ska försöka att komma ihåg att göra det. Jag är så extremt dålig på att komma ihåg att kameran är med tyvärrObestämd.

Cerrolyn
0

Hur gick det idag?

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Det blev tyvärr inget. Får se när det blir nästa gång, jag återkommer.

Idag har vi istället kört lite godisspår och uppletande (som du har lärt mig att det heter när det kommer till leksak^^).

Cerrolyn
0

Hur går det för er?

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Vi har stött på lite problem med en specifik hankastrat och löptikar. Pin blir helt okontaktbar och väldigt uppstressad…. Så den senaste veckan har det inte blivit så mycket lydnad utan mest passivitet och kontakt övningar.

Jag har börjat klicka in apporten hemma däremot. Han hade inga som helst problem med att ta den i munnen, han håller ju inte i den än men vi har bara kört en gång.

Cerrolyn
0

Bra, träna på "lätta" saker när löptikar är i farten för då blir det lättare att sedan få dem att träna mer avancerade saker längre fram. Detta är bara min erfarenhet och stämmer med stor säkerhet inte på alla, men lycka till.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#26 Tack tack, kan behövas! Han är extremt jobbig… Unghund är han ju också så det är väl inte så underligt egentligen. Det konstiga är att vi gick en flockpromenad igår där det va en tik i nästan höglöp som han inte alls brydde sig speciellt mycket om. Men idag när vi skulle träna och det va en tik som precis slutat löpa då va han helt låst….

Tur att löptikar inte får vara med och tävla ;)

joheck
0

Utgångsposition + platsliggande

Va iväg och tränade på egenhand idag, utan löptikar och hankastraterFlört. Filmade lite.

Ögonkontakten börjar så sakterliga smyga sig in kan jag säga!

Cerrolyn
0

Lite svårt att se när du är så långt ifrån. Jag brukar sätta Ceasar och kolla i kameran för att se om det blir bra.

En fråga, varför använder du kommandot "här"?

Då du kastar iväg godisen så behöver du inte flytta på dig hela tiden. Men om han inte kommer på ditt första kommando så hade jag flyttat mig och sagt det igen. Det blir mer som att börja om "momentet" risken kan vara stor att han annas inte lyder på första kommandot utan att du alltid kommer behöver dk. En annan sak, nu är ni ute och det händer massa, om du ser på honom att han "fastna" på något annat, kalla på honom med namnet innan kommando för att påkalla hans uppmärksamhet. För när han väl ha fokus på dig så gör han detta kanon bra.

Haha åh, aj min mage… Vid 2.30 när han sitter fot på fel sida om dig och med baken framåt. *fniss* Kyss

Varför håller du händerna bakom ryggen? Är det för att plocka bort hjälpen av händerna så förstår jag, men inte annas.

Du belönar när han nosar i gräset, detta ger nerdrag om han gör det vid tävling. Det är jätte petigt i lydnaden, men det är just det som jag tycker är kul, men svårt.

Vad jag hade gjort om jag vore du:

* LF
- Fortsatt med ingångarna.
- Börjat gå.
- Börjat med vändningar på stället.

*Platsen
- Lägga honom i upos.
- Sätta honom i upos.

* Moment
- Börjat med något mer moment.

Ni är jätte duktiga. Lycka till.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#29 Anledningen till att jag använder "här" är för att få ett kommando på det. Fick tips att vänta med det korrekta kommandot ("fot") tills jag kommit längre. Tycker du att jag ska gå över till "fot" nu direkt och strunta i "här"?

Ska tänka på det med att jag inte behöver flytta på mig när jag kastar iväg godiset. Låter väldigt logiskt att få hans uppmärksamhet med hjälp av namnet innan jag kör med kommandot!

Haha, ja jag vet inte vad han håller på med alla gånger för han fattar ju vad han ska göra. Han tester väl om matte är lite blödig och belönar ändå^^.

Jag håller händerna bakom ryggen så att han ska titta på mig istället för godishanden. Försöker även tänka på att belöningen ska komma ifrån andra handen.

Visste inte att det ger avdrag när dom nosarSkäms. Ska definitivt tänka på det och se till att inte belöna vid de tillfällena.

Tack för alla tipsen! Jag har ju börjat lite smått med apporten.
Det är verkligen jätte schysst av dig att ta dig tiden och hjälpa oss!

Cerrolyn
0

Om du vill ha "här" nu och "fot" sedan avgör du själv. Om du tycker att det känns rätt så här så ska du fortsätta.

