Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 800 ggr
Cerrolyn
0

Champions

Ska alla hundar kunna bli champions oavsett gren, ras eller defekt?

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Jag tycker inte det därför att champions ska vara av avels-synpunkt bra. Själv har jag en kryptochid hane och han kan inte bli champ pga detta. Det är helt rätt tycker jag, för det är ett genetiskt fel som kan föras vidare.

**MVH Cerrolyn

[Timantis]
0

Nej det tycker jag inte. Spelar det någon roll igentligen? En lydnadshund med 3 1a pris i elit som är renras blir champion en som inte är renrasig blir LP elit. Samma innebörd.

En (renrasig) hund som ej är av bruksras kan inte bli brukschampion tex. Dom får en annan titel beroende på vilken gren dom har lyckats i.

Cerrolyn
0

Renrasiga kryptochida blir inte heller lydnads champ utan blir LPe. Nej de blir inte brukschamp, men t ex spårchamp.

**MVH Cerrolyn

SmileyMalin
0

Fast jag anser inte att ett championat i en ren hundsport (agility, freestyle) osv egentligen i första hand är ur avelssynvinkel. Visst är det väl klart positivt om en avelshund har en sådan titel men framför allt är det ju en personlig bedrift! har jag och min hund lyckats plocka cert i agility 3:an så är vi trots allt värda det där championatet även om hunden inte råkar vara något lämpligt avelsmaterial :-)

Cerrolyn
1

Ett champ i vilken hundsport som helst visar att hunden kan och vill jobba. Vill man inte ha sådana föräldradjur?

Bättre i så fall att de ta bort chapionatet i de grenarna i så fall tycker jag.

**MVH Cerrolyn