För långt fram i fritt följ
Hej allihopa!
Tänkte se om jag kanske kan få lite nya ideer med hjälp av er här på sajten.
För en tid sedan tog jag över en Tervhane som är tävlad till LP1. Tanken är ju att vi skall träna på och vi siktar på ett lydnadschampionat.
Dock finner vi ju vissa svårigheter eftersom att han är tränad av någon annan och det gäller att hitta alla knappar.
Saker går bättre och bättre för varje dag men jag får verkligen inte till hans position. Han ligger ALLTID för långt fram och jag vet inte hur jag skall rätta till det. Det är ju tydligt att han har fått belöning för den här positionen och han tror helt säkert att han hela tiden ligger i rätt position. Han är inte speciellt övertaggad utan jag tycker han är lagom intensiv. Jag har försökt med godisbelöning och att hålla handen bakåt i belöningarna men då han är så låst i ögonkontakt missar han att godisen är där bak helt. Och väntar jag ut och han tillslut inser vart godisen är så har han redan glömt vad belöningen kom för.
Vore mycke tacksam för lite råd!
TACK!
Min hund ligger också för långt fram men det beror på att hon blir för het ibland. Vad det gäller din hund så skulle jag nog börja om från början med träningen. Dvs rätt position när hunden sitter - belöan för detta och sedan bygga på stegvis. Belöna utåt-bakåt (vänster sida) t ex genom att kasta en godbit eller leksak.
Jag har använt mig av ett koppel som jag håller i vänster hand. Det skall inte vara spänt utan hänga och blir det spänt så är det en signal till mig att hunden ligger för långt fram. Kanske kan vara något för er också längre fram men du måste nog först få lära hunden en ny och bättre position från grunden.
Lycka till!

Frågan är ju bara hur jag börjar om. Han är ju tvärlåst på den position han tror/har fått lära sig är rätt. Det räcker med att klickern åker fram/han förstår att träning är på g så infinner han sig i den positionen.
Du kan sätta honom och placera in dig själv som ett allra första steg. Belöna aldrig när han placerar sig för långt fram och fortsätt inte att gå eftersom tävlingsposition = hunden gör rätt!
Du kanske kan skippa klickern och använda ett belöningsord om klickern i sig blir som en signal för honom.
Jag har haft samma problem med min vattenhunds-x. Det som hjälpt mest är övningen med ett steg - halt - ett steg - halt - två steg - halt - ett steg - halt - osv Belöning varje gång han inte hamnar för långt fram.
Dessutom hade jag i början godis i handen. Det godiset var i min högra hand som jag höll bakom ryggen.

#3: Det där med att börja med att placera sig själv rätt kanske kan vara en idé. Det har jag inte provat men skall göra det nu i veckan!
Klossen kan han redan och åker en sådan fram så snurrar han på den för glatta livet. Men det hjälper liksom inte våran "framtassposition".
#4: Fast om jag tar ett steg fram så är han ju för långt fram det steget - alltid. Han tror att det är rätt position och är hårt tränad och tävlad i den positionen. Hur han fick LP1 men en position som är så långt fram har jag svårt att förstå.
Godis bakom ryggen skall jag dock prova. Frågan är om det inte förstör "rumpan-in" positionen dock.
Tack till er!!

#3: Belöningsord använder vi när vi tränar positionen nu ja! =)
Tack!
Idén med godiset bakom ryggen är att belöningen kommer därifrån. Jag tar den med vänster handen från bakom ryggen och ger den. Givetvis "från utsidan".
Om hunden går på leksaker i stället (som en belgare kanske gör) så har man leksaken i stället bakom ryggen.
I början kanske hunden störtar för långt fram, men när man många, många gånger gör ettsteg + halt, så är hunden mer beredd på halt än att störta fram. Jag antar här att utgångspositionen är korrekt.