Agility nybörjare
Vill ha lite hjälp med grunderna i agility. Vad ska man tänka på till att börja med, vad brukar ni börja med, vad tycker ni är viktigast, hur burkar ni lära in vissa delar som tex slalom. Ja bomba på, lägg gärna upp videor eller bilder så är det lättare att förstå också.
Jag har ett hopp hinder, tre tunnlar (en lång två korta), ett hopp hinder med ring. Stolparna till hindren kan jag använda som slalom också när vi kommer dit. Jag har börjat lite smått och Bino tycker det är roligt ibland, vad jag tycker det ser ut som. Och han hoppar och springer genom tunnlar utan problem :). Men jag har ingen erfarenhet och kan inte så mycket så behöver vägledning.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag tycker personligen att man bör, om man själv är helt ovan, att man börjar genom att gå en kurs så man lärs sig grunderna. Därefter kan man börja träna och finslipa hemma…
En bra grun är iallafall vanlig hederlig lydnad och följsamhet vilket hjälper med styrningen. Hunden ska tycka att det är roligt att vara tillsammans med, och jobba, med dig. Sen kan man börja ta fram hindren och träna på dem. När hunden sen kan de enstaka hindren så börjar man med korta kombinationer som man efterhan ökar. Tillslut kan man ta en hel bana, och det är DÅ man börjar finlira för att vinna/ spara sekunder i varje sväng och passage.