ovanliga raser i bruks
Jag ska antagligen skaffa en podengo och är jätteintresserad av brukset. Tycker det verkar jätteroligt och tror att podengon kan passa även som ras. Men när jag kikar runt på resultaten i bruks finns det inga raser förutom de vanligaste, så som schäfer, border, kelpie, belgarna osv
Är det för att det inte tävlas med andra raser, eller är de helt enkelt sämre än de andra? Jag harju svårt att tro de sista eftersom det finns många raser som säkert är jätteduktiga spårare….
Kommer det tittas jättesnett för att jag kommer ha en ovanlig ras?
Förr fick bara brukshundar tävla i bruks, så det är nog lite därför.
Sen är det ju så att är man intresserad utav brukset så är det lämpligast att skaffa en brukshund.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#1 Varför är det lämpligast att köpa en brukshund?
Om man kör bruks för att komma upp i eliti förstår jag att man kanske ska köpa en brukshund. Men jag vill köra för att det verkar roligt och för att jag tycker det är super aktiveing för hunden, och då förstår jag inte varför man måste köpa en brukshund för att man tycker bruks verkar roligt…
Varför är det lämpligast att valla sina får med en vallhund?
Och vad i brukset är det du tycker verkar roligt?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Att valla är en instinkt inte alla hundar har, men att spåra med näsa, söka med näsa, öron och ögon är någoting alla hundar har anlag för, även om det finns vissa hundraser som kanske inte är superduktiga spårare.
Enligt den bruks genomgången jag var på så sa de att alla raser kunde köra bruks, då alla hundar tycker det är roligt att vara i skogen och använda näsan.
Jag tycker det verkar roligt att få jobba med hunden, min hund älskar att spåra, nu är hon en blandis så jag får ju inte tävla. Men jag ser inte varför jag inte skulle kuna träna med henne.
Podengon som jag vill skaffa är en jakthund som både spårar och använder syn och hörsel i sitt jaktsätt då de är flockjagande hundar. Det är en hund som jag skulle tro är ideal för rapport, som jag tycker verkar superroligt. Sen förstår jag att den antagligen inte är så snabb som större hundar, men jag gör de som sagt för att hunden ska få utlopp för sina naturliga instinkter och därför förstår jag inte varför det skulle vara mindre lämpligt än en brukshund?
Om man ser på bruksraserna så är de flesta vallhundar i botten, sen har någon långt tillbaka beslutat att just dessa raser ska vara brukshundar. Så jag förstår faktiskt inte varför vissa hundar är mer lämpliga än andra, om hunden tycker det är roligt och jag tycker det är roligt. Ska jag inte göra det då för att vissa tycker att det endast ska vara för vissa raser?
Min fråga var inte om andra raser inte var lämpliga utan varför de inte placerade sig och om det inte fanns några med raser man inte ser så ofta som tävlar (eller tränar).

nu kan inte jag vara tyst här längre.
Alla hundar utom blandrashundar får tävla i Brukset.
Man kan inte resonera som Anibaz gör.
För Schäfern är en i grunden en vall hund - vad gör då den som Brukshund?
Jag tror att Podengon kan göra sig bra i spåret. Anlagen finns där för spår och lydnadsbiten är ju bara till att träna på. 
Jag har själv en Golden Retriever som INTE är bruksras utan går som appoterande fågelhund, som jag tänker starta i brukset med.
#5 Hon undrade varför det inte var andra raser som tävlade och då svarade jag med det uppenbara, bruksintresserade skaffar ofta brukshundar. Jag har aldrig sagt att hon inte kan köra med sin podengo eller att andra raser inte hör hemma i brukset. Men är man seriöst intresserad av bruks så vill man ofta komma upp i dem högre klasserna och då tycker väl många att brukshundar är lämpligast för det.
Och jag kan tyvärr inte svara på varför Schäfern numera är en brukshund, det får du ta med någon annan.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#5 då missförstod jag. Jag är inte intresserad av att komma högt upp på rsultat listorna utan vill aktivera min hund på för den roligt och målinriktat sätt. Om vi sen lyckas bli så pass duktiga att vi kan tävla är det bara roligt, och skulle de gå bra, ännu roligare, men om vi inte kommer dit är det inte hela världen.
