Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: agility
Läst 4443 ggr
[josefineomar]
1

Inga blandraser i Agility-VM

Hur kommer det sig att blandraser inte får vara med i VM eller NM? Det tycker jag är ganska diskriminerande..

SmileyMalin
0

Det är väl så att hunden måste ha typ 4 eller 5 registrerade generationer bakom sig? Så att det är ju inte bara blandraser det gäller! Finns även många renrasiga som inte får tävla vm ;-)

Vet inte riktigt varför denna regel finns, men dom flesta som elitsatsar ser ju till att köpa en hund med fullständig stamtavla!

[josefineomar]
0

Jo, har en Australian sheepheard som inte har stamtavla, så han får inte vara med, inte heller min blandras. Jag kommer antagligen inte upp i den klassen ändå, men jag tycker det är himla fel. Finns liksom inte någon godtarbar anledning ;)

Stormblomma
0

#2: Vadå finns ingen godtagbar anledning?
Vet du vilka anledningarna är?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[josefineomar]
1

#3 - Vet inte varför, men jag vet att det inte finns någon bra anledning för att de inte ska få vara med. Varför är det fel att en hund utan stamtavla får vara med att tävla i VM? Jag kan inte se något negativt med en hund utan stamtavla.

[josefineomar]
0

Att agility är en sport för alla stämmer ju inte alls om de inte får tävla i VM

[josefineomar]
0

Blandraser och hundar med "fel" kan inte heller få cert eller bli champion… Vill ju inte låta som om jag klagar hela tiden, men jag tycker helt enkelt att det är fel att utesluta vissa hundar ur en sport som "är för alla".

Glamgirl
0

Att saker och ting styrs upp bland annat på det sättet handlar om hållbar och kontrollerad avel. Vilket blandrasvärlden inte erbjuder, hur underbara blandraser än kan vara. Det handlar naturligtvis inte om individer utan om någonting väldigt mycket större än så. För oss som läser etologi och genetik blir saken lite tydligare.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[josefineomar]
0

Kan tänka mig att man kanske blandar ihop massa hunar bara för att få fram den "ultimata" agilityhunden, men känns ändå himla fel :/ Det är som om det skulle vara något fel på blandraser..

Men nu har jag mejlat SBK också :)

Glamgirl
0

#8: Det är absolut inte därför.
SKK och SBK främjar inte blandrasavel därför att det av många skäl inte är en bra avel. Läs det jag skrev ovan igen, tror du missförstod det jag skrev.

Dela gärna med dig av SBKs svar! :)

/ Lina

SmileyMalin
0

Fast reglerna för VM styr väl inte sbk över?

Eskimonica
1

Men SBK är ju en specialklubb under SKK, och SKK verkar ju för en renrasavel så konstigt kan jag inte tycka att det är.

www.myrvangs.se

SmileyMalin
2

Fast att det inte tillåts blandraser i VM styr nog inget enskilt land över ;-) Det är ju FCI som fastställer reglerna! Och FCI verkar ju enbart stödja renrasavel. Sen får ju trots allt blandraser tävla upp till högsta klassen här i Sverige så att dom utestängs ju inte direkt från sporten!

och personligen kan jag se en viss logik i att förare som främjar den kontrollerade aveln (renras) har möjlighet att gå längre! Även om dom flesta av oss trots allt bara kan drömma om att platsa i landslaget ;-)

Glamgirl
0

#12: Bra skrivet!

/ Lina

[Malin3033]
0

I Sverige kan blandraser tävla SM och få Certifikatresultat, de likställs med de renrasiga hundarna.

På VM bestäms reglerna av FCI så då är det inte ett dugg konstigt att blandraser inte får vara med.

[josefineomar]
0

Nu har jag fått svar! SKK hänvisar till SBK och SBK hänvisar till SKK. Dock skriver SBK att blandraser nu för tiden kan få certifikatresultat och sedan efter tre sådana får man titeln Agilitydiplom som tydligen ska motsvara championat.

Fast utställning handlar om hur hunden ser ut, alltså kommer inte alla renrasiga hundar bli blandraser. Och det kommer alltid finnas människor som avlar på renrasiga för att få vara med på utställning. Sedan så har ju alla hundraser varit "blandraser" en gång i tiden - har de inte det? Det har ju varit framavlade med ett syfte såklart, men det är det ju många blandraser som idag är också :)

sagaindia
0

Men handen på hjärtat…hur många av oss tar sig till VM? Jag har en renrasig hund men vi kommer nog inte till VM ändå, det sätter en småfet matte med dålig koordination stopp för Skrattande Tävla du på i klasserna och ha kul med din hund och skulle du vilja satsa på VM får väl nästa hund blir en renrasig med stamtavla!

