Skriver ni träningsdagbok?
Sitter här och funderar lite kring träning. Jag skulle behöva lite mer struktur på min träning med hundarna. Sätta tydliga mål och träningsplaner för att nå dit. Och utvärdera för att se att vi verkligen går framåt och inte avviker. Framför allt inte ha allt i huvudet.
Hur gör ni?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att ett bra sätt är att ha en träningskalender som man inte har till något annat än träningar och tävlingar. Där man skriver upp vilodagar, datum för vissa mål när tävlingarna är osv. Där kan man även skriva in ex måndag; platsläggande på klubben, hur länge man ska eller har tränat och lite hur man tycker att det gick och vad man bör träna på nästa gång. Och så kan man planera in nästa platsläggande veckan efter och på det datumet skriva vilket av momenten som behöver mest tid osv. Det tycker jag fungerar!
Jag bloggar om det :D
Antingen skriver jag noga, eller så filmar jag alla träningspass. Sedan har jag även uppskrivet i bloggen vilka mål jag har med hundarna samt en lista för vilka mål vi klarat av. Fungerar jättebra! Dessutom får jag enorm pepp att fortsätta träningen tack vare alla kommentarer osv som jag får i bloggen och på andra ställen för att folk sett det jag gör.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har en träningsdagbok där jag skriver mål för året, sedan skriver jag träningsplanering för varje vecka, skriver ner eventuella problem som kommer upp och dyl. Skriver upp i den när jag kommer på något jag skall prova. Skriver ner hemmaträningar, träningar på klubben/för tränare, vilodagar och dyl. Träningen fungerar mycket bättre sedan jag började skriva ordentligt!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Jag bloggade och sedan varje månad skrev jag en utvärdering.
Ett exempel på detta kan se ut så här (detta är en tävlings utvärdering)
Moment: Inkallning med ställande och läggande (koeff 4)
Betyg i ordning: 6, 5, 8, 9, 7.5, 5, 9, 5, 6, 5, 6,5, 10
Största orsaken: Dk på första ”hit”, stannar och/eller lägger sig själv, avslut.
Tränas: Detta är något som Ceasar verkligen kan göra snyggt, men tittar man på betygen så syns det inte. Måste träna med oförberedda kommandon och blanda med klass 1 och klass 2 samt sitt så han lär sig att lyssna. Att absolut inte överträna detta momentet utan låta det få vila lite.
En träningsutvärdering hos mig kunde se ut så här:
Inkallning med ställande och läggande – Han kommer med bra fart och lägger sig snabbt, fin ingång men själva stannandet… Han tar alldeles för lång tid på sig för att stanna så det måste jag lägga ett ordentligt krut på.
**MVH Cerrolyn