Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketttävlingar
Läst 5091 ggr
Ellenfyrkant
0

Olika tävlingsgrenar för hundar?

Vilka olika tävlingsgrenar finns det idag att ställa upp med sin hund i? Och vilka ställer krav som på ras eller minst 2:a pris på utställning etc?

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
1
  • Agility
  • Bruksprov
  • Dragprov
  • Freestyle
  • Jaktprov
  • Utställning
  • Lure coursing
  • Lydnadsprov
  • Rallylydnad
  • Spårprov för blodhund
  • Tjänstehund
  • Vallhundsprov
  • Vattenprov
  • Viltspårprov
Cerrolyn
0

Finns massor med grenar som #1 skriver, men i bruks skydd och i IPO krävs det att du har en stambokförd bruksras.

2a på utställning krävs inte i någon gren vad jag vet.

Vad har du för hund?

**MVH Cerrolyn

Ellenfyrkant
0

Shetland sheepdog har jag. Det är väl för att kunna erövra vissa officiella titlar man ska ha minst 2:a på utställning.

Vad ingår i de olika sorters proven, någon som vet på rak arm? :)

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

#3 Vilka titlar skulle det vara? Jag tror inte, men vet inte säkert, att det är så.

Hur menar du med ingår?

Ellenfyrkant
0

#4 För att bli titulerad jakthund är jag rätt säker på att det är så.

Ingår alltså vilka delar består proven av. :)

Mvh Ellenfyrkant

Cerrolyn
0

Vet att inom bruks och lydnad är det testikelstatus som gäller för championat, inte 2:or.

Men allt beror på vilka grenar du är intresserad av.

**MVH Cerrolyn

Ellenfyrkant
0

Jag är mest intresserad rent allmänt, undersöker möjligheter!

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

#5 Du tänker på jakthundschampionat? Att titulera sin hund som jakthund kan vem som helst göra. För jakthundschampionat krävs dock som lägst Good eller 2:a på utställning, efter att hunden nått 15 månaders ålder.

Cerrolyn
0

De grenar jag tänker på om någon säger sheltie är lydnad, agility och freestyle.

Det är svårt att ge tips om jag inte vet vilka grenar du har tänkt.

**MVH Cerrolyn

Ellenfyrkant
0

Vill ju lära mig om flera grenar! Så väl lydnad som WP eller spår! Av intresse! Sen passar inte allt mig och min hund idag men det är någonting annat för mig. :)

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

Men om du bara vill lära dig och läsa om olika grenar tycker jag att du ska googla och läsa lite på t.ex brukshundsklubbens hemsida istället.

vallhund
0

Här står det om några. Vallhundstävlingar .

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

joheck
0

Skriver en liten fråga här jag också :P När det kommer till bruks, kan man då välja enskilda grenar att tävla i? Jag skulle eventuellt vilja tävla med min hane i uppletande, hur skulle det gå till i praktiken? Han är en papillon och alltså ingen bruksras.

Cerrolyn
0

Nej, uppletande är ett moment inom brukset som kommer i högre klass (klasserna är appell, lägre, högre och elit).

Men är du säker på att han inte klarar sök?

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#14 Vi har inte testat sök. Klara av det skulla han garanterat frågan är bara om motivationen finns där. Han är inte jätteförtjust i människor. Men man kan ju kombinera det lite och låta människan han letar efter ha nån rolig leksak, i alla fall i börja så att han får upp motivationen. Hur ser det ut gällande tävlandet i det?

Cerrolyn
1

När man börja träna sök så är figgen (den andra personen) som ska jobba mest. Han eller hon ska ha leksak och/eller godis som hunden gillar. En fördel är att till en början ha en figge som hunden redan känner.

Jag har själv inte tävlat eller sett en söktävling, men här är lite om det.

Sökhundsgruppen (sökh-gr)

Här gäller det att för hunden söka upp ett antal figuranter (hjälppersoner som är utsedda av arrangerande klubb) som är dolda för föraren i en ruta i skogen med varierande terräng. Hunden är antingen eller skall hund eller en rullhund, detta är bara sättet som hunden markera figguranten på. Skallhunden skäller vid figguranten tills föraren har hittat dem. Rullhunden tar en rulle som är placerad på halsbandet i sin mun och springer tillbaka tillföraren som då kopplar den och hunden visar föraren vart figuranten är gömd. Hunden ska alltid ha ett sk tjänstetäcke på sig.

