Tävlingsnerver
Hejhej!
Jag ska förhoppningsvis börja tävla i lydnad och viltspår nästa år. Har aldrig vart en person som gillar att tävla då jag har/hade dåligt självförtroende och tar det väldigt hårt när det inte går bra. Men nu har jag hamnat med en hund som har en otrolig kapacitet och vilja att gå långt inom tävling så jag kan inte hålla mig borta! Det jag oroar mig för är att mina nerver ska förstöra för oss när det gäller. Jag har redan märkt hur det kan påverka min hund negativt på utställningar (inofficiella).
Så nu behöver jag alla tips som finns om hur man tämjer tävlingsnerverna!
Det bästa är att ge sig ut på inoff tävlingar. Men även att ha folk som verkligen tittar på en och kommenterar (ris och ros) på det man gör. Jag läste någonstanns om att träna på att föraren är konstig. Denne skribent (minns inte vem) tyckte att man kunde gå lite lustigt ev halta mm när man tränade hunden för att den inte skulle reagera så mycket om det skulle bli så. Hur vidare detta funkar eller ej har jag ingen aning om.
Men se till att själv finna fokus, för om du inte kan fokusera så varför ska du kräva det av hunden? Det hjälper även dig och dina närver om du fokusera.
Ett bra tips är att läsa Nina Svartbergs bok "Lyckas på tävling". Den är super bra.

**MVH Cerrolyn
Jag blir oxå asnervös när det är tävling. O då min golden som jag tävlade lydnad med förut är extremt förarkänslig känner av mina nerver så "dör" hon. Är så självkritisk/rädd att jag hatar att bli koommenderad av andra vilket inte gör saken lättare på tävling varken för hunden eller mej. Men nu har jag börjat tävla i rallylydnad med golden som är pensionerad från lydnaden. Vi gör det på skoj har inga krav eller mål med henne utan vi gör det för att det är kul. O i rallyn har jag inga nerver. Dom är som bortblåsta.
Vilket även verkar sitta i när jag tränar lydnad med mina andra hundar. Nu räds jag inte en kommendering o ibland händer det tom att jag ber att få bli kommenderad. vilket aldrig hände förut. Hoppas det sitter i tills vi börjar tävla.
Men annars är det som du redan fått tips om att bli kommenderad o inoff tävlingar.