Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 694 ggr
Hannasjessie
0

Leksaksbelöning - hjälp?

Jag har en hund som just nu enbart får godis som belöning. Hon gillar leka och kampa. Men inte när vi tränar. Hon leker ofta annars, men tyvärr enbart när hon själv bjuder in till lek.

Jag tycker själv att leksak/boll som belöning är ett ultimat sätt! Det gör att hunden blir mer stojjig och glad, vilket hon behöver. Hon blir annars väldigt låg… Hon behöver bli mer uppe i varv.

Någon som kan hjälpa mig att gå tillväga? Hur ska jag gå stegvis?

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

[Timantis]
0

Vissa hundar måste man lära att leka. Vad tycker hon om att leka med? Jag uppfattar det som att de flesta hundar jag träffat gillar att leka/kampa med en fleece fläta. Den kan man både kasta o låta dom kampa med.

Försök hitta det hunden gillar. Använd det bara i träningen. Ta fram den o försök få henne att ta den. så fort hon tar den så berömm. Sen försök att få henne att dra lite i den o så fort minsta lilla kamp från hundens sida berömm. när hon drar så släpp i början o beröm. sen kan du dra lite själv o samtidigt belöna. Har svårt att förklara hur jag menar men hoppas du förstår.

berömm= belöna

Hannasjessie
0

Det är en fleecetrasa hon gillar mest. Men när jag försöker busa upp henne med den ser hon ut som ett fån och vägrar ta den..?

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

[Timantis]
0

du får helt enkelt träna in o lära henne leka. Minsta lilla intresse från hennes sida o "klick" godisbelöning. Sen utökar du. Minsta lilla bitande i fleecen "klick" belöning. Sen minsta dragande "klick" belöning, Alla hundar kan inte det. Ett bra sätt är att lära dom apportera då kan man utveckal apporteringen till en lek.

Klick skriver jag för att folk brukar förstå det är inte nödvändigtvis med en klicker även om jag tycker det är lättare utan kan även vara ett "bra" "duktig"

Själv använder jag sällan klicker till att cheipa in moment utan mer som en förstärkning av att det är rätt här kommer belöningen.,

Perly
0

Du skrev att hon kunde leka annars när hon själv bjöd in till lek?Var noga med att berömma även då så kan de gå lättare att få henne att leka sedan också (:

Alltid Oavsett