Alla klasser i bruks är uppdelade i specialdelen (sök, spår, rapport & skydd) och en lydnadsdel.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#16 Låter väldigt kul och intressant! Ska se om jag kan få med mig nån kompis att träna med.
Så om jag vill tävla i sök så måste jag även tävla i brukslydnad eller?

Cerrolyn
1

Själva söket är en del av tävlingen.

Du kan läsa om appellens specialdel här (Genomsökande av område och markering (sök) och budföring.

Och här kan du läsa om lydnadsdelen.

Allmänt om bruks.

**MVH Cerrolyn

[Timantis]
0

sök är väldigt svårt så ett tips är att leta upp en träningsgrupp. Det är inte bara att släppa ut hunden i skogen för att leta efter en person. Det ska ske lite systematiskt.

Cerrolyn
0

Tack för infon.

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#19 Förstör man för hunden om man börjar träna själv lite mer på skoj först?

[Timantis]
0

Ja jag tror nog att man kan förstöra då det ska ske systematiskt. sen beror det ju om man har tävlingsplaner annars kvittar det väl. Ut i skogen o ha roligt med hunden.

I person sök ska hunden springa rakt ut i 50 meter där figgen ligger. På tillbaka vägen ska den gå lite framåt ca 20 meter där föraren nu står för att vänta på att skicka på ett påvis dvs visa vad den hittat. Sen ska Den även kunna blinda. Dvs gå 50 meter ut o när det inte finns någon figge där ska den återvända till föraren som är 20 meter längre fram än förut.

Ja jag skulle nog inte köra själv. Det är ju inte så att den "letar" efter figgen som den tex letar efter en sak i uppletet.

Träna istället på att hunden ska leta upp saker i skogen. Det ska visserligen ske efter lite regler det med men lättare att fixa till sen.

Jag trodde oxå att det bara var att skicka hunden o leta upp människan. men riktigt så är det inte.

Ps det kan vara lite term fel ovan. Är inte helt jättebra på sök termerna.

joheck
0

#22 Ok, då ska jag hålla mig borta ifrån det innan jag kan få ordentlig hjälp. Har som tur är inte gjort nått sök med han än så har inte hunnit förstöra nått. Tack så mycket för hjälpen!

[Timantis]
0

ja kan ju vara bra när den tillslut ska lära sej att markera oxå. Dvs antingen ta "pinnen" ( glömt namnet) eller skälla.

joheck
0

#24 Hur gör man det egentligen? Jag menar man står ju inte vid hunden när den hittar figgen.

Cerrolyn
0

Rullen Flört

**MVH Cerrolyn

[Timantis]
0

" 26 Tack

#25 ja det är ju det man ska lära hunden….. Figgen lär hunden ta en lösrulle ( jippie jag kom ihåg) för att sen gå över till fast rulle. Norsk.

Tar din hund apporter? om inte kan du ju lära ho´nom ta o lämna först. Det måste du  kunna.

joheck
0

#27 Vi håller på att träna apporten för lydnaden. Man kan inte skicka ut vem som helst ut i skogen alltså, behövs träning av dem med ^^

[Timantis]
0

# 27

Ja absolut man måste veta hur man ska leka med hunden så den tycker att det är kul att springa ut. Men det vet ju ofta ägaren men figgen måste ju göra som msn säger. Inte alltid så kul att vara figge heller när en rottis eller schäfer kommer springandes o hugger efter sin boll som figgen har. I början leker man eller ger godis för att hunden ska gilla att springa ut. Sen lägger man in en lösrulle vid backen för att avancera till fast rulle. Men det kan ta tid lite beroende på hur läraktig hunden är o hur kul han tycker det är.

Cerrolyn
0

Som jag fattat det så finns det två typer av rulle, norsk och svensk.

**MVH Cerrolyn

joheck
1

#29 Haha det problemet har jag inte med mina, små söta pappisar^^

[Timantis]
0

Norkska rullen är som ett halsband  man sätter på hunden där rullen finns. En svensk rulle är en rulle man sätter i kopplet som den ska greppa

Cerrolyn
0

Japp Flört har en svensk liggandes här hemma.

**MVH Cerrolyn