agility med litet blåsljud
Hej.
Min hund har nyligen fptt ett litet blåsljud och har lite problem med mun parti och så men det mesta kommer från dom tidigare ägarna (hatar den kennel) men tänkte höra går det att jag o min hund ändå börjar lite lätt med agility bara så hon får något att göra och motion. hon är en 7årig shetland sheepdog tänkte på liten skala såklart så hon inte kollavippar :O
Om du går långsamt fram och håller ordentlig koll på om din hund blir trött så ska det gå bra.
Håll även hunden i god kondition med ordentliga långpromenader varje dag. Det gör blåsljud lättare att leva med, förlänger hundens liv och gör det avsevärt lättare för hunden att träna agility.
Bara du inte håller på för länge och vilar ofta så ska det inte vara några problem. Bara bra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
oki. jo hon får långtpromenader. inte varje då men åtminstonde en långt eller två som är lite längre mot dom andra samt så leker vi med henne lite så hon får springa lite om hon nu vill. vad kan vara bra att börja med? :o kommer ihåg när jag prao på ett hunddagis hade dom lite hinder där som gick så där o.o' hon tyckte man kan krypa undre när det vart lite högre hehe men tack :)
#3 Du kan ju börja med de enklaste hindrena. Tunneln och lite låga hopp. Haha dem fattar ganska snart att dem inte får något godis om man går under. Min hund har provat det med. Ibland gör han det men då är han för ivrig och då lugnar vi ner oss och vilar en stund.
vet du vart man kan få tag på det? :o har annars en tunnel som jag hade när jag var liten som kanske kan gå? :o
det skulle vara roligt om det fans hunder som dom fick gå under o över typ som ett hopp ett under men det skulle nog bli jobbigt att fatta för dom o märka skyllnaden :o
#5 Den tunneln funkar alldeles säkert. Finns nog på internet. Vi fick vår tunnel när vi köpte en hundmatsäck nämligen. Mina hinder köpte jag på granngården men det finns också många på internet. Annars gör jag själv med krukor och pinnar. Lite ostadigt men det funkar. Man får vara lite kreativ.
Jo tror det med. Börja med ett av dem och när hon lärt sig det ordentligt så börja med det andra. Hon ska ju ändå kunna orden och inte vad det är för något hon tittar på.
va bra :3 grangården ligger rätt så nära så kan kolla :o :) det e det inte lite av här :D vi höll på förr med att hoppa över en pinne som låg på stockar eller stubbar o det var läskigt första gängen :3
jo :) men hoppas allt går x3 som det ska vill säga

Jag har själv tävlat ända upp i SM med en hund med ett litet hjärtfel. ;)
Mina två huvudregler var: 1. Det är absolut viktigast att hon inte är överviktig, hellre lite väl smal än kraftig, övervikt belastar hjärtat.
2. Ska man hålla på med aktiviteter som agility så bygger man upp konditionen efter hand. Det är inga problem att anstränga en hund med ett litet hjärtfel, men då måste man hela tiden hålla uppe grundkonditionen.
Numera är min hund pensionär, hon tävlade för sista gången i januari i år, då 8 år gammal. Hon hade säkert kunnat tävla i ett par år till, men jag hade inte möjlighet att hålla henne i kondition (hon bor hos mina föräldrar) så jag pensionerade henne hellre än att jag riskerade något.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
8 säger bra saker jag håller med om.
TS annars tycker jag något som är roligt är rallylydnad :)
#jaha oj :o det var som..
Men tänkte börja smått med henne. hon är ju inte så ung längre så kommer nog bli lite svårt att få upp en bra o kondition. men det e ingen ursökt lilla tjejan ska få träna. :)
#9 undrar om hon kommer kunna hänga med o.o'
9 det är lydnad med olika moment det går inte så snabbt ;)
ska se om det går o.o' men tänker ändå ha agility på sidan om