Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 968 ggr
[IdaSo]
0

Agility/Spår ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har en fråga jag har en sköthund (det är en hund jag sköter om som jag får träna,gå ut och gå med,gå på tävlingar,gå på kurser med typ som min hund fast en tant har henne) Jag har gått på en lydnads kurs så hon kan ganska bra lydnad. Men jag tänker gå en till i vår. Men nu har jag byggt hinder dit och min sköthund är 1 ½ år och är jätte duktig på att hoppa. Hon är en sheltie. Hon har hoppat 60 cm själv. Skulle hoppa med en schäfer men så tog hon sats och hoppade. Så hon har klarat så högt. Men har bara slalom pinnar till så tycker ni som vet lite mer om sånt här än jag att jag ska testa med en agility kurs ? Tränar just nu på slalom som går sådär men har inget annat som jag nämde. Hon är en nyfiken hund men en ganska rädd hund med. Hon älskar att nosa fram saker så har också funderat på spår. Brukar testa med godis att gömma i träd och i snö där på ytan och bland stora stenar. Och hon hittar alltid allt. Tycker lika mycket om allt bara det skulle passa för henne. Har deltagit förr i Match show och en lydnads tävling. Så har inte tävlat mycket. Agility vill jag gärna testa men är lite nervös ifall man gör på kurs att hon inte kommer våga gå över vippan & A:et och balansgången.

Namn:Ida

Ålder: cirka 1 ½ född 1 september

Ägare: Sinikka Sjöqvist

Mamma: Pipsa

Pappa:Vallu

Bror: Emil

Kennel: Cami cats kennel (som Sinikka Sjöqvist haft har ej mer. Dom födde upp bc och sheltie.)

Ras:Shetland sheepdog

Skrev konstigt men hoppas nån kan svara med något eller ge tips på nått ni tycker är kul.

Bild när hon ''gömmer'' sig för Emil bild tagen i höstas.

[Nalle-]
0

Kan i alla fall säga att agility är jättekul! Både jag och hunden älskar det :) Visst kan gungan tyckas lite läskig men så länge du är lugn och bestämd (och har en instruktör med!) tror inte jag det ska vara något problem. Min hund är också rätt osäker men det gick bra efter lite träning. Och alla är ju nya i början!