Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 3340 ggr
[Malin3033]
0

Passivitetsträning

Sommaren och tävlingssäsongen börjar lida mot sitt slut och det det är dags att börja finslipa inför nästa säsong igen. Just nu sitter jag med en till tik hemma (för er som vet vem jag är tävlar jag aktivt i agility med en 4årig sheltie, Ronja) för att ha henne på prov. Passar vi ihop kommer jag köpa henne och därmed slipper jag allt som heter valptränining - den här tiken är nämligen 17 månader. Skönt! Men som med alla omlaceringar så är chansen stor att de har med sig olater i bagaget. Tiken i fråga omplacerades på grund av att hon skäller och ylar när ägaren tränar/tävlar med sina andra hundar. Jag som alltid har önskat en hund med mera attityd tyckte att denna hund lät perfekt - och det är hon. Hon har en helt fantastisk mentalitet och en enorm vilja. Denna hunden kan gå långt med rätt träning!! Har haft henne i fyra dagar nu och vi kommer allt närmare varandra, så igår gick jag ut på fotbollsplanen för att träna lydnad med Ronja samt se vad denna tiken har för olater egentligen. Mycket riktigt tog det inte en lång stund innan hon satte igång att skälla. Jag tog en paus för att fundera vad jag vill. Jag älskar viljan hos hunden. Men nog fasen ska jag kunna träna med Ronja i lydnad(!) utan att hon skäller som en galning - det är ju inte stressig agilityträning direkt. Jag började med superkorta pass med Ronja och släppte lös tiken så fort hon var tyst. Det hela har blivit en ond cirkel för henne då hon blev utfryst av förra ägaren för att hon skällde och hunden blev därmed mer och mer frustrerad. Det jag känner mig kluven i är hur mycket jag vill arbeta med det och framförallt HUR mycket jag ska arbeta med det. Hur ska jag belöna när hon sköter sig? Det bästa hon vet är lek men det gör att hon är väldigt mycket uppe i varv när jag lämnar henne igen. Därför skulle jag vilja göra lugnare övningar men det värderar hon inte lika mycket. Jag förstår konceptet med korta övningar för att hon ska förstå att tystnad = träning och det verkade hon förstå ganska snabbt. Men när hon väl börjar skälla blir hon aldrig tyst och min chans att belöna blir svår att få till. Hur gör jag där? Jag vill absolut inte ta någon konflikt utan få in tänket att vid passivitet så får hon tränar. Uppenbarligen var det väldigt svårt bara vid lugn lydnad med Ronja så jag drar mig för att träna agility. Jag tänker inte gå in för detta med 100% föränn jag vet att hon blir min. Men jag vill ändå ventilera mina tankar och utbyta åsikter. Hur har ni tränat passivitet? Olika belöningar? Hur går man från tystnad men sen att hunden faktiskt slappnar av innan belöning?

[Jemla]
0

Vad spännande med en ny liten tik!! Glad Är det också en sheltie?

Jobbigt med skällandet. Jag har samma problem vid träning med mina… lugna moment går bra men kör jag fartiga lydnadsmoment eller agility med den ena så skäller den andra. Fick instruktörshjälp (blivande allmänlydnadsinstruktör som behövde projekthund) när Felix var 1 år för att träna honom att vara tyst när jag då tränade med Linus. Hade jag haft fortsatt medhjälparhjälp efter det hade det säkert kunnat fungera med den metoden… men jag hade inte tillgång till medhjälpare varje gång jag skulle åka ut, och jag själv lyckades inte få ordning på det… Jag borde självklart lagt mer tid och engagemang på att lösa detta, men det är väl min otåliga sida som hellre velat lägga den tiden på ffa agilityträningen. 

Med Felix är det samma sak som för din tik, när han väl börjar skälla slutar han inte skälla och det finns då ingen chans att belöna att han blir tyst (han kan utan problem skälla i en kvart, mer än så har jag inte orkat testa ignorera det), har även testat bli arg men det funkar inte heller för han blir glad oavsett vilken reaktion han får från mig i den här situationen.

Jag har därför "löst" problemet (skjutit undan det…) genom att alltid ha med mig bur när jag tränar, i buren kan båda hundarna vara passiva. De kan då ladda energi inför träningen istället för att skälla bort den och jag (och den tränande hunden) slipper bli irriterade/störda av hundskall.

Jag skulle använda lugn belöning, godis/kel samt att hunden får träna när den är lugn. Nu blev jag däremot sugen på att försöka ta tag i det igen, men ska jag göra det behöver jag ha en ordentlig plan! Så jag får väl följa den här tråden och se om nån kommer med bra tips! Glad

_Om problemen inte bottnar i osäkerhet så är inte jag emot att använda citronhalsband, även om jag har varit en av dem som tidigare inte velat använda det "av principskäl". Då märker hunden att det är själva skällandet som inte är önskvärt, man kan då belöna tystnaden och poängen är då att man sen inte behöver halsbandet mer. Blir hunden osäker/stressad av det ska man inte använda det. Har själv använt det i andra tillfälliga träningssituationer med gott resultat, dvs. hunden har inte bara blivit tyst utan även lugn när den insåg att den "inte behöver skälla" utan tvärtom får belöning när den faktiskt är tyst och lugn. 

_Jag skulle inte rekommendera någon i allmänhet "med en skällig hund" att slänga på halsbandet, då känns det som nån form av försök till "quick-fix", men använder man det med förnuft, som ett redskap och med en strukturerad plan så tycker jag att det kan vara bra!

Många har ju en medhjälpare som sprayar vatten ur sprayflaska när hunden skäller, detta är ju egentligen samma sak bara att man får chansen att få sprayet även på avstånd och utan medhjälpare. Finns även citronhalsband med fjärrkontroll om man själv vill styra när den ska spraya och inte. Finns även refill med bara vatten om man inte vill ha citron. Det blir ju ingen konflikt mellan förare och hund eftersom det inte är föraren som korrigerar hunden, utan föraren är den som belönar hunden.

Säkert nån som har åsikter om citronhalsband, men jag står för att jag tycker att det kan vara bra i vissa situationer- dock långt ifrån alla! (Ska nog köpa nytt batteri till mitt som legat oanvänt i 1½ år och testa hur det funkar i uppbindningssituationen…)