Lydnadsdebut med 4-åring
Hej!
Jag funderar på att debutera i lydnaden med min blandrashane på 4 år. Jag har aldrig tränat för eller tävlat i lydnad, får man tävla med en kasterad hane?
Det enda problemet jag har (skulle varit ute för länge sedan om det inte var för detta) är att han är vild och väldigt människoglad. Vet absolut att han skulle inte klara det när det kommer en människa i närheten. Hur ska jag göra åt detta?
Momenten sätter han perfekt, det är bara personerna som han är för vild för att vara ute på planen för..
Han kan träna bland människor det är när dom ska hälsa, lämna apporten och kolla tänderna som han blir lite problematisk :) Har försökt med att träna mycket möten men faller alltid tillbaka på samma ruta..
#2 Det ända du kan göra är att träna mer på de situationerna. Ta små steg. Börja kanske med att belöna när personen är en bit ifrån och han sitter lugnt kvar vid din sida. Gör det inte för svårt för honom. Träna det i samband med lydnadsträningen så han fattar att då ska han vara kvar hos dig oavsett vad.
Bra tips. Men min golden var också lite så. Men det löste jag med att han fick hälsa efteråt, när vi hade gjort vårt program. Jag testade med att han fick kolla av dem innan med orden "Är det ok om han kollar er först så han fattar att ni inte vill hälsa?" Fick alltid svaret "Det är ok."
**MVH Cerrolyn
Träna massor på folk som räcker över saker till dej o går nära. Träna dom situationerna som han har svårt för. Ta det stegvis o utmana honom inte för mycket i början. belöna när han gör rätt.
Gå till något köpcentrum o sätt honom plats brevid dej. När han tar kontakt med dej så belöna. Fortsätt så.
Lycka till.
Tack för alla tips!
Om jag skulle göra som #5 beskriver vid affären så skulle inte det ge något resultat, när det är så så funkar det. Det är bara som vid utställning och mer nära situationer som han blir galet glad. När dom börjar prata och stirra på honom.
Har du kontakten på honom att han bara är hos dej så kommer du inte ha några problem någonstans.
Alltså träna kontakt.
.