Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 2972 ggr
tezzla
0

lydnadsträning - kritik tack

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har jätte svårt på lydnadsbiten med min russel, han kan lätt bli seg och tar jag fram något att belöna med så kan han pipa, tjuta non stop så vi får bryta, det är mest sj fotgåendet, tränade imorse efter ca 2 mån uppehåll med träningen, vi är nybörjare men vill tävla i klass 1, vi ska påbörka kurs till våren, vi startade i höstas lite lätt och han är 20 mån nu

tycker han hamnar långt ifrån på fotgåendet, sen var ju ställande/läggande sådär, även om han gjorde det han skulle, men han är inte så fokuserad =)

Cerrolyn
0

I läggandet och i ställandet kommer du att få Dk (dubbelkommando) för du tittar så länge på honom. Ta en kompis till hjälp, titta raktfram säg kommandot, om han gör rätt säger kompisen till och du belönar. Och sedan som du själv säger så är det lite luft i ff. Men för klass 1 så klarar ni er utmärkt.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

Tips - belöna i fotgåendet när han går som bäst - för er är det väl närmast just nu då det är där ni behöver jobba ;) Har du förresten belöningen i ena handen? Ser så ut, och det kan vara orsaken till att han ramlar fram/åt sidan, alternativt att han försöker se ditt ansikte/få ögonkontakt, lätt hänt om matte i början tittade noooga på om han gick rätt och nu har börjat resa huvudet lite.

Tipsar om en stor spegel också, jättebra om man är själv och tränar ;) Kan visserligen bli en störning till en början men det är till bra hjälp. Placera framför er eller vid sidan om lite vinklad så du kan snegla i den och se om han ligger/står direkt eller inte. Eller om han går rätt eller inte, så lär du dig att titta rakt fram och han får lära sig att gå nära och se upp men kanske inte ha ögonkontakt för det (extra svårt för små hundar)

tezzla
0

tack för alla tips, har bara belöning på sista biten på fotgånendet, gick och hämtade då, utan på alla andra moment, det gar inte funkat med leksak förr, då har han pipit/låtit nonstop, han började stressa upp sig där med, det är jätte svårt, alla andra moment är han rätt taggad på, men just gåendet blir segt utan leksak, har jag något så låter han och får bryta, vi har haft paus i 2 mån nu pga allt pipande, men vi ska ta nya tag nu i vår och hoppas på att det går åt rätt håll

jag är helt grön och behöver all hjälp jag kan få =)

[plex]
0

MEN GUD VAD SÖT!!!!!! VART KOMMER HAN IFRÅN?

tezzla
0

han kmr från kennel raaw som ligger ute i flen =)

[plex]
0

#5 Åh där har jag ju varit inne och kikat! Vad kul :)

tezzla
0

ja jag gillar hennes hundar, det kmr en till senare, men nu känns det nog med 3 hundar en tid framöver =) vill hinna träna med jrt nu och komma igång med tävling i någon av alla grenar vi ska börja träna nu riktigt i vår/sommar

tezzla
0

Vi tog långt paus med lydnaden ,det har verkligen varit cirkus, fick en omotiverad hund eller en hund som pep för han blev för taggad när jag hade belöning som var rolig.

Vi tog upp träningen nu i höst och vi har massor att jobba på, men vi har iaf kommit en bit på vägen, inte det bästa passet, linförigheten kan vara bättre, segt läggande mm, men jag ser dom små framstegen, en alert hund som inte låter utan att jag har godis eller leksak, han nöjer sig fint med beröm/lek, det är framsteg för oss

tezzla
0

Apporten är påväg åt rått håll, hade en stressig, pipig liten terrier bara apporten åkte fram för han är så föremålsfixerad, han tuggade som en tok, sa jag ifrån så vägrade han ta den sen igen

Visst blir han sur när jag säger till, men han släpper iaf inte i dagsläget

Yessica
0

Nu får du lite kommentarer då till dom nya filmerna :)

Linförighet: Ser bra ut! Ibland tappar han, men det kan bero på att du svänger väldigt snabbt, han hinner liksom inte med. Du gjorde ingen höger/vänster/helt om halt, så vet ju inte hur dom är.
Läggande: Något segt, som du sa. Sen var det ett litet dk på uppsättandet (vet inte om du tänkt på det), men ser annars bra ut!
Inkallning: Kanonfint! Fin ingång!
Ställande: Bra ställande, tar ju bara något steg för att ställa sig till rätta liksom. Något dk där vid återgången (med handen). Sen är det ju bara att träna vidare på att kunna sätta sig fot utan att ta ett steg framåt.
Apportering: Bara lite tugg i början ju, sen höll han fint! Bara träna vidare på inget tugg så sitter ju 10an där som en smäck!
Hoppet: Fiint! :)

