SBK Tränings metod?
Hej
Någon vänlig själ här som kan förklara för mig hur SBKs träningsfilosofi fungerar? Har gått en kurs (ej valpkurs) där det bara var omväntlockande & godismatning på högnivå som gällde. Är det så på alla kurser eller fick jag en extrem tränare?
Ni som tränar era hundar för tävling. Hur tränar ni era hundar? Är det omväntlockande för hela biten? Eller får man säga nej till hunden? Visst ska det vara positivt och kul att träna för båda.
Känner att jag måste få klarhet i detta så jag vet om det är värt att gå en till SBK-kurs. (är lydnads intresserad o vill träna med kompisar)
Något röriga funderinga men svara gärna på HUR ni tränar i SBKs regi & OM INTE, varför. Tränar alla SBK-tränare enligt samma grundbok? Är det bättre att leta sig efter en privat tränare.
Alla tränare är olika även fast vissa gått samma utbildning, omvänt lockande är ngt jag tränar i vissa situationer som stadga i sitt/ligg/stå. Jag använder inte nej till mina hundar, speciellt inte i inlärning och heller inte i träningen, det är bara att göra om och göra rätt (possitiv förstärkning) Belöna det du vill ha och strunta i felen. Jag kan använda nej i i situationer som - Nej ät inte råttan med rått gift i om du förstår, extrema situationer =)
/Benita
Tack för tankar. Jo så är det kanske även tränare är individer 
Synd bara att det är sådant tryck på kurserna att det är svårt att kolla vilka tränare det är innan.
För mig får inte hunden hoppa på folk (om man inte leker så klart). Men då förklarade tränaren mycket ingående och fick mig att bli riktigt ledsen. Att jag förstörde hunden och gjorde den osäker på folk genom att Nej:a den när den var i en "positivspiral". Hunden har varit trevlig mot folk sedan valp stadiet men hade en vilja att hoppa när den blev i 1 års åldern. Istället för att hjälpa mig att säga- Gör så här i stället. Så berättade tränaren bara hur fel jag gjorde. Jag fortsatte ändå på kursen och försökte få i mig endel "russin- bitar" men betala 800:- för en likadan instruktör gör jag bara inte. Så himla tråkigt då jag inte vill gå i konflikt med instruktören och berätta hur jättedålig denne fick mig att känna mig. Jag vill gå kurs för att få hjälp, inte för att jag är så bra så jag gör allt rätt redan när jag kommer dit.
Instruktören missade verkligen den biten att även föraren behöver positiva komentarer… Inte en enda gång hörde jag att någon förare fick en positiv kommentar.
Men usch vilken tråkigt instruktör :(
Jag skulle inte neja hunden om den hoppar upp på folk då det kan bli en negativ sak. Utan visa med att vända sig om eller "putta" ner med dina händer, om på andra så låt en kompis eller någon göra det =)
Vart bor du?
/Benita
Som jag förstod instruktören så ansåg denna att hunden skulle få hoppa om den ville. Hunden skulle lära sig själv att kolla vilka som ville bli hoppade på och vilka som den inte skulle hoppa på… Det var där det skar sig om jag säger så.
Jag får erkänna att min hund nu inte hoppar på folk (mer än i väldigt sällsynta undantags fall) men hund hälsar gärna o om personen inte bryr sig om henne (& den är intressant) så pratar hunden & påkallar på så sätt uppmärksamhet ha ha det kan jag glatt leva med.
Men vad bra med response! jag ska kolla med min gamla valp instruktör o se om hon kan tipsa mig om vilken instruktör jag kan gå för