Detta med godishanden kan vara svårt. Finns mångaq tips och råd om det. Vissa menar att man alltid ska belöna med handen närmast hunden, eller alltid med den andra handen. Sedan har du externa belöningarna, finns även den som stoppar godisen mellan sina tänder och spottar ut till hunden. Jag brukar variera dessa (utom den sista), men testa dig fram för vad som passar er bäst.

Ett tips är att redan nu läsa reglerna så du har ett hum om vad som ger avdrag mm, det är super petigt som sagt.

Det är bara kul att hjälpa till tycker ju att det är kul med människor som vill engagera sin hund.

Här är reglerna.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Har faktiskt skrivit ut reglerna men har inte tittat på dom på ett tag. Ska se till att läsa igenom varje moment innan jag tränar.

Det är ju den där strikta petigheten som gör det så roligt, precis som du själv skrev!

Det där med extern belöning tycker jag är väldigt klurigt. Det finns ingen artikel om hur man använder det? Annars tycker jag att det är en väldigt bra idé på artikel till sajten! =P

Cerrolyn
1

Kan sätta mig och skriva en, men den kommer inte bli klar idag Flört

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#33 Hihi det förstår jag, ta den tid du behöverFlört. Tro det kommer bli en nyttig artikel på sajten.

Cerrolyn
1

Finns en sådan artikel nu.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Linförighet

Nu har vi börjat röra på oss. Bara några steg än så länge.

Cerrolyn
0

Var noga att belöna vid olika tillfällen, inte alltid efter 3 steg.

Sedan måste du börja tänka på dig att sträcka på dig mer, det är han som ska jobba för kontakt, inte du.

Ta in honom i fot, sedan säger du "fot" innan ni går ibland också. Han vet att han ska vara jämte dig, låt han få söka upp rätt sida.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Ok, ska tänka på det. Tack!

joheck
0

Positionen börjar se riktigt bra ut nu! Ska se till att träna honom ute med mer plats också, tyvärr blir det sällan att jag filmar då…..

joheck
0

Ojojoj vad smart han är! Började träna in detta strax innan jag börja filma, han fatta direkt!

joheck
0

Stadga

Här tränat vi lite på stadga, ligg. Ska även börja ge mig på stadgan vid sitt också.

joheck
0

Här är en film jag glömt lägga upp. Tränar platsliggande (stadga), inkallning och FF.

Vi har även tränat lite ute men det är så dåligt med ljus ute nuförtiden så ingen idé att filma tyvärr…. Positionen vid linförighet ser bra ut även ute i alla fall, efter att han taggat ner lite.

[Timantis]
0

Tänk på dina dk vid ingångarna du petar dej på benet håller på med fingrarna. Försök att utmana honom lite o hjlp honom inte in utan se om han hittar in själv. Tänk även på hur du belönar. Flera gånger så hoppar han bakåt innan du belönat o det kan resultarra i att han tror han får belöning för bakåt hoppet. Tänk även på positionen vid sittvid sidan. Den är lite långt fram.

Sen behöver du träna sitt stanna kvar. Sätt ner gå o ställ dej framför BELÖNA att han sitter kvar gå tillbaka belöna att han sitter kvar. öka avståndet. Var lite noggrannare när du ska lämna honom. Går han upp lös upp o gör om. så han förstår vad han ska göra.

STadgan vid ligg är jättefin.

joheck
0

#43 Tack för tipsen!

Tror egentligen inte att jag behöver hjälpa honom när han ska sätta sig i position, han fattar rätt bra om jag bara väntar. Ska tänka på att få bort hjälpen.

Vi har inte riktigt börjat med stadgan i sitt än. Ska göra det dock.

joheck
0

Här tränar vi lite med apporten. (Försök att ignorera Sansa som bara MÅSTE stå ivägen för kameran…..)

[Timantis]
0

haha Sansa var en smart hund. Ställde sej helt framför kameran …

Själv skulle jag inte göra så många repetitioner. Utan skulle avancera lite fortare. Hon verkar tröttna lite på slutet. Vid apportering använder jag själv inte klickern då det lätt kan få dom att börja spotta då dom vet att godiset kommer.

Ska bli kul att se fortsättningen. Har lite andra beteenden jag tror du kommer få jobba på. Att hon ska sitta still bla. Men vi får se.

Apporteringen är annars jättebra vinterträning

joheck
0

#46 Hur menar du med att avancera fortare?

