Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: bruks-lydnad
Läst 3898 ggr
valbal
3

hjälp med fotingång

Hej är helt ny här på tävlinghundar i fokus, men nu behöver jag hjälp då jag för inte så länge sen började träna min hund som är av rasen puli och har haft problem med att lära in fotingångar.

Det är så att han inte riktigt förstår vad han ska göra, utan han sätter sig framför mig istället för vid sidan av. Har försökt med att locka honom med godis men han följer inte fullt ut utan sätter sig med en gång och ser frågande ut. Har ni några bra tips på hur jag kan gå till väga med detta.

Changrila
0

Många (däribland jag) gillar klossträning för att lära hunden bra utgångsposition i fotgåendet. Du kan se ett kort filmklipp om hur det går till här: http://www.youtube.com/watch?v=WsKZBqMgIJc

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

valbal
0

okej ska kolla på den :)

Skyress
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Tittade på filmen måste säga att det var ett intressant träningsmönster du har, som lyckas.

Jag tränar lydnad själv med våran Sheltie som är 14 månader nu. Han kan fot, sitt, stå, stå under gång, sitt kvar, hit. Håller på nu att träna att han ska gå före och även att han ska stå före, ligg, ligg kvar är också något vi tränar på.

"0 Lär honom fot vid din sida först och sedan när du ser att han går bredvid dig fint (kan ta några dagar/veckor beroende på hur ofta du tränar, samt om din hund tycker det är kul) kan du lägga till sitt vid din sida.

Changrila
0

#3 Det fungerade verkligen tokbra med min unga iaf :D Med tanten har jag insett att det är lättare att "leda in henne", mycket för att hon är så stel att det blir jobbigt för henne att snurra kroppen så som unga dåren gör, framförallt om det ska göras snabbt. Det där med klossträningen har jag iaf sett många rekommendera, men eftersom jag inte hittade någon film som visade precis hur det gick till från början till slut så bestämde jag mig för att göra en egen :D

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Skyress
0

#4 och du lyckades bra med din film man förstår hur träningen är upplagd.

L8sson
0

Bill och klossen om du vill se mer klosshundar

valbal
0

vad duktiga både #2 och #6 är :), kan säga att min hund är lite trögfattad fortfarande, men la ner det en stund då han vart sjuk men ska börja med det snart igen, hoppas han kommer ihåg bara :P

#6 vad är det för ras? amstaff eller staffe, älskar båda raserna ^^

L8sson
0

#7 Amstaff :)
Man får vänta ut beteendena och köra korta pass, låt hunden sova på saken så kommer hunden snart förstå. Men det kommer inte hända över en dag. Bill kör jag typ var 3e dag för då har han sovit på saken och tänkt lite vad som hänt, nästa gång klossen kommer fram så ser man nästan glödlampan ovanför hans huvud ;)

här äre en film på Leia min vuxna hund som kommit lite längre ;)

Workingdog
0

Jag kan också rekomendera klossträning :)

Sen måste jag bara fråga. Vart kommer din hund ifrån :) Har nämligen haft Puli själv så lite nyfiken blir man ;)

Här är en film där jag tränar klossen med min Schäfervalp.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

valbal
0

#8 jo jag har tränat det kanska länge nu, men det blir väl lite blink i huvudet. men det går bra iallafall.

#9 Han är en omplacerings hund, men uppfödaren bor i nykvarn. och kenneln heter Åkerbys kennel. jo jag förstår att du blir nyfiken :P. Men hur var din hund mot allt och alla?

Vad sööt din schäfervalp är blir kär, vet nämligen inte vilken ras jag ska ha efter min puli…vill ju ha en hund som man kan göra vad som helst med. :P

Workingdog
0

#10 okej :) inte någon jag känner igen iaf :P

Det var 4 år sedan vi hade henne, och hon var inte här så länge, men hon var resarverad mot främlingar och så. Men hon älskade att träna :p

Hihi det är lätt att luras utav utseendet ;) hon är inte så söt p insidan. Eller jo när vi tränar, annars är hon pain in the ass ;) Jo kanska en sheltie? det är ju en riktig allroundhund :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Stormblomma
0

För mig ligger en viktig grund i att lära hunden att ha stor förväntan på vänstersidan. Det gör jag från dag 1 när hunden kommer. ALLT kul händer på mattes vänstersida. Lek, godis, mat, kel. Varje gång han söker upp vänstersidan - behöver inte vara i exakt rätt position - blir han belönad. Därefter har man en hund som har höga förväntningar på vänstersidan och fotträningen blir genast mycket lättare. Jag körde klossträningen på min Pinschertik och det fungerade kanon. Med Mallen har jag bara väntat ut rätta beteenden vid min sida. Han har en enorm förväntan på "rätt" sida och därefter var det bara att ha klicker och tålamod ;) Idag har han en bättre position än vad någon av mina hundar har haft.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/