Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 2008 ggr
JTphoto
0

Slalom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min syster Malin har en liten sheltie som heter Tiffany och är 6 år. Hon tävlar i agility klass 2 och hopp klass 1. Hon har nu stött på lite problem vid slalom. Tiffany är bara 29 cm hög och inte jätte snabb. Men ju mer Malin tävlar med henne dessto mer fart hämtar hon. Slalomen har aldrig skapat några större problem förrän nu.

Tiffany gör slalom jätte fint men ju längre in hon kommer dessto närmare hamnar hon pinnarna framför sig. Tillslutt hoppar hon nästan in i nästa pinne vilket gör att hon bryter ut istället.

Har gjort en liten ritning (A) Den är uppifrån och de röda strecket visar hundens väg. Hon krockar till slut med pinnen. Malin har försökt att bromsa henne men det verkar inte hjälpa.

Är det någon som vet hur man kan träna detta? Några tips?

Hoppas ni förstår vad jag menar :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Cerrolyn
0

Min spontana tanke är att träna detta genom att "börja om". Ta ett kortare slalom och när hon tar alla portarna bra så ökar med 1 port.

**MVH Cerrolyn

JTphoto
0

Ok =D

CelsiusT
0

Min spontana tanke är att sätta på skenor på slalomen och "börja om". Skenorna gör ju att hunden bromsar istället för bryter ut. Så skenorna kan nog göra att hunden får börja tänka till lite och träna upp tekniken att anpassa hastigheten.

Lägger man bara på en port till efter hand så gissar jag att problemet kan kvarstå. När man väl kommer upp i ett visst antal portar så bryter hunden ut iaf för att det är först då som problemet finns.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
0

#3 Åhåå! Det har jag aldrig ens sett men det kan man ju absolut prova :D tack!

CelsiusT
0

#4 Det finns färdiga sådana slalom-skenor som är till för att använda vid inlärning (det är ett sätt att lära in slalom på som passar vissa). Som man sätter på pinnarna så det blir en tydlig bana för hunden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
0

#5 Jaa fast vi gör nog egna :) Blir billigar då :D Men tack :D