Jag förstår att vill man komma högt så är brukshundsraserna naturligt att skaffa eftersom de avlade länge för just bruksgrenarna och bruksgrenarna är utformade efter de.
Men då är svaret på de jag undrade att det inte finns så många som kör bruks med icke-bruksraser.
Varför envisas jag med att tävla agility med springer spaniel (har min tredje & fjärde nu) när det ändå är så gott som border collie som gäller för att hamna i topp i large? Jo, för att jag vill ha springer spaniel… tävlar för att det är roligt och mot våra egna mål!
Jag är seriöst intresserad av agility sedan 11 år tillbaka, vill hela tiden lära mig mer och går kurser för att få lära mig den senaste handlingen, MEN jag har inte som mål att vinna något SM, kvala till landslag och dyl.
I de lägre klasserna i de flesta grenarna är det större rasvariation, men vill man tävla i den absoluta eliten jobbar man generellt lite i motvind med en ovanligare ras (därför du mest ser de vanligaste raserna om du läser resultat från de högre klasserna). Därmed inte sagt att det inte finns även mer "udda" raser i topp, jag som själv envisas med att kämpa på blir jätteglad när jag ser en riktigt duktig hund av en udda ras som klår "de vanliga topphundarna" oavsett gren! Så det beror ju helt på vad man har för mål med tävlandet! 
Du verkar ju vilja hålla på med bruks för att det är roligt, så varför inte - kör på! Finns alltid nån som tittar snett, men strunta i dem och kör ert eget race, finns många fler som jag som kommer ge extra stora applåder när en mer udda ras (som exempelvis podengo som jag inte ens vet hur den ser ut) slår till! 
#8 precis så tänker jag med. Jag vill göra det för att det verkar vara en jättebra gren att aktivera min kommande hund. Både kropp och knopp. Speciellt som det är en jakthund så får den utlopp för sin naturliga instinkt.
Vi kanske inte ens kommer upp till tävlingsnivå, men så länge hunden tycker det är roligt, ser jag inget fel med att träna. Sen om vi lyckas tävla och får bra resultat är det bara superkul, men kommer vi inte dit så har vi alla fall haft kul medans vi försökte.
Om hunden inte alls visar intresse och tycker det är pest och pina, ja då får vi hitta något annat. Men jag har svårt att tro att det skulle bli så, för till och med min blandis med världens sämsta näsa älskar när vi spårtränar. Trots att hon är helt värdelös, men hon tycker fortfarande det är galet roligt.
Tycker att det är viktigast att hunden får göra nåt den tycker är roligt vare sig det äre bruks hund eller inte…eller hur!
Min Afghan/Saluki funkar hyfsat i lydnad och trodde han skulle gilla agility, men icke! -Varför klättra och så när det går fortare att springa, tycktes han resonera. - får jag inte springa så lägger jag mig och vilar eller tittar på de andra tills vi åker hem.
Kullsyster till min ena Greyhound (kapplöpningsmodell) fixar både lydnad och spår (trots att vinthundar jagar med synen)galant. Hon är super duktig!
Man får väl testa sig fram och se vad som hunden gillar.
#9 (och#10) Låter sunt och smart!!
Klart man ska få hålla på med det både man själv och hunden tycker är roligast! Håller tummarna för er!

9och 10 Precis! 
Man skaffar hund för att man tycker det är kul och hålla på med aktiveringen på hunden.
Sedan så behöver det inte vara "rätt hund på rätt plats".
För då skulle jag inte hålla på med Lydnad övh. då jag har en Golden Retriever DP. Utan jakt, vilket jag inte gör.
Jag har skaffat min ras efter det jag tycker passa mig, vad jag har för krav och vad jag vill göra med min hund.
Just nu går vi på en besökshundsutbildning som går ut på att efter utbildningen så ska vi hälsa på pensionärena på hemmet.
Kel och godis - passar vilken hund som helst! 
Men jag ska starta har jag sagt någon gång i brukset, men jag vet inte när.
Sedan så håller jag på med Lydnad som pririotering 1, men ska ev. börja köra lite rallylydnad med för att få en annan aktivering.
Lycka Till! =)