Tycker ni börjar se tävlingsklara ut snart! :) Nu hörde jag ju inget pip/gnäll för jag hade inte så högt ljud på iofs, så det vet jag ju inte hur det är med. :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Maja2
1

Lite snabba svängar i fritt följ, han får ingen förvarning. Ge honom en vink genom ex en vinklad fot så att han får en chans.

tezzla
0

tack för kritik, jag är som sagt helt grön, med sättandet vet jag, men jag varierar med fot direkt eller steg för att träningen inte ska se lika ut, han kan sätta sig direkt upp, men jag väljer att göra lite bådeoch eftersom han var så himla snabb upp när jag kom bredvid och det har fungerat för oss

linförigheten vet jag att jag behöver träna på, likaså halterna, vi har nys börjat träna dom nu när jag fått en hund som " är med"

En fråga om handen med ställandet? med dk? jag är helt grön och förstår inte vad det är du menar

vi har mycket kvar, men det är stora framsteg för oss när han tycker det är kul och är tyst!

[Luppa]
0

Måste bara säga att ni är ett sånt ekipage som får mig att le. Skrattande
Ni ser ut att passa varandra som handen i handsken, och ni har KUL tillsammans.
Jag tycker att det ser riktigt fint ut. Visst finns det saker att slipa på, men ni är bättre än de flesta ekipage som gör debut i klass 1 skulle jag vilja påstå.
Vilket underbart fokus han hade med apporten! Den grabben jobbade, inget snack om saken.

Jag håller dock med om att du svänger alldeles för snabbt. Han hänger med förvånansvärt bra, men ni skulle nog få upp betyget en halv poäng om du tog det lite lugnare i svängarna.

Sen så får du banta bort alla saker som inte är tillåtet på tävling… Visst är det smidigt att ha koppel och leksak i handen när du tränar, men hunden kommer direkt att märka skillnad mellan rolig träning och tråkig tävling där det inte blir någon belöning.

Jag tror att det kommer att gå kanonbra för er! Lycka till.

tezzla
0

tack, det är sällan jag har leksak eller godis i handen numera, jag har det på linförigheten ibland för motivation, spec om vi tränar med massa hundar störning, på denna linförighet så har jag ingenting! jag berömmer lugnt 1-2 ggr med rösten för att hålla motivationen uppe när han går bra

ALLA tips är välkomna eftersom jag är ny

provade en platsliggning på bruks igår med 7 hundar, varav 4 okända, vi har inte tränat det, bara någongång med en hund han känner. han låg still i 2 min, men jag valde att gå kopplets längd och hålla i så vi skulle lyckas, kände inte hundarna och det var andra som tränade framför oss, ifall någon skulle kasta en boll eller kampa så vet jag inte om han hade valt att ligga kvar i som det är nu.

jag måste läsa lite regler eftersom jag bara sett en tävling nu ihelgen. men vi ska inte ut på tävlingsplanen än så jag har tid på mig att träna på hur jag gör och läsa på vad man får och inte får göra.

Jag är tacksam för att några tig sig tid att titta och svara i tråden, om det är något mer ni kmr på som jag ska tänka på eller något jag kan testa så är jag tacksam för tips

Yessica
0

#12 Haha, undra var jag fick det ifrån.. ;) Kollade på filmen igen och ser inget dk (dubbelkommando) där vid ställandet. Tokigt! Ser ju jättefint ut. Men något jag kom att tänka på nu vid båda sättandena efter läggande och ställande är att du gör dk med kroppen, du vrider den lite som hjälp. :) Det kan du försöka banta bort. Men det kanske du redan vet. :)

Sen ett tips ang reglerna, om du inte planerar att tävla i år så skulle jag vänta med att läsa reglerna så noga. För i slutet på november kommer det ut nya regler som börjar gälla 2012-01-01. Där det kan finnas lite ändringar. :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tezzla
0

vi kmr inte tävla iår, vet att apporten ändras till nästa =) vi har precis tagit upp träningen nu ihöst, kmr ta paus i vinter och ta upp allt till våren igen, sen får vi se hur det känns då, om jag vågar mig ut på plan eller inte. jag vet att jag hjälper till med kroppen och att man inte får, men ibland vill han inte sätta sig på första försöket, så är lite mer alert vissa ggr så sättandet ska vara lite kul med

[Luppa]
0

Hur går det? :)

tezzla
0

vi har tränat lite, men ingen platsliggning, vi har precis börjat agilitykurs på bruks och ska träffa lite lydnadsfolk och få hjälp med träningen

Yatzy gillar träningen och har idag motivationen uppe trots lek/beröm och godis

jag behöver motivation/träningskompisar om vi ska komma längre, men när vi tränat de moment som behövs så får vi se om jag vågar mig ut  på en tävling, jag har en känsla av att det kmr bli en cirkus, min hund har en tendens att bli en pajas runt folkFlört

senaste träningen, apporten funkar ej, vi har valt att pausa det, han bara tuggar eller släpper