[josefineomar]
0

#16 - Jag kommer aldrig komma dit! ;) Men finns ju de med blandraser som skulle kunna göra det :) (Äh, jag får strejka genom att bara skaffa blandraser - vilket aldrig kommer göra att blandisar får vara med ändå.. menmen! xD )

MandaZimba
0

Jag tycker blandraser borde få vara med men tänker inte så mycket på det för vet att jag inte kan ändra det

Michaela-N
0

Som någon tidigare skrivit så är det FCI som bestämmer över detta, det är ju en förening/organisation som bara tar hand om renrasiga hundar. Jag tänkte också på det att det är ju svårt att komma till SM, VM i agility… Det gör man ju inte med sin första hund. För att komma så långt som till världsmästerskapen så är det ju mycket talang och en stor portion erfarenhet som krävs. Det är nog sällan så att man skaffar en hund för sällskap, går en kurs, tyckte det var lite spännande och vips så har man vunnit världsmästerskapen… Och eftersom man vanligtvis haft hundar innan, så kan man ju tänka på det sen när det är dags att köpa hund, och när man tänker köpa hund som man vill kvalificera sig till VM med, att man helt enkelt väljer med stamtavla för säkerhets skull.

SmileyMalin
0

Fast så här är det ju med alla hundsporter! man får anpassa sitt hundval efter hur pass högt man vill sikta….

Vill man tävla VM i agility så köper man en renrasig hund med mycket motor, vill man tävla spår så köper man en hund anpassad för det, vill man tävla lydnad så köper man en hund med dom förutsättnngar osv.

dandan
0

SKK får inga pengar vid blandrasavel, registreringen kostar ju för en uppfödare av renras. Därför en femhundring i tävlingslicens för en blandras. Sen stödjer ju inte SKK och SBK blandrasavel och jag håller med, för det finns så mycket raser så det finns alltid en ras som passar dig som ägare.

Är man dumsnål och köper en hund som är ett par tusen billigare bara för att få betala en femhundring för tävlingslicens, aldrig kan få en titel och inte få tävla i alla klasser. Ja det var därför man betalade mindre än andra, hoppas man njuter av pengarna man sparade.

Den som tjänade mest på det här är förmodligen "uppfödaren" som slipper avgifter, pengar för meritering, osv och som oftast kör det som svart verksamhet med sin valpfabrik

Michaela-N
0

#21 en registrerad uppfödare betalar faktiskt inte nämnvärt mycket mer än en oregistrerad, de extra avgifterna skulle då vara 315kr per valp, och att låna en bra hane. Kanske en hemsida med egen domän 100 kr per år, registrerat kennelnamn 2500 kr för all evighet Däremot kan de ta betydligt mycket mer i pris än en oregistrerad. Att meritera hunden räknar inte jag in som någon extra avgift, det görs ju även av folk som inte avlar på sina tikar.

Eskimonica
0

#22 fast en bra hane lånar man ju bara inte, det kostar ju en hel del att använda en hane på sin tik. SEn kanske man måste meritera sin tik för att få tillgång till bra hanar. Det görs ju även hälsokontroller på avelsdjuren och de kostar ju också en slant.

www.myrvangs.se

Cerrolyn
0

Kryptochida rasrena får inte heller vara med…

**MVH Cerrolyn

vallhund
0

# 15

Hur kan alla hundar ha varit blandraser innan det fanns renraser?

Många raser har funnits i tusentals år o innan dess/samtidigt har det funnits hundtyper.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[josefineomar]
0

# 25 - Ras blir ingen hund innan den registreras som en renrasig. Hundraser man har idag har blandats med olika hundraser och hundar man inte hade något namn på och sedan efter att ha blivit den hund uppfödaren ville ha, så var den tvungen att godkännas och registreras, sen blev det en ras.

Läser man om hur en specifik hundras kom till så står det alltid hur de blandade typ mops och cavalier för att få king charles spaniel, eller hur dte nu var. Men innan hunden blev en ras var det en blandras. Blandraser idag håller ju på att registreras som renrasiga hundar. Är det labrador/pudel som är så populär? Labradoodle heter den då va? Vet inte om det blivit en renras ännu, men det lär den ju bli..

vallhund
1

# 26

Raser med nuvarande mening är hundar som är stambokförda i resp kennelklubb/stambokförande klubb.

De nyare raser vi har som skapats genom avel av mer en en ras är Eurasier, Dogo Argentino o nu senast Silkens.

Visst fanns det raser tidigare, t ex Faraohund, Pyrenéerhunden o Berger des Pyrenées för att ta några exempel, dock var de flesta hundar mer av en hundtyp än en ras.

Blandraser idag håller inte på att registreras som renrasiga hundar, var har du fått det ifrån?

labradoddel, Cockerpoo etc kommer inte att klassas som raser av något lands kennelklubb, de flesta av dessa designerhundarnas organisationer vill absolut inte att de skall bli till raser.

Qepta
0

#24 Krypta hundar får tävla inom alla genar förutom uts. De kan däremot inte bli champion då det krävs ett utställningsresultat för det.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

vallhund
0

# 28, nu handlade det om VM.

Cerrolyn
0

De får inte tävla internationellt heller, om det är ändrat nu med de nya reglerna.

**MVH Cerrolyn

Qepta
0

#29 Oj såg inte det. Foten i munnen

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Cerrolyn
0

Ingen fara, men jag tror att det är mycket av svaret på varför blandraser inte får tävla på VM, vet inte hur det är regelmässigt utan detta är bara en ren gissning.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Nej man behöver inte vara med på en utställning för att få ett championat, det räcker med ett intyg som visar att bådatestiklarna är normala.

**MVH Cerrolyn

Qepta
0

#33 Har de ändrat den regeln nyligen?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Cerrolyn
0

Det gick i genom på förra regelbytet dvs från 2007.

**MVH Cerrolyn