Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 1534 ggr
[Forest]
0

Agility med dåliga leder?

Som frågan lyder så undrar jag vad ni säger om träna agility med en hund som har dåliga leder/höfter. Om man nu anpassar hoppen efter detta men hur är det med övriga hinder hur mycket sliter det på leder om nu hunden?

Jag tänker på A hinder-balans osv hur är det med slalom sliter det oxå eller är det mer än nartulig rörelse?

Taksam för svar eftersom jag har en vän (mellanstor hund) som vill köra lite men jag säger att jag anser det inte är så vidare bra för hunden.   Han är bra musklad och bra kontis men som sagt han är inte helt frisk i leder Obestämd  (tror han fick D och C höfter)

Yessica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror hur mycket hunden väger, det är ju en hel del påfrestningar i princip på alla hinder utom tunnlarna ;) och sen beror det ju på hur högt man har på hindrena. Men det krävs väldigt mycket övrig träning så hunden håller i flera år. Jag skulle nog först och främst gå till en hundfysioterapeut för att kolla hur väl musklad hunden är, om den är jämnt musklad osv.  Och få tips från dom också vad dom tror.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1 tack för ditt svar då vet jag lite mer vad jag kan säga till henne, jag är inte alls glad i träna agillity med hund med så dåliga höfter. Väger hmm ja han väger någ ca 18-20 kg. Jag tycker de kan köra annat rallylydnad.