Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 3949 ggr
thilda-
2011-10-07 23:49
0

fundering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fundering…

Jag och min hund tränar jätte mkt på lättaste klassen i lydnad och allt sitter klock rent hela programmet..
Det jag mest oroar mig över är att min hund har en stor hanhunds aggrisivitet mot dominanta hanhundar och han kommer aldrig (så som det är idag) kunna klara av platsliggning och ha okända hundar brevid sig och vara helt lös speciellt om det finns dominanta hanhundar, han ska helt enkelt ta dom thats it.

Är det ett krav på att göra platsliggning med andra hundar? och hur tränar jag bort aggrisiviteten på honom?
Han är dunder snäll i övrigt och jag kommer INTE att kastrera honom då det är ett blivande avels material :)

Tips mottages tacksamt!

tezzla
2011-10-09 19:27
0

helt off topic men blivande avelsmat? är det en ren eller blandras du har? han ser ut som en blandras i mina ögon. vad är det som gör att han är avelsvärd? meriter? linjer? är han hälsotestad?

du kan avstå platsliggning och köra alla andra moment, även om din hund ligger kvar så är det inte säkert alla andra gör det, det vore väldigt dumt att chansa spec med denna typ av hund när skadan kan bli stor beroende på vad för hund som kmr fram

thilda-
2011-10-09 21:22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

japp blivande avels mat :) min hund är renrasig Perro Dogo Mallorquin,  stamtavlan finns på SKK hunddata.. Bara o söka på Red Basta Ruben så får du upp honom direkt, han är född 15maj 2010 :)

Meriter håller vi på att bygga upp för fullt, Bla Utställning och sen har jag tänkt och starta i lydnad vilket som han är en klippa på förutom hans "brister".. Vi tränar en hel del på viltspår och jag har tänkt och rikta in mig på att han ska kunna leta rätt på skadeskjutna djur och det är han oxå väldigt duktig på och visar en STOR talang/intresse på.. men vi måste öva lite mera så allt sitter till 110% :)

Och det som gör akillez (som han kallas till vardags) till bra material är att han har ett stort mod, bra temprament, lätt lärd, älskar att träna men ingen "träningsnarkoman".. Kan lätt ta vilodagar utan problem…
Är guda snäll med spädbarn/barn och vuxna som gamla.. finns absolut inget ont i honom…

Det enda som är stort minus på akillez är att han är otroligt rädd för KATTUNGAR !! :P och att han vaktar mig väldigt mkt vilket som orsakar hanhunds aggrisivitet (dvs, han skyddar mig från dominanta hanhundar som enligt honom tänker bita av mig huvudet typ…)

Akillez kommer jag att använda på mina framtida avelstikar som ska matcha upp honom på ett bra sätt, både på skönhet och som inte är dominant har jag tänkt

thilda-
2011-10-09 21:26
0

och vi ska röntga höfter + armbågar på honom, ev ögonlysa :) och även göra MH

Michaela-N
2011-10-14 19:00
1

Jag hade aldrig avlat på en hane som är aggressiv mot andra hanar, oavsett hur fina linjer eller hur många meriter den har.

thilda-
2011-10-15 14:30
0

ah men sån går att träna bort… beror lite på vad man har för "krav"…….
Vi har tagit små framsteg men jag vill ha mer tips på hur man kan göra

Changrila
2011-10-16 14:34
1

Jag håller med de som tycker att det inte låter som någon blivande avelshund, och jag hoppas att låter eventuella valpköpare veta hur han är och hur ni tränat OM han någon gång blir pappa…

Men för att svara på en av dina två frågor: Nej, man måste inte köra platsliggningen. Dock kommer hunden vara helt lös så fort linförigheten är avklarad och det kommer stå andra hundar vid sidan av planen.

Det enda momentet som är obligatoriskt är tandvisningen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Magdalenaa
2011-10-16 18:59
0

Blir ganska så arg när jag läser att detta är ett avelsmatrial?????? liksom vem avlar på en hund med det beteendet ? VI visste inte nått om våran första hunds föräldrar för vi tänker att ja man avlar sunt. MEN vi fick veta efter vi köpt hunden dens pappas hund aggrisivitet och ja olater. VÅRAN hund är exakt likadan, hemsk mot andra hanhundar. Han slåss mer än gärna. Det går inte att träna bort, de sitter i huvudet. SÅ vi kastrerade han nu som 3 åring för ett försök till förbättring och hans linjer ska inte avlas vidare pga av hans beteende. Vi har övervägt flera gånger att ta bort han. En aggresiv hund, blir en farlig hund mer och mer. Vi har försökt ta till proffs hjälp men som alla säger, huvudet de är fel på. Det är inget som går att ändra på just vår. Han är snäll och sen slår det till.

Kastrera hunden dirket, vi var nog försent ute sa vetrinären när han var 3. men man kan få en förändring på hunden innan 2 år. avel på den, aldrig i livet…. fy och fasa blir så arg….. så många hundar föds med ilska i sig pga av man har parat aggresiva hanar…

Magdalenaa
2011-10-16 19:01
0

eller aggresiva tikar…

thilda-
2011-10-17 14:22
0

#6 klart att ev valpköpare kommer att bli informerad…. Skrattande

Men sen så anser jag att rasen passar inte alla personer, och hade man kunnat så hade jag väldigt gärna även sett polisutdrag ifrån registret om det skulle gå bara för att veta att de är "vettigt" folk så sett…
Den dagen det blir så kommer jag att informera allt jag vet om rasen, och hur dom ska tränas osv, kommer även ha chansen att låna en av hundarna över dagen eller bara tillbringa en hel vecka hos oss alla möjligheter finns… Rätt så speciell ras…

Min hunds Aggrisivitet är inte bara för att han är dominant.. Han är liiiiite osäker.. MEN han vaktar mig det är där de "största problemet" ligger… men det är inget problem så, jag klarar av honom och jag kan hejda honom. MEN jag litar INTE på honom när de kommer till plats liggning med flera hundar på rad och då gäller det alla hundar.. Han är inte farlig men det låter som han ska mörda dom på plats här o nu, men han gör inte det, han bits inte utan han bara låter som att han ska äta upp en här o nu.. och skulle han hamna i luven på en annan hund så visar han bara vem som är boss och slänger ner dom på marken och thats it. men hamnar han på fel hund så kan de ju gå illa så klart..

#7.. Inga kommentarer på dig……………………..

Changrila
2011-10-17 15:49
0

Till TS:

Jag är mest nyfiken nu (sitter och läser om rasen eftersom jag inte kan något om den sen innan). Vad är det som gör att du tycker att han är bra  nog att gå i avel trots att han har sådant i sin exteriör som enligt rasstandarden ses som "allvarligt fel"? Jag läste att du tänker meritera honom på bland annat utställningar. Tycker utställningsdomarna verkligen att det är okay?

I övrigt tycker jag det är rätt intressant att det står i rasbeskrivningen att hundarna generellt sett inte går ihop med andra hundar av samma kön.. Jag trodde faktiskt inte att det såg som ok inom någon ras som finns i Sverige.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm