Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: träninginlärning
Läst 1769 ggr
[Driva]
0

När kan jag börja träna igen?

Jag skrev ett inlägg i blandrashundar men tänkte jag skulle skriva här med, då jag gissar att folk har mer erfarenhet när man börjar träna/tävla efterlöp…

Min hund började löpa runt förra helgen (eller rättare sagt jag märkte att hon hade börjat blöda förra helgen), nu verkar det inte som att hon blöder längre och verkar återgå till sitt "normala" jag. Jag har bara sett henne slicka sig en gång, from igår, medan nu under löpet har hon slickat sig var och varannan sekund.

Vi mötte en lös hanhund som sprang fram till henne nu under morgon promenaden och han luktade henne ganska länga i rumpan men Nellie ville bara leka och hoppade runt i kopplet och de rejsade runt lite. Hon visade inget som helst tecken på att vara parningsvillig, utan tittade lite trött på mig när han hunden snusade henne i rumpan och sen hoppade hon runt i lekmaner…

Jag går en agilitykurs som började nu i söndags, då kunde ju inte nellie vara med eftersom de inte tillåter löptikar på klubben så jag fick låna en annan hund. Men tror ni att jag kan träna på söndag, är löpet över då?
Hur vet jag att det är safe att ta med henne till klubben?

Yessica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vanligtvis löper en tik ca 3 veckor. Man kan ta ett papper och kolla om det blir något kvar om man torkar hunden exempelvis efter att den kissat. Om man tar när dom tvättat mycket blir det troligtvis inte samma resultat då dom ju tvättat rent sig.

Vissa tikar är väldigt duktiga med att tvätta sig och lämnar nästan inga blodspår alls, medan andra är sämre och då blir det fler blodfläckar. Du kan även se om hon är svullen i vulvan.

På tävling där löptik inte får delta och vid kurser där tikar inte får delta vid löp är det nog så att om det inte blir något märke på pappret efter att man torkat så är det nog okej. Kolla med din klubb.

Men ang träning under löp. Är hunden inte berörd kan man fortsätta träna. Men inte lika hårda grejor (så som höga hinder i agility eller fysträning), då jag antar att lederna blir slappare vid löp. Antagligen därför man inte får röntga tik som löper. Så dom kan lättare sträcka sig.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Driva]
0

Det har inte varit något blod eller vätska på pappret när jag testat de senaste dagarna, men har bara testat ett par gånger sen i måndags. Men sen hörde jag att de är ganska vanligt att de inte blodar något under höglöpet, vilket skulle infalla efter dag 10, vilket borde ha varit typ i tisdags (om hon inte började löpa ett par dagar innan jag upptäckte det själv). Så jag tänkte att jag avvaktar detta kurstillfälle också så är jag helt säker :)