Problem under platsliggning
Har börjat träna lydnad med Dolly (snart 9 månader) det går bra tycker jag! Men vi har ett problem med platsliggningen, hon vägrar ligga ner om det är blött underlag eller om hon är blöt om magen. Annrs går det bra men det förstör rätt så mycket, kan ju inte ha med en filt till tävlingarna 
Någon som har någon idée om hur man kan lösa det?
// Nadja
Vad är det för ras?
Jag hade krävt att hon ska ligga oavsett underlag. Bara ner och upp igen. När det går bra hade jag krävt längre och längre tid. Öka tiden sakta och se till att det blir en positiv sak.
När du är ute och går med henne så kan du bara lägga henne. Detta kan du göra även om det är tort ute.
**MVH Cerrolyn
Det är en lagotto, altså en vattenhund så man tycker hon borde klara det :P Hon ääälskar ju att bada och har massa lurvig päls.
Ja jag fick henne att ligga kanske 5 sekunder idag, fast då matade jag henne med ost O:)
// Nadja
Aha men då har hon ju päls på magen och blir inte så blöt och kall.
Som jag ser det så bara du får henne att ligga så är det bra. Och i och med att du matar henne så blir det ju något possitivt. Prata gärna lugnt med henne också så hon vet att hon är duktig.
**MVH Cerrolyn
#3 Exakt finns liksom ingen anledning, hon "åker pingvin" på magen ner för snödrivor… :P Hon är väll bara knäpp!
Får göra så, berömma mycket och vissa att det är rätt och bra! 
// Nadja
Tror inte det går att lära henne tycka om att ligga i blött. Utan det handlar helt enkelt om att hon ska vilja lyda dej. Lyda till vilket pris som helst. Nu menar jag inget elakt utan helt enkelt vill hon lyda dej o vet att belöningen blir därefter så kmmer hon att ligga även i blött.
Vet flera elithundar vars ägare inte tävlar när det är blött på plan just för att dom inte gillar att ligga på blött underlag. Så det är inte det lättaste att lära dom gilla det.
Jag har retrievrar o hur mycket dom än kan bada i leriga o kalla diken så gillar dom inte att ligga på kall blöt backe.
#5 Men om jag gör som jag gör så visar jag ju att hon gör rätt som lyder mig.
// Nadja
Jag vet att jag kan skratta mig lycklig då min aldrig har brytt sig, det värsta som kan hända med honom är att han börja rulla sig…
Jag tycker att du gör rätt. Gå långsamt fram och ta ett steg i taget. Nu på vintern är det ofta blött så du har massor med tillfällen på dig för att träna.
**MVH Cerrolyn
Men hon ser för kul ut när hon försöker fuska och liigger i med fram och bakben med kutar upp ryggen så att magen inte nuddar marken.
// Nadja
'ja exakt o träna så att det inte finns någon tvekan vid ligg vid torr backe.