Frågor angående sök
Hejhej!
Fundera på det här med sök. Hur fungerar söket man använder på tävling? Finns det bara inom bruks eller kan man tävla i det enskilt?
När jag kör sök med min hane så kopplar jag honom vid ett träd, går omkring lite och gömmer en leksak för att sedan släppa honom lös att söka på egen hand. Jag gör alltså ingen sökruta eller strukturerar sökandet på något vis.
Blev så nyfiken på hur det ska gå till. Min hund älskar verkligen att söka sin leksak.
Tacksam för svar!
Sök = leta människor
Uppletande = leta föremål
Jag har aldrig tävlat eller varit med på en söktävling, men lite kan jag.
Sök är en bruksgren och finns i klasserna appell, lägre, högre och elit klass. Momenten är lite olika i de olika klasserna, och uppletande kommer först i högre klass.
**MVH Cerrolyn
#1 Aha det hade jag ingen aning om, intressant!
Jag kom att tänka på det här med att min hund är lite osäker kring främmande folk, kanske kan sök vara en bra grej att träna med honom så att han får belöning när han hittar människor som gömmer sig lite här och var. Om man inte koncentrerar det så mycket på att han måste ta kontakt med människan han hittar menar jag. Då blir det liksom en rolig grej med människor. Vad tror ni?
Vet några hundar som inte är glada i främmande i vanliga fall, men i sökrutan är de kanon.
Bästa vore om du gick kurs eller fick vara med i en sökgrupp. Du kan ju alltid fråga om du få följa med en gång för att se hur det går till att träna.
**MVH Cerrolyn
Måste bara inflika- Det finns inget bättre och roligare än sök! ;)
Medarbetare på brukshundraser.
Ja det gör man, under påviset är dom kopplade.
Efter att hunden har markerat figgen kommer den tillbaka till dig, du kopplar hunden och ber hunden visa dig till figgen. Alltså när hunden visar vart figgen är= påvis. Förstår du? :)
Jag tycker inte att jag har läst att du har fått nått riktigt svar :D Sök är ett delmoment i själva bruks tävlingen. När man tävlar bruks kan man antingen tävla sök, Rapport, eller spår. Och i apell och lägre så är det Lydnaden, budföringen och sedan en av del momenten som man vill köra då i ditt fall sök :D Och i högre o elit så är det lydnaden uppletande av föremål och sedan sök spår eller rapport :D Har det blivit lite klarare då på den fronten
Jag tävlar själv i spår med min men nu har ja gått över till sök då hon börjar tröttna på spåret så vi börjar om ingen med sök :D Nackdelen med sök är att man kan inte träna själv :( Vi är en grupp här i gävle som ses med jämna mellan rum och tränar tillsammans :D man bör vara minst 3 för att de ska gå bra och bli ett flyt :D
.