Det här är ju bara steg 1 där jag vill få han att verkligen bita i apporten ordentligt. Därför låter jag han dra i den så han lär sig att bita till. Tidigare tog han den bara i munnen utan att verkligen ta tag i den.

[Timantis]
0

låta han röra sej med den eller plocka upp den från marken. Vilket du vill göra först eller den delen du tänkt fortsätta med. Själv skulle jag låta honom ta den o inte stoppa in den så att han verkligen griper/tar  själv.

Cerrolyn
0

Hur går det?

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Har gått segt med träningen nu ett tag. Har inte kunnat träna tillsammans med vänner då vovvarna har kennelhosta :/

Va på invigning av en ny innehall här i Luleå för några veckor sedan, då va det väääldigt mycket störningar och Pin koncentrerade sig helt och hållet på mig! Så stolt. 

Moment-mässigt så känner vi oss rätt trygga med ff, platsligande och inkallning. Har även börjat lite smått med ställandet vilket går lite upp och ner. Har även bytt taktik med apporten, där går det långsamt framåt.

Om drygt en vecka kan vi börja träna med vänner igen så då kommer vi igång ordentlige igen vilket ska bli jätte skoj.

Här är en film då vi tränar lite med apporten. (vet att min timing med klickern är bedrövlig :S)

joheck
0

Cerrolyn
0

Ja din timing är inte den bästa, oftast blir det när han släpper vilket man i bästa fall kan tänka att det är bra. Men oftast är det inte och du skrev ju att det inte är det.
Tycker det är bra att du inte belönar när han bara tar den och släpper på en gång. Men som jag tycker mest är att matte får ta och träna på sin taiming fast det är inte lätt.

Ser bra ut, men du tjatar lite med "fot" när han har fått sin belöning. Vad händer om du bara säger "kom" och sedan "fot"? Han tar ca 2 steg för mycket, och det ger nerdrag. Försök att backa och få honom att stanna på en gång. Glöm inte att träna på det avslutande delen i momentet. Att han står och du ska gå fram och ställa dig jämte honom utan att han sätter sig ner utan ditt kommando.
Ibland låter det som att han sätter i halsen, jag har märkt på Ceasar att han gärna gör det om jag kastar godisen till honom men det brukar gå över om han få ligga ner en liten stund, knappt 1 min, och inte göra någonting alls.

Lycka till!

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#52 Det är det som är så bra med att filma också för jag märker inte under tiden att jag är så dålig med klickern. Anledningen till att jag inte brukar använda den så mycket :P

Jag och tjat går tyvärr hand i hand >_< Måste verkligen jobba på det! Detta va andra gången totalt med träning för ställandet så belönade bara han stannade och inte satte sig ner men ska definitivt höja kriterierna och träna stadgan!

I den andra filmen så låter han mycket pga att han har kennelhosta. Men visst sätter han i halsen ibland, han gör det även då han får belöningen i handen han är alldeles för ivrig….

Cerrolyn
0

Hoppas verkligen att kennelhostan är över. Glömde säga det innan.

**MVH Cerrolyn

joheck
1

#54 Tack! Dom har inte låtit på några dagar nu. Som tur är blev det väldigt lindrigt för dom, antagligen eftersom dom är vaccinerade. Väldigt många hundar som är sjuka här just nu dock. Vet inte hur det ligger till med "åter-smitta" men hoppas vi slipper detta i framtiden. Det är att isolera sig och inte träffa andra hundar som är det jobbigaste >.<

[Timantis]
0

Ta bort klickern vid apporteringen. För det mesta klickar du fel o det kommer att bli så att han släpper för att du klickar. Tror du kommer få problem med att han ska hålla längre stunder pga att han får godisbelöning. Han bara duttar ev tar o släpper direkt. För att få godiset. I läget där jag lär in apport avancerar jag snabbt över momentet lyft upp så att det relativt fort blir lyft håll kvar.

Ställandet jag skulle träna att få ett mer disktintk ställande. så att han slutar ta extra steg. Sen SLÙTA med att klappa dej på benet när du säger fot. Sen skulle jag träna in ett felkommando när det blir fel som jag använder i alla moment som blir fel. Sen belöna aldrig framåt i ställandet. Då kan du få ( som du har någon gång) att han kommer ta steg framåt när du rör dej.

Varför använder du inte klickern vid ställandet. Då vet både du o hunden när övningen är slut.